Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "grundskoleutbildning"

Sort by: Order: Results:

  • Tallqvist, Corinna (2023)
    Mål. Tidigare forskning beskriver ett samband mellan föräldraengagemang och elevens studiemotivation och skolframgång. Studiemotivation är en av de betydande faktorerna som inverkar på elevens möjligheter för att uppnå skolframgång. Därmed har motivationsteorin vid namn Självbestämmandeteorin tillämpats för föräldraengagemanget. Forskningen betonar vikten av föräldraengagemang i barnets skolgång och synliggör tillvägagångssätt för hur föräldraengagemang kan stödja elevens studiemotivation och skolframgång i grundskoleutbildningen. Forskningen målsätte att tilldela föräldrar medvetenhet om föräldraengagemangens relevans och dess fördelar för det barnet. Även nackdelar med föräldraengagemang beskrivs i avhandlingen. Metoder. Denna kandidatavhandling var utförd som en systematisk litteraturstudie, där målsättningen var att systematisk söka, kritiskt granska och sammanställa litteratur från tidigare genomförda studier. Dessa artiklar tillämpades för att besvara varför föräldraengagemang är betydelsefullt för elever i grundskoleutbildningen samt hur föräldrar kan stödja elevens studiemotivation och skolframgång. Samplet för litteraturöversikten var elva internationella studier som publicerats mellan åren 2017-2022. Primärkällorna framställdes i en litteraturmatris och bifogades som bilaga. Resultat och slutsatser. Resultaten visar att föräldraengagemang främjar elevens studiemotivation och skolframgång ifall engagemanget förser eleven med stödjande strategier som möter elevens behov. Dessa strategier innebär bland annat att föräldern är närvarande genom att uttrycka sina förväntningar på barnets prestationer, samt att föräldern poängterar vikten av utbildning. Föräldern visar sig vara tillgänglig genom att regelbundet intressera sig för elevens välmående och utveckling i relation till skolan. Stödjande kan innebära att utveckla ett empatiskt klimat med god kommunikation för att kunna möta barnets behov. I tillägg visar resultaten att även konstruktiv respons som uppmuntrar ansträngning och uthållighet är stödjande. Att uppmuntra eleven att ta ansvar och visa tillit till barnets förmågor betonas i forskningsresultaten. Genom föräldrarnas vägledning kan eleven uppnå sitt fulla potential. Skolan är ansvarig för att tilldela stödjande tillvägsgångssätt för föräldraengagemanget, för att även undvika de potentiella negativa konsekvenserna med föräldraengagemang.