Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "juhlapyhä"

Sort by: Order: Results:

  • Räsänen, Jessica (2024)
    Suomen muuttuessa yhä monikulttuurisemmaksi, on ajankohtaista pysähtyä hetkeksi pohti-maan sen vaikutusta varhaiskasvatukseen; käytössä olevia toimintatapoja, niiden soveltuvuutta sekä syitä niiden taustalla. Merkittävimmin tämä muutos vaikuttaa varhaiskasvatuksessa toteutettavaan katsomuskasvatukseen. Vaikka varhaiskasvatuksen katsomuskasvatus on uskonnollisesti tunnustuksetonta toimintaa, on esimerkiksi perinteisissä juhlapyhissä havaittavissa uskonnollista taustaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa, kuinka monikulttuurisuus näkyy varhaiskasvatuksen juhlapyhissä. Tämän lisäksi tavoitteena on tarkastella varhaiskasvatuksen henkilöstön suhtautumista monikulttuurisuuteen. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena keväällä 2024. Monikulttuurisuuden näkymistä varhaiskasvatuksen juhlapyhissä on tutkittu vasta vähän, jonka takia narratiiviseen kirjallisuuskatsaukseen soveltuvat laajat ja monipuoliset aineistot sopivat parhaiten aiheen tutkimiseen. Aineistoa kerättiin laajasti eri tietokannoista suomenkielisillä sekä englanninkielisillä hakusanoilla. Pääkriteeri aineistolle oli juhlapyhien ja monikulttuurisuuden esiintyminen tarkasti varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimuksen aineisto koostui neljästä (4) Ruotsissa ja Norjassa vuosina 2017–2023 toteutetuista tutkimuksista. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua tutkimuskysymyksittäin. Tutkimustulokset osoittivat, ettei monikulttuurisuus juurikaan näkynyt varhaiskasvatuksen juhlapyhissä. Epävarmoissa tilanteissa juhlapyhistä karsittiin mahdollisuuksien mukaan pois kaikki uskonnolliset ja katsomukselliset piirteet, jotta ketään ei vahingossa loukattaisi. Lisäksi tutkimustuloksista selvisi, että henkilöstön suhtautumisesta monikulttuurisuuteen korostui pelko ja hämmennys. Varhaiskasvatuksen henkilöstö toi esiin pelon yleisesti uskontoa ja katsomuksia kohtaan, sillä henkilöstö ei halunnut vahingossakaan käännyttää lapsia toiminnallaan tai puheillaan. Henkilöstö koki monikulttuurisuuden katsomuskasvatuksen kontekstissa haastavaksi aiheeksi, johon heillä ei ollut saatavilla tarpeeksi tietoa ja taitoja.