Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "haastavat kasvatustilanteet"

Sort by: Order: Results:

  • Tuominen, Tiia (2020)
    Tavoitteet. Monien tutkimusten perusteella koskettamisen on todettu olevan elintärkeää lapsen kehitykselle ja ihmisen hyvinvoinnille. Tutkimusten mukaan kosketuksen avulla voidaan myös vaikuttaa ihmisen fysiologisiin reaktioihin ja vähentää esimerkiksi aggressiivisuutta, levottomuutta ja pelokkuutta, jotka koetaan usein haastavaksi käyttäytymiseksi varhaiskasvatuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella ja kuvata, minkälaista kosketusta aikuinen käyttää osana vuorovaikutusta haastavissa kasvatustilanteissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten lapsen saama kosketus näissä tilanteissa on mahdollisesti yhteydessä hänen käyttäytymiseensä. Tutkimuksen tavoitteena on nostaa esille kosketuksen merkitystä ja mahdollisuuksia päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Menetelmät. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa tarkasteltiin kosketusta osana aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutusta. Tutkimusaineisto kerättiin videoimalla haastavia kasvatustilanteita kahdessa varsinaissuomalaisessa päiväkodissa keväällä 2020. Tutkimukseen osallistui yhteensä kaksikymmentä 1−3-vuotiasta lasta ja seitsemän aikuista. Aineistosta rajattiin 19 haastavan käyttäytymisen episodia, ja tilanteisiin osallistuneet kasvattajat haastateltiin videoepisodien perustella. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tulokset ja johtopäätökset. Aiemmissa tutkimuksissa on löydetty varhaiskasvatuksesta kontrolloivaa, hellää, hellästi kontrolloivaa, avustavaa ja kasvatuksellista kosketusta. Näitä kaikkia kosketuksen muotoja esiintyi myös haastavissa kasvatustilanteissa lasten ollessa uhmakkaita, aggressiivisia, levottomia, vetäytyviä tai tunteenpurkauksen vallassa. Huolimatta siitä, että jokaisella lapsella tulisi olla yhtäläinen oikeus saada positiivista kosketusta, eri tavoin käyttäytyvät lapset näyttivät kuitenkin saavan erilaista kosketusta. Johtopäätöksinä esitetään, että kosketuksen merkitystä olisi tärkeä nostaa enemmän esille varhaiskasvatuksessa, jotta voidaan taata jokaiselle lapselle käyttäytymisestä ja muista tekijöistä riippumatta tasapuolinen mahdollisuus saada tarvitsemaansa kosketusta, joka on välttämätöntä hyvän kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta.