Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "grundskola integrering"

Sort by: Order: Results:

  • Råman, Mette (2022)
    Mål. Målet med avhandlingen är beskriva, analysera och tolka specialundervisningens tillämpningar inom den grundläggande utbildningen från 1970 talet till 2010 talet i Finland. I avhandlingen kommer jag att analysera äldre läroplaner och övrig litteratur som berör specialundervisningen under nämnda åren. Avhandlingen är även en historisk tillbakablick på finska grundskolans historia. Metoder. Forskningen har varit en litteraturöversikt. Jag har använt mig av relevant litteratur för forskningen och tidigare publicerade forskningar inom ämnet. Den forskningsfråga som jag har använt mig av för att undersöka detta fenomen är följande: 1. Hurdana åtgärder tillämpades mellan 1970 och 2010-talet i de finländska grundskolorna. Materialet för att undersöka fenomenet har hittats genom Helka. Undersökningen har utförts genom en kvalitativ innehållsanalys. Resultat och slutsatser. Forskningens resultat tyder på att en utveckling i hurdana tillämpningar i specialundervisningen har skett mellan 1970–2010 talet. Resultatet tyder på att det har funnits olika tillämpningar och att de har utvecklats under nämnda åren. Slutsatsen som kan dras på basis av forskningen är att specialundervisningen har genomgått en förändring och har att tillämpade metoderna har utvecklingsmöjligheter.