Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kuvataidetuokiot"

Sort by: Order: Results:

  • Ristoja, Jasmin (2020)
    Tutkimuksen kysymyksenasettelu on syntynyt lasten itseilmaisun ja vuorovaikutustaitojen tärkeydestä esi- ja alkuopetusikäisten lasten kasvun ja kehityksen kannalta. Lasten itseilmaisu ja vuorovaikutus ovat nostettu esille niin esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014), jotka ovat lasten oppimista, kasvua ja kehitystä sekä pedagogista toimintaa ohjaavia asiakirjoja. Tässä tutkielmassa pyrin tarkastelemaan keinoja, joilla voidaan tukea lapsen kuvallista itseilmaisua ja edistää lapsen vuorovaikutusta kuvataidetuokioissa. Aiemmat tutkimukset puhuvat itseilmaisun tärkeydestä lapsen minuuden muotoutumisessa ja vuorovaikutustaidoilla lapsi kykenee ilmaisemaan itseään sekä olemaan sosiaalisessa vaikutuksessa toisten kanssa sekä kommunikoimaan ympäristön kanssa. Tutkimuksen aihe on mielestäni tärkeä tulevan opettajan ammatin kannalta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin tietokirjallisuuden lisäksi opinnäytetöitä, tieteellisiä artikkeleita ja tutkielmia, jotka liittyivät esi- ja alkuopetusikäisten lasten kuvataidetuokioihin ja jotka sivusivat lapsen itseilmaisua sekä vuorovaikutusta. Tutkimuksen aineisto oli rajattu koskemaan esi- ja alkuopetusikäisiä lapsia. Tarkastelin tutkimustuloksia varhaiskasvatuksen opettajan ja luokanopettajan näkökulmista. Kirjallisuuskatsauksen muodoksi valikoitui narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksessa selvisi, että lasten kuvallista itseilmaisua voidaan tukea antamalla lapselle monipuoliset työskentelyvälineet sekä tarpeeksi aikaa ilmaisemaan itseään kuvallisin keinoin. Keskustelu opettajan ja lasten välillä tuki lasten kuvallisen itseilmaisun kehitystä, jolloin lapsi oppi uusia kuvallisen ilmaisun keinoja. Lapsen vuorovaikutusta kyettiin tukemaan opetusmenetelmän avulla, jossa tutkittiin taideteoksia yhdessä vertaisten kanssa. Lapsi pääsi vuorovaikutuksessa kertomaan omista ideoistaan ja ajatuksistaan sekä rakentamaan uutta tietämystä vertaisten kanssa. Erilaiset kuvataideprojektit sekä kuvataiteen työskentelytavat nähtiin tukevan lasten välistä vuorovaikutusta, jossa lasten välinen ohjaus mahdollistui.