Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "hyväksymis- ja omistautumisterapia"

Sort by: Order: Results:

  • Välisaari, Melina (2023)
    Aims. Because there are many people who wish to go to therapy compared to available therapy, it is important that therapy is as effective as possible. This means that the therapeutic methods targeted at the individual’s problem areas should be as suitable as possible. For maximizing effectiveness, it is important that therapy can be tailored to match the needs of each individual. Acceptance and Commitment Therapy (ACT) consists of six core processes: acceptance, defusion, present moment, the observant self, values and committed action. The aim of this thesis was to examine, by reviewing the literature, which core processes of ACT should be emphasized for patients experiencing pain. Methods. A search was done on the PubMed database using the keywords (acceptance and commitment therapy) AND ((core traits) OR (core processes) OR (core mechanisms) OR (key traits) OR (key processes) OR (key mechanisms)). Articles focusing on patient groups suffering from pain were selected from the results. Conclusions. In ACT aimed at clients experiencing pain, it is generally beneficial to emphasize at least acceptance and values, which impact functioning and anxiety and depression symptoms. Both acceptance and the observant self also help with lowering pain interference. If the goal is to improve functioning, committed action and present moment will probably be more suitable approaches than defusion and the observant self.
  • Sotkasiira, Petra (2023)
    Opiskelijoiden uupumus on ollut nousussa jo jonkin aikaa, ja koronapandemia on vaikuttanut korkeakouluopiskelijoihin ja heidän jaksamiseensa ennennäkemättömillä tavoilla. Tässä tutkielmassa tarkastellaan korkeakouluopiskelijoiden opiskelu-uupumusta ja sen muutosta hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) ja psykologiseen joustavuuteen perustuvan Kohti parempaa opiskelua -verkkokurssin aikana. Verkkokurssin sisältönä olivat esimerkiksi opiskelutaidot, suunnitelmallisuus ja ajankäyttö. Tutkielman tavoitteena on selvittää, muuttuivatko kurssille osallistuneiden opiskelijoiden kokemat kolme uupumuksen ulottuvuutta (ekshaustio, kyynisyys ja riittämättömyys) kurssin aikana. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen analyysin keinoin. Tutkimusaineisto saatiin vuoden 2021 keväällä, 3. periodissa, järjestetyn Kohti parempaa opiskelua -verkkokurssin osallistujille kurssin alussa ja lopussa toteutettu kyselytutkimuksesta. Kurssin osallistujat vastasivat 9-kohtaiseen kyselylomakkeeseen, joka perustuu Study Burnout Inventory-9 -opiskelu-uupumusmittariin. Kyselytutkimukseen vastasi kokonaisuudessaan 236 opiskelijaa, joista 193 antoi luvan käyttää vastauksiaan tutkimuksessa. Tutkimusaineisto analysoitiin muodostamalla siitä summamuuttujat, joiden keskiarvojen eroa alku- ja loppumittauksen välillä verrattiin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkittavien eli kurssille osallistuneiden opiskelijoiden kokemukset kaikista kolmesta uupumuksen osa-alueesta muuttuivat kurssin alku- ja loppumittauksien välillä positiiviseen suuntaan. Opiskelijat siis kokivat loppumittauksessa vähemmän ekshaustiota, kyynisyyttä ja riittämättömyyttä kuin alkumittauksessa. Eniten muutosta parempaan päin havaittiin opiskelijoiden raportoimissa riittämättömyyden tunteissa. Kaikki muutokset olivat sekä tilastollisesti merkitseviä että efektikooltaan suuria, joten niiden merkitys oli suuri. Tutkimuksen tulokset ovat linjassa muun aiheesta tehdyn tutkimuksen kanssa.