Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "haastava käytös"

Sort by: Order: Results:

  • Evijoki, Sara (2021)
    Tavoitteet. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että haastavat kasvatustilanteet kuormittavat suuresti varhaiskasvatuksen arkea. Siten niiden ennaltaehkäisy on tärkeää koko yhteisön hyvinvoinnin ja viihtyvyyden kannalta. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen työntekijöillä on haastavista kasvatustilanteista ja miten he näitä tilanteita ennaltaehkäisevät. Tarkastelen haastavia kasvatustilanteita ja niihin vaikuttavia tekijöitä Bronfenbrennerin ekologisen systeemiteorian avulla. Menetelmät. Toteutin tutkimuksen laadullisin tutkimusmenetelmin. Keräsin aineiston sähköisellä kyselylomakkeella, jonka jaoin marraskuussa 2020 kahteen varhaiskasvatuksen työntekijöille suunnattuun Facebook-ryhmään. Vastauksia tuli yhteensä 29 kappaletta, jotka analysoin teoriaohjaavaan sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Tuloksissa ilmeni, että haastavat kasvatustilanteet ovat subjektiivisia kokemuksia, jotka muodostuvat useimmiten lapsen ulospäin suuntautuneesta käyttäytymisestä, kuten aggressiivisuudesta ja sen aikuisessa herättämistä negatiivisista tunteista. Haastavaksi koettujen tilanteiden nähtiin johtuvan suurimmaksi osaksi ulkopuolisista tekijöistä, kuten puutteellisiksi resursseiksi lukeutuvista suurista ryhmäko’oista tai toimimattomasta tuen järjestelmästä. Vastaajilla oli käytössään useita vuorovaikutuksellisia ja pedagogisia keinoja, joiden avulla he ennaltaehkäisivät ongelmallisia tilanteita. Siitä huolimatta haastavia kasvatustilanteita esiintyy edelleen toistuvasti päiväkodin arjessa. Jotta niitä voitaisiin jatkossa vieläkin enemmän vähentää, tarvitsisi se tehokkaita toimenpiteitä myös yhteiskunnalliselta tasolta. Tuloksien perusteella muutoksia kaivattaisiin erityisesti suhdelukuihin ja ryhmäkokoihin.