Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "lågstadielärare"

Sort by: Order: Results:

  • Miettunen, Robert (2021)
    Dagens skolsystem lägger stor fokus vid inklusion, och begreppet har en viktig roll även i lärarutbildningen. Känslan av otillräcklighet och okunskap är vanliga och intresset för att utvärdera lärarutbildningens effektivitet har stigit. Genom att evaluera lärarutbildningen kan studieprogramsplanerare identifiera eventuella svagheter samt föreslå och motivera eventuella förbättringar till lärarutbildningen. Vissa studier visar på att det finns betydande skillnader mellan lärarutbildningar inom samma land och bland lärares attityder gentemot inklusiv undervisning i skolorna. Mitt syfte är att undersöka behöriga klasslärares attityder och upplevelser av sina egna kunskaper i specialpedagogik samt diskutera dessa i förhållande till dagens finländska skolkontext. I min undersökning är jag intresserad av att få fram lärarnas åsikter om hur de upplevt sin utbildning ur specialpedagogikens synvinkel och huruvida de deltagit i fortbildning för att förkovra sig inom området. Avhandlingens tema berör alla lärare i Finland och har blivit särskilt aktuellt genom den nya läroplanen inom den grundläggande undervisningen (2014). Jag valde att göra min kandidatavhandling som en fenomenografisk intervjustudie. Det är frågan om en kvalitativ intervjustudie. Det insamlade materialitet består av utförda intervjuer. I analysen gjordes i form av en fenomenografiskt analys. Mitt forskningsresultat angav att nyutexaminerade klasslärare upplever sina kunskaper i specialpedagogik vara bristfälliga och upplever sina kunskaper otillräckliga för att stöda elever med behov av stöd. Dessa kunskaper förkovras längs med åren i arbetet och genom tilläggsutbildning och fortbildning. Lärarnas förkunskaper i specialpedagogik och attityder mot inklusion påverkar förverkligandet av en inklusiv undervisning.