Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "itsesäätely"

Sort by: Order: Results:

  • Takala, Riikka (2020)
    Tutkielman tarkoituksena on kuvata 4-5-vuotiaiden lasten tunteiden säätelyn vaikeuksien ilmenemistä sekä esitellä erilaisia keinoja näissä vaikeuksissa tukemiseen. Tutkielman keskeinen tavoite on selvittää, miten eri tavoin tunteiden säätelyn vaikeudet ilmenevät varhaiskasvatuksessa ja miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset tukevat lapsia näissä vaikeuksissa. Tutkimukseen osallistui Helsingin ja Espoon kaupungeilla sekä yksityisellä sektorilla toimivia varhaiskasvatuksen opettajia ja erityisopettajia. Vastauksia tuli yhteensä kuusi kappaletta. Tutkimusaineisto kerättiin sähköpostitse lähetettyjen avoimia kysymyksiä sisältävien haastattelulomakkeiden avulla. Aineiston analysointi tapahtui sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi tunteiden säätelyn vaikeuksien monimuotoinen ilmeneminen esimerkiksi aggression tai vetäytyneisyyden kautta. Vastauksissa mainittiin myös ilmenevät haasteet leikkitilanteissa toisten kanssa sekä kerrottiin muun muassa arjen rutiinien ja siirtymien tuovan esille vaikeuksia tunteiden säätelyssä. Vaikeuksissa tukemiseen liittyen vastauksissa korostuivat erityisesti tunteiden sanoittamisen ja aikuisen läsnäolon merkitys sekä oppimisympäristön ja erilaisten tunnemateriaalien hyödyntäminen parhaalla mahdollisella tavalla arjessa.
  • Hautamäki, Mia (2019)
    Objectives. The aim of this Bachelor’s thesis was to find out what kind of connections are there between pupils’ self-assessment skills and self-regulation skills and to collect information about student’s experiences and perceptions about self-assessment as a part of one’s learning process based on earlier studies in the field. The purpose was to examine the impact of the child’s age on their self-assessment skills and self-regulation skills. Theoretical framework for this study was constructed on Inhelder’s and Piaget’s (1977) theory of cognitive development. According to them, universal stages and features can be found in cognitive development. Every stage of cognitive development is always connected to the previous and following stages. According to Inhelder and Piaget (1977), the cohorts of the target group are on two different stages depending on their age. These stages are concrete operational stage and formal operational stage. Methodology. The study was implemented as a narrative literature review. Target Group consisted of elementary school students aged 9-13 who studied in grades 3-6. The material of this study was collected from the internet using carefully selected keywords in five different data bases. The material consisted of five research articles. One of these articles was published in Finland, two in Australia, one in the Netherlands and one in New Zealand. All these articles were published within five years and they were peer reviewed. Results and conclusions. Pupils’ experiences about self-assessment varied a lot. Some students thought that self-assessment had positive impacts on their learning. Others, on the other hand, felt that self-assessment didn’t have any significant impacts on their learning. With some students the attitude was more like careless. They filled out the self-assessment forms only because they were compulsory tasks. However, studies showed a clear link between pupils’ self-assessment skills and self-regulation skills. Self-assessment appears to be a significant contribution to the development of pupils’ self-regulation. The results point out that pupils can improve their self-regulation skills and raise academic performance through self-assessment. This research showed that pupils have difficulties to understand the structure of a learning process. They were not able to understand different parts of it, for instance self-assessment, and benefits of these individual parts. This might explain why many of these pupils felt that self-assessment didn’t have any significant impacts on their learning.
  • Miikki, Aino (2022)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitä on itsearviointi. Tutkielmassa esiteltiin myös tekijöitä, jotka liittyvät itsearviointiin. Tutkielman tutkimuskysymykset muodostettiin siten, että itsearvioinnista saataisiin mahdollisimman kattava kuva. Aihe oli tärkeä koulutuksen kentällä, sillä arviointi pystyi vaikuttamaan oppilaan käsitykseen itsestä. Itsearvioinnista ei oltu tehty paljon tutkimusta Suomessa, joten tutkielma täydentää tätä kenttää. Tutkielmassa kerättiin yhteen tietoa, jota eri koulutustasojen opettajat voivat käyttää itsearvioinnin tukena. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui kansainvälisistä tutkimuksista ja artikkeleista, mutta tutkielma sisälsi myös muutamia suomalaisia tutkimuksia. Aineisto haettiin Helsingin yliopiston kirjaston hakupalvelusta. Aineiston hankinnassa käytettiin etenkin hakusanoja itsearviointi, minäpystyvyys, itsesäätely, motivaatio ja oppiminen. Tieteellisiä julkaisuja haettiin niin suomeksi, kuin englanniksi. Itsearviointi oli luonteeltaan ja määritelmältään moninainen. Itsearviointi oli määritelty usein tuotoksen tekijän arvioksi omasta työstä. Itsearvioinnin luonne pystyttiin erittelemään sen oppilaslähtöisyyden ja tavoitteiden kautta. Tutkielmassa selvitettiin myös itsearvioinnin tarkkuutta arviointimenetelmänä, josta löytyi paljon ristiriitaisia tutkimustuloksia. Itsearviointi oli positiivisessa yhteydessä minäpystyvyyden tunteeseen, itsesäätelyyn, motivaatioon ja oppimiseen. Itsearviointi siis tuki näitä oppimista edistäviä taitoja ja ominaisuuksia.
  • Pöntinen, Janna (2017)
    Desires are an integral part of everyday life. Many desires can be enacted without problems, but some desires are in conflict with other goals. Success in managing one’s problematic desires is influenced by many factors. This review aims to describe the role of trait self-control in managing daily desires and in achieving long-term goals. Traditionally, self-control research has assumed that trait self-control operates by resisting temptations. However, recent work has shown that avoiding temptations rather than resisting them and adaptive habits can act as moderators between trait self-control and goal attainment. An important question for future research is how trait self-control contributes to the formation and maintenance of adaptive habits. Future studies should compare different self-control strategies and measure people’s actual behavior in real-life situations. Experience sampling is a useful method for gathering empirical data on how people behave, think and feel in their natural environment.
  • Turunen, Tiina (2021)
    Kansainvälinen tutkimus itsesäätelystä on ollut vilkasta viime vuosikymmeninä, ja itsesäätelytaitojen merkitys on huomioitu Suomessa oppimisen lähtökohtana: lukion opetussuunnitelman perusteet (LOPS 2019) implisiittisesti kuvaa itsesäätelyä oppimisen lähtökohtana ja seurauksina. Yksittäisistä tutkimusartikkeleista löytyy osittaisia itsesäätelyn käsitteen määrittelyjä. Niitä kokoamalla on mahdollista luoda niin opiskelijoita kuin työelämän toimijoita hyödyttävä kokonaisvaltaisempi katsaus itsesäätelyn käsitteestä. Tehokkaan itsesäätelyn kannalta motivaation rooli on keskeinen. Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää itsesäätelyn luonnetta, tuoda esille tutkimuskentän ristiriitoja sekä kuvailla itsesäätelyn ja motivaation yhteyttä. Itsesäätelyn ja motivaation yhteyttä toisiinsa on lisäksi tarkoitus tarkastella sen kautta, millaisia muita käsitteitä ja ilmiöitä niihin liittyy. Tämän kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tarkoitus oli koota tehtyä tutkimusta ja rakentaa kokonaiskuva itsesäätelystä sekä kuvata sen yhteys motivaatioon. Itsesäätely rajattiin koskemaan verrattain tietoista päätöksentekoa. Kuvauksessa luotiin lisäksi katsaus tutkimukseen historiallisesta näkökulmasta ja suhteutettiin tutkimustuloksia toisiinsa. Kirjallisuus valittiin kirjastojen kokoelmasta Helka-hakukoneella tehtyjen hakujen tuloksista. Hakukriteereinä olivat kansainvälisyys, artikkeleiden sijoittuminen vuosille 2000–2021, vertaisarviointi, ja hakusanoina käytettiin termejä self-regulation, self-control sekä motivation. Lisähakuja suoritettiin hakusanoilla ego depletion ja willpower. Itsesäätelyn prosessi on havaintoja omasta käytöksestä suhteessa tavoiteltuun päämäärään. Itsesäätelyä lähestytään tutkimuksessa tavallisesti kontrolloimisen ja toiminnasta pidättäytymisen kautta ja kiusausten vastustamisena, mutta uudemmassa tutkimuksessa tutkitaan ja pohditaan myös sitä, kuinka vaivaton itsesäätely tapahtuu. Motivaation yhteys itsesäätelyyn on jopa niin läheinen, että itsesäätelyn voi sanoa kumpuavan siitä. Kiistanalainen ja monimutkainen kysymys itsesäätelyssä on egon heikkeneminen, siis itsensä kontrolloinnissa tarvittavan (tahdon)voiman hiipuminen. Itsesäätelyssä onnistumista kuvaa kattavimmin teoriayhdistelmä, jossa tietoisesti ja sisäisestä motivaatiosta (omasta halusta) asetettujen tavoitteiden mukainen toiminta vastaa myös psykologisten perustarpeiden täyttymiseen, ja sosiaalisen ja persoonallisen identiteetin sisällöt vastaavat toisiaan.
  • Salmenjoki, Tuulia (2022)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata, mitä varhaiskasvattajat ajattelevat rauhallisista hetkistä varhaiskasvatuksessa. Tunnistavatko he tietoisen läsnäolon harjoitteiden mahdollisuuden lasten kanssa ja mihin kaikkeen varhaiskasvattajat päiväkodin arjessa voivat vaikuttaa rauhallisten hetkien osalta. Tutkimusta tietoisen läsnäolon harjoitteiden vaikutuksista lapsiin on vähän, mutta niiden tulokset ovat lupaavia. Ensimmäinen tutkimuskysymykseni oli: Mikä on rauhallisten hetkien merkitys varhaiskasvatuksessa varhaiskasvattajien näkökulmasta? Toinen tutkimuskysymykseni oli: Millaisissa hetkissä päiväkodissa voi olla rauhallista? Ja kolmas tutkimuskysymykseni oli: Mitkä tekijät estävät ja mitkä edesauttavat rauhallisten hetkien toteutumista? Tutkielmani oli laadullinen tutkimus. Tutkielman aineisto koostui varhaiskasvattajien Facebook -sivuille julkaistun e-kyselylomakkeen 82 vastauksesta. Vastaajat olivat koulutuksiltaan ja iältään moninaisia, eri puolelta Suomea. Aineiston analysoinnissa käytin sisällönanalyysia aineistolähtöisesti. Pelkistettyäni vastaukset ryhmittelin ja luokittelin ne alaluokkiin. Tämä analysointitapa noudattaa Tuomen ja Sarajärven (2018) aineistolähtöistä analyysia. Analyysini toi esiin, että rauhallisten hetkien merkitys näyttäytyi varhaiskasvattajien vastauksissa positiivisena suhteessa lasten ja aikuisten mieleen ja kehoon ja kokonaisvaltaisesti ryhmän ilmapiiriin. Varhaiskasvattajat tunnistivat monipuolisia hetkiä, milloin voi olla rauhallista. Kahdenkeskisistä hetkistä, perustoimintojen kautta ohjattuihin toimintatuokioihin. Jonkin verran mainittiin tietoiseen läsnäoloon liittyviä harjoitteita. Varhaiskasvattajat kokivat mm. resurssien olevan esteenä esimerkiksi tilojen ja aikuisten ja lasten välisten suhdelukujen vuoksi. Heidän mukaansa rauhallisten hetkien toteutumiseen vaikutti paljon aikuisten oma käytös ja olemus. Pedagogisten menetelmien avulla rauhallisten hetkien toteutuminen koettiin helpommaksi. Tietoisen läsnäolon harjoitteiden hyötyjen tutkimusten tulokset liittyvät mielen ja kehon hyvinvointiin. Ilmapiiriä ei ole juurikaan mainittu aiemmissa tutkimuksissa.
  • Harri, Vilma (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia joogainterventioita on suoritettu vuosien 2016–2020 välillä varhaiskasvatuksen ympäristöissä. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu joogainterventioien kehittävän erityisesti lasten itsesäätelytaitoja. Itsesäätelyn on huomattu olevan yksi tärkeimmistä taidoista, joita lapsille voidaan opettaa, sillä ne ennustavat voimakkaasti tulevaa koulumenestystä, elinkaarta ja hyvinvointia. Varhaiskasvatuksessa on tarpeen kehittää tietoisesti hyvinvointikasvatuksen keinoja. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, voidaanko joogan avulla tukea kasvatusta, jossa vahvistetaan hyvinvointia fyysisellä, psyykkisellä ja emotionaalisella alueella. Tutkimus tarkastelee aineistoa myös Decin ja Ryanin (2000) itseohjautuvuusteorian kautta, eli sisäsyntyisen motivaation sekä kolmen psykologisen perustarpeen, vapaaehtoisuuden, pystyvyyden ja yhteenkuuluvuuden tyydyttymisen näkökulmasta. Tutkimus on systemaattinen kirjallisuuskatsaus, mikä on laadullista tutkimusta. Katsauksessa tutkittiin yhdeksää elektronisissa aineistoissa julkaistua vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, jotka kaikki olivat englanninkielisiä. Suomessa aiheesta ei ole julkaistu yhtään tutkimusta, lukuun ottamatta muutamaa Pro gradu-työtä. Artikkelit olivat viimeisen neljän vuoden ajalta, ja toteutettu 3-7 vuotiaiden lasten tai heidän opettajiensa keskuudessa varhaiskasvatuksen ympäristöissä. Aineistossa osassa tutkimuksia keskityttiin opettajien, osassa lasten omiin kokemuksiin, osassa molempiin ja lisäksi vanhempien kokemuksiin sekä ADHD- ja traumaoireiden vähentämiseen. Lasten jooga vahvistaa itsesäätelytaitojen, kuten tyyntymisen oppimisen sekä vuorovaikutuksen ja fyysisten taitojen kehitystä. Lapset kokevat joogan tuovan positiivisia tuntemuksia. Opettajien tarve kontrolloida lasten omaehtoista kehollisten tuntemusten ilmentämistä näyttää vähentävän lasten sitoutumista ja motivaatiota. Lasten joogan avulla voidaan tukea varhaiskasvatuksen ympäristöissä sisäsyntyistä motivaatiota sekä autonomian, pystyvyyden ja yhteenkuuluvuuden tarpeiden tyydyttymistä emotionaalisella ja fyysisellä tasolla.
  • Mäkinen, Mari (2023)
    Tavoitteet. Itsesäätelytaidot ovat tärkeä osa lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä. Lasten kehittyvät itsesäätelytaidot ja niiden haasteet näkyvät varhaiskasvatuksen arjessa päivittäin lasten opetellessa oman toiminnan ohjausta, tunteiden ilmaisua ja sosiaalista vuorovaikutusta kasvattajien ja vertaistensa kanssa. Varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa korostetaan kasvattajan vastuuta auttaa lasta itsesäätelytaidoissa. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää mikä merkitys kasvattajalla on lasten itsesäätelyn kehittymisessä ja millä tavoin kasvattaja voi tukea lasten itsesäätelyn kehittymistä varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuudessa avaan itsesäätelyn käsitettä, itsesäätelytaitoja, itsesäätelyn haasteita ja itsesäätelyn kehittymistä lapsella sekä kasvattajan roolia ja tukea lapsen itsesäätelytaitojen kehittymisessä. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka menetelmänä käytettiin kuvailevaa narratiivista kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui Hautakankaan (2022) väitöstutkimus Lapsen itsesäätelytaitojen kehittyminen Muksuoppi-interventiossa. Männistön (2018) pro gradutyön Lapsen itsesäätely päiväkodin vuorovaikutustilanteissa. Koivuniemen ja kollegojen (2021) artikkeli Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteidensäätelytaitojen kehittymisestä –Käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena. Kankaan ja kollegojen (2015) artikkeli Children’s Self-Regulation in the Context of Participatory Pedagogy in Early Childhood Education. Analysoin aineiston sisällönanalyysillä induktiivisesti eli aineistosta lähtevänä päättelynä. Analyysiä tehdessä käytin apuna koodausta ja luokittelin löytämäni tulokset aineistosta nousseisiin kategorioihin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustuloksissa ilmeni kolme tärkeää näkökulmaa kasvattajan merkityksestä lapsen itsesäätelyn kehittymisessä: kasvattajan läsnäolo, kasvattajan lapsikeskeisyys ja kasvattajan pedagoginen ymmärrys. Kokonaisuudessaan tutkimustuloksissa nousi esiin kaikkien kolmen näkökulman myötä kasvattajan merkitys lasta arvostavassa ja tukevassa vuorovaikutuksessa ja pedagogisessa osaamisessa. Tuloksissa kasvattajan tuesta lapsen itsesäätelytaitojen kehittymisessä varhaiskasvatuksessa nousi esiin neljä kategoriaa: varhaiskasvatuksessa sovitut käytänteet, lasten toimijuuden ja osallisuuden tukeminen, lasten vertaisoppimisen tukeminen ja arjen pedagogiset toimintatavat. Kokonaisuudessaan tutkimustuloksissa korostui tuen näkökulmissa kasvattajien pedagogisen osaamisen tärkeys lasten itsesäätelytaitojen tukemisessa.
  • Moisio, Atte (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia minkälaisia motoristen, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen sekä terveydentilan tekijöitä, ilmiöitä tai osa-alueita kouluvalmiuteen tai koulumenestykseen keskittyvässä tutkimuksessa esitellään sekä pidetään keskeisinä kouluikäisten oppimiselle ja koulussa pärjäämiselle. Koska kouluvalmiuden tarkoista määritelmistä ei ole selvää yksimielisyyttä, on tutkimuksen tarkoitus myös pohtia, millaiset asiat ovat keskeisiä sen arvioimisessa tai rajaamisessa. Tämä kirjallisuuskatsaus pyrkii etsimään vastauksia myös sille, miksi kouluvalmiuden arviointi on keskeistä mahdollisimman tehokkaan oppimisen ja oppimisesta hyötymisen kannalta. Menetelmät. Tässä kirjallisuuskatsauksessa menetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta, jossa aineisto koostui pääsääntöisesti englanninkielisistä artikkeleista. Tulokset ovat esitelty siten, että katsaukseen sisällytetyistä artikkeleista esitellään tutkimukseen valikoituneille neljälle eri kouluvalmiuden ulottuvuudelle keskeisimmät löydökset erillisinä kappaleinaan. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimukset osoittivat, että erityisesti itsesäätelyyn, käsinkirjoittamiseen sekä sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvät taidot nähdään keskeisinä elementteinä riittävälle kouluvalmiudelle (Feder ja Majnemer, 2017; McClelland ja Cameron, 2012). Tämän lisäksi halukkuus oppia ja orientoitua koulutyötä kohtaan ennusti hyvää koulumenestystä (Yen ym., 2004). Myös hyvän oppimisympäristön sekä yksilön näkökulmasta luokkahuonetyöskentelylle sopivan käytöksen ja yleisen ilmapiirin todettiin olevan keskeisessä roolissa oppimisessa (Ruffing ym., 2015; Blair ja Raver, 2014; Bloom, 2007). Kouluvalmiuden varhaisessa arvioinnissa tulisi keskittyä siihen, miten oppilas ylipäätään kiinnittyy koulun arkeen, luo vertaissuhteita sekä suhtautuu koulutyöhön ja uuden opetteluun.
  • Rantakari, Saila-Maaria (2016)
    The first years of a child’s life set the foundation for emotion regulation. Emotion regulation is a part of self-regulation. The development of emotion regulation is affected by a child’s neurobiological and cognitive development as well as the direct and indirect ways the caregivers of a child use to support a child’s emotion regulation. An adult regulates a child’s emotions outwardly in order to increase a child’s own ability to regulate emotions. Emotion regulation skills have an important effect on a child’s social relations and emotional well-being. This study describes the experiences and views of kindergarten teachers on supporting the emotion regulation of 0–3-year olds. The purpose of this study was to find out the prerequisites for supporting emotion regulation and the functional tools for supporting the emotion regulation of 0-3-year olds in early childhood education. The study method was qualitative research. Research data were collected by semi-structured interviews. Three (3) kindergarten teachers from the Helsinki metropolitan area were interviewed for the purpose of this study. Data analysis method in this study was content analysis. The study showed that the kindergarten teachers who participated in the study considered using small groups and recognizing the individuality of a child as prerequisites for supporting emotion regulation. Important factors in supporting emotion regulation were the sensitivity, attentiveness and professionalism of the kindergarten teachers. The most common ways of supporting emotion regulation were teacher-child interaction including emotional expressions, gestures, naming of emotions and holding a child in a teacher’s lap. According to this study, spontaneous everyday situations provided better opportunities for supporting emotion regulation than teaching materials designed specifically for teaching emotional skills. Peer relations were considered to have a positive effect on the development of emotion regulation. Children’s literature and play facilitated by the kindergarten teachers were also used as ways of supporting emotion regulation.
  • Joensuu, Emilia (2020)
    Tässä tutkimuksessa pyrin selvittämään millaisena maaseutu ja kaupunki fyysisinä kasvuympäristöinä näyttäytyvät lapsen toiminnanohjauksen näkökulmasta. Toiminnanohjauksessa tarkastelen tarkkaavaisuutta, työmuistia ja käyttäytymisen säätelyä. Tarkasteltaessa aiempaa tietoa ja tutkimusta maaseutu näyttäytyi otollisena ympäristönä lapsen toiminnanohjauksen kannalta. Fyysisen kasvuympäristön vaikutusta lapsen toiminnanohjaukselle on tutkittu vähemmän, joka loi oivan väylän tarkastella toiminnanohjausta maaseutu- ja kaupunkiympäristössä. Tutkimuksen avulla pyritään antamaan tietoa, millaisia vaikutuksia fyysisellä kasvuympäristöllä on lapsen toiminnanohjaukselle näillä kolmella osa-alueella. Toteutin tutkimuksen kirjallisuuskatsauksena kooten yhteen aiempia tutkimuksia aiheesta. Aineistoa keräsin maaseutua, kaupunkia, kyläkouluja sekä kaupunkikouluja käsittelevästä kirjallisuudesta, tutkielmista, artikkeleista ja netissä tehdyistä julkaisuista. Aineiston analysoinnissa hyödynsin sisällönanalyysiä, jonka avulla kokosin aineiston olennaisimmat asiat tarkasteltaviksi. Maaseutu kasvuympäristönä näyttäytyi turvallisena, ärsykkeiltään vähäiseltä ja tarjoavan mahdollisuuksia omaan tutkimiseen. Näiden nähtiin olevan olennaisena asemassa tarkasteltaessa toiminnanohjausta. Puolestaan kaupunkiympäristö tarjosi toiminnanohjauksen kannalta erilaisia asioita. Kaupungissa vallitsevan kilpailun ja siellä liikkumisen nähtiin kehittävän toiminnanohjauksen taitoja. Voidaan siis todeta, että kummastakin ympäristöstä löytyi toiminnanohjauksen kannalta oleellisia asioita. Tutkimuksen yleistettävyydessä ja soveltamisessa tulee kuitenkin muistaa, että tutkimuksen aineistossa on tarkasteltu Suomalaisia kyliä ja kaupunkeja.
  • Ojamäki, Roosa (2023)
    Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään lasten kuvakirjoihin itsesäätelyn teeman kautta. Lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen kannalta tunnetaitojen sekä itsesäätelyn harjoitteleminen ja opettaminen on tärkeää sekä varhaiskasvatuksessa että kotona. Itsesäätelytaitojen oppimisella on kauaskantoiset vaikutukset lapsen myöhempään elämään. Aiemmat tutkimukset osoittavat itsesäätelytaitojen tärkeyden osana lapsen kasvua ja kehitystä. Varhaiskasvatussuunnitelma edellyttää itsesäätelytaitojen harjoittelun varhaiskasvatuksessa. Tutkimus nostaa esiin keinoja, joilla itsesäätelyn taitoja voidaan kehittää. Tutkimuksessa perehdytään lastenkirjallisuuteen itsesäätelyn näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona toimii neljä lasten kuvakirjaa, jotka käsittelevät tunnetaitoja. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston analyysi tapahtui sisällönanalyysin avulla. Tarkoituksena on tarkastella neljää suomalaisten kirjailijoiden lapsille suunnattuja kuvakirjoja ja tutkia niissä ilmentyviä tunteita. Tarkastelun kohteina kirjallisuudessa onkin, millaisia tunteita kuvakirjoissa tuodaan esille, mitkä tapahtumat aiheuttavat tunteita sekä mitä keinoja esitetään itsesäätelyn tueksi. Tutkimuksessa tuodaan esille, että itsesäätelyn tueksi kuvakirjat antavat monia hyviä keinoja. Aikuisen tuki on kuitenkin merkittävä etenkin pienten lasten tunteiden säätelyn oppimisen aikana. Itsestä lähtöiset rauhoittumisen keinot tulevat mukaan, kun lapsi osaa tunnistaa tunteen aiheuttajan ja pystyy nimeämään tunteen. Itsesäätelyn taitoja on tärkeä harjoitella ja oppia sekä opettaa lapsille varhaiskasvatuksessa. Kuvakirjat ovat tähän hyvä väline laajentamaan lasten sanavarastoa sekä toimivat oivana keinona myös tunnekasvatuksessa.
  • Westerberg, Mila (2017)
    Objectives. Increasingly younger children are faced with rapid mastery of knowledge and social interaction requirements. A new phenomenon-oriented curriculum reform 2016 brings these new challenges in front of the student. Previous studies show that different efficacy beliefs influece individuals actions. The purpose of this study is to describe, analyse and interpret the concept of self-efficacy. In the research field, the term is used with different meanings. The aim of this study is also to find out the related concepts from the selected research articles as well as their similarities and differences from self-efficacy in order to understand and to clarify and differentiate the concept. . Methods. The study is a systematic litterature review. A more accurate method used is conceptual analysis, which allowed the comparison and interpretation of different definitions. The research data was selected from twenty scientifically valid research studies in various articles and literature on the basis of concepts centrality. The materials were compared and restructured, bringing together concepts and definitions of self-efficacy from different researchers. Second, the study looked at the material encountered about the near concepts that were opened and analyzed in a conceptual analysis and the phenomenographic review. Conceptual distinctions were operated using few concrete practical examples. Results and conclusions. Self-efficacy is a complex concept, which this study found a number of different definitions and related concepts. Some researchers defined the term very broadly and also new dimensions, such as social self-efficacy concept were found.; Related concepts used synymously with self-efficacy found were such as skill possessing, self-image, self-concept, self-esteem, outcome-expectations, self-confidence), self-regulation, controllability, personality traits, personal agency, effectance motivation, perceived control and locus of control As a result of the study on the basis of the definitions and comparisons occurring data the core of the concept and its different variations and emphases were located. For the key element of self-efficacy was individuals feeling of efficacy in a particular moment a feeling in relation to the situation or activity. The results will help to structure self-efficacy conceptually as internal process of the individual, which gives the teacher the tools to support student.
  • Nuutinen, Annika (2023)
    Tavoitteet. Pieni lapsi havainnoi ja harjoittelee vertaisten kanssa toimimista päivittäin. Arjen erilaisten vuorovaikutustilanteiden pohjalta tehtyjen havaintojen ja kokemusten perusteella lapsi kopio toimintamalleja. Lapsen tunneälyn kehittymistä on tärkeä tukea varhaiskasvatuksessa, koska varhaislapsuus on tunneälyn kehittymiselle otollisinta aikaa. Tunneälyn kehittymiseen vaikuttaa suuresti lapsen vuorovaikutustaidot. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 1. Millaisia tunteiden ympärille rakentuvia vuorovaikutustilanteita syntyy 1-3- vuotiaiden ja 2-5- vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä? ja 2. Mitä keinoja aikuinen käyttää osallistuessaan tunteiden ympärille rakentuneisiin vuorovaikutustilanteisiin? Tutkimuksen teoriapohjana käytin Mayer- Salovey -Caruson nelihaaraista tunneäly -mallia (1997). Oletukseni oli, että lasten ikä vaikuttaa tunteiden ympärille rakentuneiden vuorovaikutustilanteiden luonteeseen, koska lapsen kasvaessa hän kohtaa enemmän tilanteita, joissa hän joutuu säätelemään toimintaansa ja sitä myöten tunteitansa tilanteeseen sopivalla tavalla. Mirja Köngäs (2018) on tehnyt etnografisen väitöskirjatutkimuksen aiheesta aiemmin. Hänen tutkimuksensa tarkasteli lasten vertaiskulttuurin erityispiirteitä ja tunneälyä osana päiväkoti arkea. Menetelmät. Toteutin laadullisen tutkimukseni havainnoimalla Helsingin yliopiston varhaiskasvatuksen videokirjaston materiaaleja. Videokirjaston materiaaleissa esiintyi kaksi eri päiväkotiryhmää: 1-3 -vuotiaiden ryhmä (6 videota) ja 2-5 -vuotiaiden ryhmä (7 videota). Videoita oli yhteensä 13:sta (381 minuuttia) joista 1-3 -vuotiaiden ryhmässä kuvattuja videoita oli kuusi (133 minuuttia) ja loput seitsemän videota (248) oli kuvattu 2-5 -vuotiaiden ryhmässä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimusaineiston analysoinnin tuloksena ilmeni, että aikuisen ja lapsen välisiä tunteiden ympärille rakentuvia vuorovaikutushetkiä löytyi enemmän 2-5- vuotiaiden lasten ryhmässä kuvatuista videomateriaaleista kuin 1-3 -vuotiaiden videomateriaaleista. Tunteiden ympärille rakentuneissa hetkissä aikuisella oli monipuolisia keinoja osallistua tilanteisiin. Tämä ilmeni siten, että aikuinen havaitsi lasten tunnetiloja, sanoitti niitä ja auttoi lasta ymmärtämään kokemaansa tunnetilaa. Vuorovaikutus oli suuressa roolissa kummankin ryhmän videoissa. Kummallakin videolla näyttäytyvät aikuiset kohtasivat lapsia sensitiivisesti ja lapsilähtöisesti, mikä vaikutti positiivisesti ryhmän ilmapiiriin. Köngäs (2018) on saanut samankaltaisia tuloksia väitöskirjatutkimuksessa.
  • Isotupa, Maria (2018)
    The aim of this study was to find out what kind of factors phenomenon-based learning is based on the teacher's experience. In the curriculum (2014) of the basic education, subject areas of teaching have been set up, which include content areas as well as transversal competence. In addition to subject-based instruction, it is necessary to seek out cross-curricular competence. The curriculum obligates the organizer of the education to guarantee at least one multidisciplinary module for each student during the school year. Phenomen-based learning is one pedagogical model for implementing this. Learning theory based on phenomenon-based learning and teacher experience in phenomenon-based studies have been studied in Master's theses (eg. Leppiniemi, 2016, Aho & Jurvelin, 2016), but the different elements that influence the implementation of a phenomenon-based learning process are still unclear. In addition to the theoretical background of phenomenon-based learning, my research is based on Vermunt's (1999) analysis of the interplays between student-regulation and the teacher-regulation. The aim of the study is to provide a picture of how phenomenon-based work supports the teaching of the curriculum's target areas, and what kind of factors the phenomenon-based learning is based on. The study is a qualitative and it was conducted as an empirical interview study. The data was acquired by theme interviews. Four (4) teachers, who have experience in phenomenon-based learning participated in the study. Data-based content analysis was used as the method for the analysis. The results of the research provide conceptual tools to support the work of teachers and to dismantle the current confrontation with the benefits and risks of implementing a phenomenon-based learning set.
  • Koski, Tiina (2023)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiskasvatuksen alan kirjallisuudessa tuodaan esiin varhaiskasvatuksen alan ammattilaisten hyvinvoinnin merkitys suhteessa lasten hyvinvointiin ja emotionaalisten taitojen tukemiseen. Lasten hyvinvointiin vaikuttaa voimakkaasti se, miten aikuiset ja varhaiskasvatuksen alan ammattilaiset käyttäytyvät ja kanssasäätelevät tunteitaan (Sohlstén-Nederström;Lehto;Sajaniemi;& Lehto, 2022). Lasten on saatava kokea kanssasäätelyä itsesäätelytaidoiltaan kehittyneemmältä aikuiselta, jotta heidän omat itsesäätelytaitonsa voisivat kehittyä ja harjaantua (Sohlstén-Nederström;Lehto;Sajaniemi;& Lehto, 2022). Erityisesti näissä kanssasäätelytilanteissa varhaiskasvatuksen alan ammattilaisilta vaaditaan vahvoja stressin sekä itsesäätelyn taitoja, joihin puolestaan vaikuttaa varhaiskasvattajan hyvinvoinnin tilanne (Sohlstén-Nederström;Lehto;Sajaniemi;& Lehto, 2022). Tällä hetkellä varhaiskasvatuksen kentällä puhutaan paljon työpahoinvoinnista ja varhaiskasvatuksen alan ammattilaisten arjen haasteista. Tämä tutkimus tuo esiin näkemyksen alan ammattikirjallisuuden tarjonnasta varhaiskasvatuksen alan ammattilaisten ja lasten hyvinvoinnin syy-seuraussuhteeseen. Tämän tutkimuksen menetelmänä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka aineisto on valikoitunut varhaiskasvatuksen tietopalvelun (Varhaiskasvatuksen tietopalvelu) kirjoista viimeiseltä kolmelta vuodelta. Aineistoksi valikoituivat neljä kirjaa, joissa tuotiin esiin varhaiskasvatuksen alan ammattilaisten ja lasten hyvinvoinnin merkitys toinen toisilleen. Analyysitapana on käytetty sisällönanalyysia, jossa luokiteltiin kirjoista nousevat aiheet neljään eri teemaan; 1) lasten hyvinvointiin vaikuttavat asiat, 2) varhaiskasvatuksen alan ammattilaisten hyvinvointiin vaikuttavat asiat, 3) varhaiskasvatuksen alan ammattilaisten hyvinvoinnin vaikutus lasten hyvinvointiin ja 4) lasten sekä varhaiskasvatuksen alan ammattilaisten keinot hyvinvoinnin edistämiseen. Varhaiskasvatuksen alan ammattilaisten hyvinvoinnin merkitys lasten hyvinvoinnille tuotiin esiin kaikissa kirjoissa hieman eri tulokulmasta käsin. Aineistossa tuotiin esiin lasten ja varhaiskasvatuk-sen alan ammattilaisten hyvinvointi tärkeänä ja toisiaan korreloivana teemana. Asiat, jotka vaikutta-vat varhaiskasvattajan hyvinvointiin, vaikuttavat siihen, miten varhaiskasvatuksen alan ammattilai-set käyttäytyvät. Tämä puolestaan vaikuttaa suoraan siihen, mitä asioita hyvinvoiva lapsi kokee ja sitä kautta oppii. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kaikki se, mihin varhaiskasvattajan hyvin-voinnissa panostetaan, valuu alas suoraan lasten hyvinvoinnille.
  • Lindén, Katja (2019)
    National core curriculum for pre-primary education (2014) and National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care (2016) pointed out the significance of emotional education in the early childhood education and in the pre-primary education. The purpose of this study was to describe kindergarten teacher’s experiences and views on emotional education. This study tries to represent kindergarten teacher’s experiences and views, how they put emotional education into practice and those requirements and challenges they have faced in teaching emotional education. The study was implemented by interviewing three voluntary kindergarten teachers. All of them were working in preschool in Vantaa. The ones interviewed were randomly chosen from the kindergarten that were contacted. Material of this study was collected by half structured theme interviews. All three Kindergarten Teacher agreed on the importance of emotional education and what it means. All of them put emotional education into practice while working with children. The most mentioned core content areas, by teaching emotional education, was Art and Culture and Language. Drama was the most mentioned way of teaching emotional education. The requirements of good emotional education were teachers’ own interest and similar line with all other adults in the group and in the kindergarten. Parents’ and colleagues’ different point of view about the emotional education was felt challenging. Kindergarten Teachers’ also saw that changes in the way of parenting and hectic rhythm of life was challenging too.
  • Lehtonen, Anna (2021)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa selvitin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia siitä, miten Pieni Oppiva Mieli-tutkimushankkeeseen kuuluneen MindUp™- opetusohjelman tietoi-suusharjoitukset vaikuttivat lasten käyttäytymiseen. Tutkimuksessa selvitin myös, onko opetusohjelman noudattamisella ollut vaikutusta opettajien toimintaan erityisesti pedagogisen sensitiivisyyden osalta. Lisäksi tutkin käyttääkö tutkimushankkeessa mukana olleet opettajat MindUp™- opetusohjelman menetelmiä hankkeen päättymisen jälkeen ja pitävätkö he tietoisuusharjoituksia hyödyllisinä varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui samasta päiväkodista kolme varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka olivat mukana Pieni Oppiva Mieli (POM) -tutkimuksessa, joka oli osa Lasten stressinsäätely ja oppiminen-tutkimushanketta. Tutkimukseni aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessani selvisi, että opettajat kokivat MindUp™- opetusohjelman tietoisuusharjoituksilla olevan vaikutusta lasten käyttäytymiseen positiivisesti. Haastateltavat kokivat, että erityisesti opetusohjelmassa käytetyt rauhoittumisharjoitukset vaikuttivat myönteisesti siirtymiin ja lasten kykyyn rauhoittua. Lasten oli päivän aikana helpompi siirtyä seuraavaan toimintaan esimerkiksi ruokailemaan, lepohetkiin tai yhteisiin tuoki-oihin. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat rauhoittumisharjoitusten laskevan myös omaa stressitasoaan. Opettajien mielestä tietoisuusharjoituksien aktiivisella käytöllä olisi positiivinen vaikutus hektisen arjen keskellä. Opettajat noudattivat kuitenkin melko suppeasti Min-dUp™- opetusohjelman menetelmiä Pieni Oppiva Mieli -hankkeen päättymisen jälkeen. Rauhoittumisharjoitukset olivat jääneet jokaisen haastateltavan käyttöön, mutta muilta osin menetelmiä ei juurikaan enää käytetty. Opettajat kokivat silti, että MindUP™- opetusohjelman myötä, heidän pedagoginen sensitiivisyytensä oli lisääntynyt, joka vaikutti positiivisesti tapaan, jolla he ymmärsivät ja lohduttivat rauhatonta lasta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että MindUp™- opetusohjelman tietoisuusharjoituksilla oli vaikutus opettajien tietoisuuden kasvamiseen siitä, miten he voivat omalla käyttäytymisellään tukea lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia. Lisäksi he kokevat, että tietoisuusharjoitukset ovat hyvä työkalu omassa arjessaan.
  • Granö, Jasmin (2021)
    Tavoitteet. Ihmisen tunneälyn kehitys alkaa jo varhaislapsuudessa, minkä vuoksi tietoinen tun-teiden harjoittelu ja tunnekasvatus muodostuu tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta. Kun lapsi tietoisesti tunnistaa, ymmärtää ja nimeää omia tunteitaan, luo se mahdollisuuksia lapselle elä-mässä – vertaissuhteiden muodostaminen sekä omien intressien tavoittelu mahdollistuu lapsel-le. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien tietoisuutta lapsen tunneälyn kehityksestä, sekä millaisia toimintatapoja opettajilla on tukeakseen tätä kehi-tystä. Lisäksi tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita, millaiset elementit ovat lapsen tunneälyn kehitystä tukevia ja mitkä taas heikentävät kehitystä. Menetelmät. Tämä tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja sen aineistoa toimii sosiaa-lisen median kautta lähetetty kyselylomake varhaiskasvatuksen opettajille. Aineisto tuotettiin avoimia kysymyksiä hyödyntäen. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyy-sia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat mielsivät lapsen tun-neälyn kehityksen olevan moninainen ja pohjautuvan lapsen kehityksessä moneen seikkaan. Tulosten mukaan lapsen tunneäly on yhteydessä lapsen empatia taitoihin, tunteiden hallinnan taitoihin sekä oman toiminnan säätelyn taitoihin. Tulosten mukaan lapsen tunneälyä vahvisti tietoinen tunnetaitojen harjoittelu ja heikensi taas tunnekylmät ja tunteita tukahduttavat ympä-ristöt. Opettajat tulosten mukaan näkivät oman toimintansa olevan suuri osa lapsen tasapainoi-sen tunneälyn kehityksen mahdollistajana. Tulokset viittasivat siihen, että tasapainoinen tun-neäly nähdään olevan osa lapsen sosiaalista ja emotionaalista hyvinvointi.