Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "haastavaksi koettu kasvatustilanne"

Sort by: Order: Results:

  • Lee, Neea (2023)
    Tavoitteet. Haastavaksi koetut kasvatustilanteet ovat yksi varhaiskasvatuksen työntekijöitä kuorimittava tekijä varhaiskasvatuksen arjessa. Tämän kandidaatintutkielman tutkimusaiheena ovat varhaiskasvatuksen arjen haastavaksi koetut kasvatustilanteet varhaiskasvatuksen opettajien vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tutkimusongelmakseni rajautui varhaiskasvatuk-sen opettajien puheen analysointi heidän arjessaan esiintyvistä haastavaksi koetuista kasvatustilanteista. Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää näitä haastavaksi koettuja tilanteita paremmin opettajien kokemusten ja toiminnan kautta. Menetelmät. Toteutin tutkimuksen eräässä Etelä-Suomen päiväkodissa lapsiryhmän havainnoinnin ja ryhmän varhaiskasvatuksen opettajien ryhmähaastattelun avulla. Havainnoiden ja haastattelun yhdistelemisessä hyödynsin stimulated recall -menetelmää, jonka avulla tarkoituksena oli ymmärtää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja ajatuksia havainnoiduista tilanteista. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Hyödynsin myös diskurssianalyysin piirteitä, kun paneuduin puheeseen lapsen haastavuudesta. Tulokset ja johtopäätökset. Haastavaksi koetut kasvatustilanteet näyttäytyivät varhaiskasvatuksen opettajien puheessa syntyvän lapsiin liittyvistä syistä, ympäristön paineesta sekä opettajien toiminnasta. Vuorovaikutus haastavaksi koetuissa kasvatustilanteissa rajautui varhaiskasvatuksen opettajien arvojen ja asenteiden sekä toimintatapojen luokkiin. Toisaalta rajaus on samalla näennäinen, sillä arvot ja asenteet vaikuttavat vahvasti toimintatapoihin. Varhaiskasvatuksen opettajan arvoista ja asenteista korostuivat opettajan läsnäolo, positiivisuus, ymmärrys lasta kohtaan sekä lapsituntemus. Varhaiskasvatuksen opettajien toimintatapoina haastavaksi koetuissa tilanteissa painotettiin ennakoinnin, joustavuuden, johdonmukaisuuden, leikillisyyden ja huumorin sekä toiminnan kehittämisen merkitystä. Varhaiskasvatuksen opettajien sensitiivinen ja lämmin vuorovaikutus vaikutti tukevan lapsia haastavaksi tulkituissa tilanteissa.