Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kvalitesfaktorer"

Sort by: Order: Results:

  • Träskman, Johannes (2021)
    Syftet med studien är att ta reda på hur personalen inom småbarnspedagogiken själva upplever personalbrist och hur den påverkar verksamheten. Syftet är också att genom ett utvecklingsorienterat perspektiv synliggöra viktiga faktorer som kan påverka intresset för yrkesprofessionen och öka attraktionskraften för yrket. Som metod för denna studie används intervjuer med personal från olika daghem. Sammanlagt intervjuas 7 verksamma lärare och barnskötare inom småbarnspedagogiken. Samtliga informanter arbetar med barn i åldern 0–5. Denna studie använder sig en kvalitativ ansats. Intervjuerna genomfördes via videokommunikationstjänsten Zoom och transkriberades och analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. Alla informanter är överens om att personalbrist och att det är en utmaning för verksamheten och vardagen. Informanternas erfarenheter kring personalbrist varierar en del och vissa daghem har det bättre ställt än andra. Det som klart kommer fram är att personalbrist är en utmaning och att det finns faktorer som kunde förbättra personalsituationen. Faktorerna som informanterna nämner är högre lön, flerformsutbildning för personal som vill bli behöriga och att yrket i sig skulle lyftas upp som mer positivt i samhället. Samtliga informanter var överens om att en småbarnspedagogik av hög kvalitet är viktigt. För att ha en hög nivå av kvalitet behöver personalen stöd från föreståndaren som anses vara den pedagogiske ledaren. Detta kräver dock att föreståndaren har resurser för att vara den pedagogiske ledaren och dessa resurser finns dessvärre inte i nuläget. Föreståndarnas arbetsbörda borde bli lägre eller alternativt borde det finnas fler föreståndare.