Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "grundskola"

Sort by: Order: Results:

  • Sandås, Annika (2022)
    Mål: Syftet med den här studien var att analysera hur ekologisk hållbarhet kan läras ut i skolan på ett målmedvetet och positivt sätt för att eleverna ska få lära sig och sporras till medvetna val. Forskningsfrågorna var hurdana ekologiskt hållbara val lärare kan göra för att minska på klimatavtrycket i skolan och hur lärare kan undervisa i ekologisk hållbarhet för elever i åk 1–6 i syftet att göra hållbarhetsundervisningen till en positiv upplevelse för eleverna. Tidigare studier har visat att ekologiska aspekter värderas av lärare men att visionen ofta är starkare än utförande, och att brist på tid och kunskap kan leda till att ekologiska aspekter inte beaktas. Metoder: Materialet för den här kvalitativa forskningen samlades in via intervjuer med fyra informanter. Två av informanterna var lärarstuderande i slutskedet av sina studier och två var färdigblivna lärare med över 20 års arbetserfarenhet. Intervjuerna som gjordes var semistrukturerade. Intervjuerna transkriberades och analyserades med hjälp av tematisk analys. Resultat och slutsatser: Forskningens resultat visade att det är viktigt att lärare gör undervisning om ekologisk hållbarhet roligt för eleverna, för att motivera dem, och undvika skrämsel gällande klimatångest. Som rolig undervisning lyfte informanterna upp undervisning med hjälp av digitala metoder och apparater. En annan viktig aspekt var lärarnas vardagsprat gällande ekologiskt hållbara val. Lärarna tyckte att de har tillräckligt med kompetens för att undervisa om ekologisk hållbarhet samtidigt som de berättade att de vill lära sig mera. Lärarna lyfte också upp att tidsbrist är en faktor som gör att hållbarhetsundervisningen ibland inte prioriteras. Det finns tydliga belägg för att öka medvetenheten och undervisning gällande klimatpåverkan som digitala metoder har. Tydligare riktlinjer och krav skulle göra undervisningen mera jämlik mellan olika klasser och skolor, eftersom nuvarande system skapar skillnader mellan klasser på basis av den enskilda lärarens värderingar.
  • Mikola, Maria (2023)
    Mål. Enligt tidigare forskningar samt rapporter om barns och ungas psykiska hälsa har den psykiska ohälsan ökat. Den psykiska hälsan påverkar livets alla delområden, också det fysiska och sociala, och bör tas hand om. Ökningen av psykisk ohälsa hos elever leder bland annat till att skolprestationer försämras eller till och med att skolfrånvaron ökar. Syftet i denna studie är att få fram faktorer, som enligt forskningsresultat i olika slags studier, visat sig befrämja barns psykiska hälsa. Målet är att dra slutsatser om, med kunskapen av dessa faktorer, hur klasslärare kan stöda elevers psykiska hälsa i klassrummet och skolan. Metoder. Studien är gjord som en beskrivande litteraturöversikt som utförts enligt tematisk analys. I studien har åtta tidigare studier analyserats och utifrån deras resultat har fyra teman kategoriserats. Studierna är alla publicerade i Finland eller i Sverige mellan åren 2000-2022. Resultat och slutsatser. Resultaten bevisade att det finns flera olika faktorer som påverkar barns psykiska hälsa. Från resultaten identifierades fyra teman som fick rubrikerna; sociala relationer, individuella styrkor och resurser, meningsfullhet och hanterbarhet i skolvardagen samt klassrum och skola. Inom dessa teman kategoriserades olika sorters faktorer som visats sig vara betydelsefulla för psykiska hälsan. Dessa teman fokuserade på individuella, sociala och fysiska faktorer som klassläraren och skolan bör vara medvetna om och som påverkar den psykiska hälsan hos eleverna. I diskussionsdelen diskuteras avhandlingens resultat med inriktning hur klasslärare kan främja och stöda elevernas psykiska hälsa.
  • Lehto, Sonja (2020)
    Mål. Syftet med denna kvalitativa studie är att skapa insikt i viktiga komponenter som främjar kombination av skolgång och idrott på hög nivå. Allt fler barn och unga utövar någon form av idrott på en hög nivå, vilket leder till att skolgång och träning i viss mån överlappar varandra och en god kombination av dessa är därför viktig. Denna undersökning kartlägger hur redskapsgymnaster kombinerar skolgång och träning samt huruvida olika utvecklade självregleringsfärdigheter spelar in i kombinationen. Vidare fokuserar undersökningen på vilka självregleringsfärdigheter som redskapsgymnasterna känner igen hos sig själva och i vilken mån de haft nytta av dem i skolan respektive gymnastiken. Tidigare forskning visar att väl utvecklade självregleringsfärdigheter främjar skolframgång, framgång inom redskapsgymnastik samt kompetens i sociala sammanhang. Metoder. Material för forskningen samlades in genom enskilda intervjuer och hela undersökningen utgick från en fenomenografisk metodansats. Sammanlagt intervjuades sex redskapsgymnaster, varav tre gick i lågstadiet och tre i högstadiet. För att avgränsa urvalet, och för att motsvara forskningens syfte valdes gymnaster som gick i svenskspråkiga grundskolor och tränade minst 15 timmar i veckan. Intervjuerna transkriberades och analyserades enligt fenomenografisk metodansats med fokus på forskningsfrågorna. Resultat. Undersökningen kom fram till att väl utvecklade självregleringsfärdigheter främjar kombinationen av skolgång och aktiv träning. Den största utmaningen med kombinationen av skolgång och träning var tidsbrist. Redskapsgymnasterna som intervjuades kunde beskriva flera självregleringsfärdigheter som de haft nytta av i gymnastiken så väl som i skolan. Av de självregleringsfärdigheter som gymnasterna kände igen hos sig själva, lyftes bl.a. motivation, långsiktigt tänkande, tidsanvändning, planering, självkontroll och -disciplin, målmedvetenhet, tålamod, upplevd självförmåga, problemlösning, förmåga att lyssna och koncentrera sig samt hantering av motgångar fram. Dessa ovannämnda beskrevs som egenskaper som fungerar i ett samspel med varandra.
  • Engström, Mira (2023)
    Tidigare forskning inom differentiering betonar tre olika kategorier av differentieringsmetoder: differentiering av process, innehåll och produkt. Syftet med forskningen var att identifiera och presentera olika differentieringsmetoder som kan tillämpas inom främmandespråksundervisning i årskurs 1–6, speciellt metoder som lämpar sig till elever med språkliga inlärningssvårigheter samt särskilt begåvade elever. Forskningen samlar konkreta undervisningsmetoder som lärare i främmande språk kan använda i sitt klassrum. Min forskning var en beskrivande litteraturöversikt där mitt forskningsmaterial bestod av 9 artiklar och bokkapitel om konkreta differentieringsmetoder, speciellt inom främmandespråksundervisning i årskurs 1–6. Allt forskningsmaterial finns tillgängligt online. Materialet genomgick en tematisk innehållsanalys där jag identifierade tre olika teman som jag grupperade resultaten enligt (se Bilaga 1). Jag identifierade ett flertal konkreta differentieringsmetoder som kan tillämpas i främmandespråksundervisningen i årskurs 1–6 i mitt forskningsmaterial, såsom differentierade läxor, lärostationer i klassrummet samt uppgifter på olika nivåer. Dock är det väsentligt att ta i beaktande att alla differentieringsmetoder inte fungerar lika väl med alla elever och läraren bör därför med jämna mellanrum bedöma effektiviteten av metoderna och göra ändringar vid behov.
  • Tuovinen, Hanna (2020)
    Socialt arbete i skolan har en viktig roll som förebyggande socialt arbete. Skolkuratorn repre-senterar socialt arbete i skolan. Avhandlingen utgår ifrån teorin om empowerment, vilket är en teori inom socialt arbete som strävar efter att stärka maktlösa individers egenmakt. Enligt barn-skyddslagen kategoriseras barn som individer i behov av särskilt stöd, varför bemyndigande är relevant för gruppen barn. Syftet med FN:s konvention om barnets rättigheter är att barnets mänskliga rättigheter beaktas samt att barnets åsikter hörs och beaktas. FN:s konvention om barnets rättigheter kan därför användas som ett redskap för empowerment av skolor. Avhandlingen består av två delar. Den första delen utgår från en genomgång av tidigare forsk-ning med syfte att ge en överblick över den finska lagstiftningens läge i förhållande till de krav som ställs av barnkonventionen. Tidigare forskning visar att det finns brister i läroplanen och lärarutbildningen gällande barnets rättigheter. I den andra, kvalitativa, delen granskas elva grundskolors nätsidor. Mitt syfte är att få en för-ståelse och helhetsbild av på vilket sätt skolorna, enligt nätsidorna, implementerar principen om barnets bästa i skolan och särskilt i elevvårdsverksamheten. För forskningen valdes en större stad i södra Finland där det finns svenskspråkiga skolor. Materialinsamlingen gjordes från grundskolornas nätsidor och materialet analyserades med hjälp av innehållsanalys utgående från fyra teman: nätsidornas barnvänlighet, elevernas delaktighet och påverkningsmöjlighet, elevvård samt åtgärder mot mobbning. Resultat av analysen är att informationen på skolornas nätsidor inte är anpassad för eleverna och att information om barnets rättigheter inte finns tillgänglig för elever. Däremot satsar samt-liga skolor på elevers delaktighet och påverkningsmöjligheter. Elevvården är en väsentlig del av skolvardagen, men socialt arbete i skolan nedprioriteras i jämförelse med elevers fysiska hälsa. Åtgärderna mot mobbning beskrivs inte tillräckligt. De viktigaste utvecklingsförslagen är barn-vänliga nätsidor, utbildande av lärare om barnets rättigheter, tydliggörande av skolkuratorns arbetsuppgifter samt utvecklande av konkreta åtgärder för mobbningssituationer
  • Haapalahti, Sara (2023)
    Mål. Musik inverkar positivt på våra sociala, språkliga och kognitiva funktioner. Vi lär oss verbalt material bättre i sångform än i talad form, vilket är en orsak till att vi kunde använda mer av det informella lärande i undervisningen i grundskolan. Lärande stöds med hjälp av musikalisk verksamhet - ju tidigare musikaliskt ingripande desto snabbare utveckling av våra förmågor. Därför bör vi se närmare på hur lärande med hjälp av musik sker i skolan. Syftet med den här studien har varit att kartlägga vilka finlandssvenska barnsånger som kan användas som undervisningsmaterial i den allmänna undervisningen i ämnena svenska och litteratur, matematik samt omgivningslära i grundskolan för årskurserna 1–6. Med avhandlingen vill jag utöka kunskapen kring användningen av musik i undervisningen i grundskolan. Metoder. Avhandlingen är utförd som en kvalitativ studie där materialet analyserades med hjälp av metoden innehållsanalys. Materialet bestod av 222 barnsånger av tre finlandssvenska band; Arne Alligator & Djungeltrumman, Robin Hund & Hans glada orkester och Sås & Kopp. Materialet analyserades och kategoriserades i enlighet med på förhand bestämda kriterier och de centrala innehållen i läroplanen för ämnena svenska och litteratur, matematik samt omgivningslära. Resultaten visualiserades med hjälp av tabeller. Resultat och slutsatser. Resultaten i avhandlingen visar att det finns material i den finlandssvenska barnmusiken som kan kopplas till läroplanens centrala innehåll. Flest barnsånger kan kopplas ihop med ämnena svenska och litteratur och omgivningslära, eftersom de ämnesspecifika centrala innehållen tangerar vanliga teman för barnsånger. För matematikens del resulterade analysen i få sånger, vilket förblir ett område som kunde erövras av finlandssvensk barnmusik.