Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kansalaisopisto"

Sort by: Order: Results:

  • Ämmälä, Sanni (2019)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia käsityöntekijä Julia Latva-Panttilan elämäkertaa hänen käsitöistä käsin. Julia Latva-Panttilalta jäi valtava kokoelma käsitöitä hänen elämänsä varrelta ja hänet muistetaan tarkkana ja ahkerana käsityöntekijänä sekä erittäin aktiivisena Kurikan kansalaisopiston opiskelijana. Tutkimuksessa selvitetään, miten käsityöt ovat kulkeneet Julian mukana läpi hänen elämänsä sekä miten kansalaisopisto on vaikuttanut yksittäisen opiskelijan elämään. Tutkimusmenetelmänä käytettiin elämäkerrallista tapaustutkimusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla Julian vanhinta lasta Liisa Kirvestä. Aineistona toimi myös Liisa Kirveen Kurikan kansalaisopistossa keräämä haastatteluaineisto, johon osallistui neljä Julian tuntenutta henkilöä. Tutkimuksessa esiintyvät tapahtumat ovat ajoitettu aikajärjestykseen, mutta tarkkoja vuosilukuja kaikille tapahtumille ei ole. Huomioitavaa myös on, että haastattelu on toteutettu toisen ihmisen kertomana eli itse asianomainen Julia Latva-Panttila ei ole asioita kertonut ja muistellut. Julia Latva-Panttilan elämässä käsityöt olivat hyvin suuressa roolissa. Kudonta oli Julialle ehdottomasti tärkein käsityötekniikka. Julia oli käsitöitä tehdessään hyvin tarkka ja täsmällinen eikä sallinut epäsiistiä jälkeä. Käsityöt kulkivat Julian elämässä läpi eri elämänvaiheiden ja asutettujen kaupunkien. Tutkimuksessa selviää, että vapaalla sivistystyöllä oli erittäin suuri rooli Julian elämässä. Kansalaisopisto toi hänen eläkepäiviinsä rytmiä, ohjelmaa, seuraa ja uuden oppimista. Julia oli nopea ja innokas oppija, joka muistetaan kansalaisopistolla ahkerana opiskelijana. Kansalaisopisto ylläpiti Julian käsityöharrastusta ja toi siihen uusia ulottuvuuksia uusien käsityötekniikoiden avulla. Kansalaisopiston avulla Julia oppi sellaisia tekniikoita, joita hän tuskin olisi opetellut yksinään ilman seuraa ja opettajaa. Vapaa sivistystyö ylläpiti Julian kohdalla elämän mittaista harrastusta ja toteutti elinikäisen oppimisen periaatetta.
  • Poppeli, Mina-Maria (2018)
    The framework of the study was the support of the agency of immigrants as a part of the acculturation and integration process. The theories on agency in the background of the study have handled agency as a possibility to influence the course of events and as a part of the exercise of power, as an individual resource and as a way the individual continuously moulds the surrounding structures within their limitations and without being their passive victim. In previous research the visibility and exercise of agency was conceived as planned and meaningful work, self-conscious will to learn the language and the development of the individual with the support of the group. The function of the study is to examine what kind of meaning the adult education centre’s work can give to the agency of the immigrant and how agency can be seen to be supported in the work they do. The material of the study was three pieces of interviews of the experts in education of the immigrants at the adult education centres. The interviews were collected as thematic interviews while the research strategy was qualitative. Content-based content analysis was the research framework and the material was analysed through content analysis. The results of the study were the meaning of motivation in independent studies as part of exercising agency, developing of knowledge, skills and comprehension as part of expanding the limits of agency. The learning of the adult education centre’s students was best supported by student-based teaching methods, diverse course offering and the guidance and tranquil atmosphere provided by teachers. Learning can be seen to support the strengthening of agency with the immigrant students. The received results could be used in planning and evaluating the integration training of immigrants.
  • Tolmunen, Kerttu (2018)
    Craft- courses in adult education centre are a good way for learning new skills and they also have a place in meeting other, same-minded people. Courses in adult education centres may be a big part of possibilities for hobbies especially in the countryside, where the possibilities for different hobbies are more limited than in most cities. The subjects of this study are participants of one weaving-course held by Oriveden seudun kansalaisopisto. The aim of this study is to determine values and attitudes linked to crafts, that form the meaning of crafts in participants’ lives. The aim is also to determine the reasons, why the participants have chosen to take part in this particular course. The study was executed in one lesson of the weaving course in January 2016 by a paper questionnaire. The material was analysed with qualitative content analysis. The answers were themed out by adapting Kallios (2014) indicator of the Craft Sense. The reasons for taking part in the class were compared with Metsämuuronens (1995;1997) motives of hobbies. The results showed that the meaning of crafts mostly related with the effect on wellbeing, the feeling of know-how and innovativeness, that linked mostly with designing crafts. Making things by hand had an effect on person’s own wellbeing, and the experiences of learning and enhancing of know-how were often mentioned. The reasons for taking part in this particular course were mostly coherent. Familiar people and the desire to learn how to weave were mentioned as important factors. Cognitive, social and functional motives were emphasized in the answers. Doing together, good company, know-how and learning were important reasons for participating in this course.