Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "laadukas etäopetus"

Sort by: Order: Results:

  • Kuitunen, Henni (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoite on selvittää luokanopettajien kokemuksia etäopetuksesta. Eten-kin tilanteen yllättävyys ja nopea siirtyminen etäopetukseen saivat minut kiinnostumaan ai-heesta. Tutkimuskysymykset olivat, että miten opettajat ovat kokeneet etäopetuksen järjes-tämisen koronavirustilanteen aikana, miten opettajat ovat järjestäneet etäopetusta ja millaisia mahdollisia haasteita etäopetuksessa on ollut. Etäopetusta on tutkittu suomessa jonkin verran, mutta alakoululaisten osalta aihetta on tutkit-tu hyvin vähän. Nummenmaa (2012) on aiemmin tutkinut opettajien suhtautumista etäope-tukseen. Laadukkaasta etäopetuksesta oli paljon määritelmiä tutkimuskirjallisuudessa ja yh-deksi merkittäväksi tekijäksi tutkimuskirjallisuudesta nousi vuorovaikutuksen mahdollistami-nen etäopetuksen aikana (Saarinen, 2002). Tutkimuskirjallisuudesta nousi esille myös min-kälaisia haasteita etäopettaminen tuo opetukseen. Esimerkiksi oppilaiden ikä (Nummenmaa, 2012, s. 29), oppilaiden sosioemotionaaliset taidot (Lallimo & Veermaans 2005, s. 11) ja oppi-laiden itseohjautuvuustaidot (Kalliala, 2003 s. 14). Hyödynsin työssäni myös mediakeskustelua, koska mediakeskustelua etäopetuksesta käy-tiin runsaasti etenkin alussa oppilaiden siirtyessä etäopetukseen. Mediassa nousi huolta siitä, että onko etäopetus laadukasta ja miten oppilaat pärjäävät etäopetuksessa. Tutkimustulokset käytiin läpi käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimukseen osal-listui neljä henkilöä, joista jokainen on valmistunut luokanopettajaksi kasvatuspsykologian opintosuunnasta. Aineisto kerättiin sähköpostihaastattelulla. Tutkimustuloksista selvisi, että nopea siirtyminen etäopetukseen koettiin haastavaksi. Haastavan alun jälkeen opettajat kuitenkin kokivat, että etäopetus lähti sujumaan hyvin huolellisen suunnittelun jälkeen. Haastateltavat kertoivat myös etäopetuksen positiivisia puolia ja etenkin yhteisopettajuus ja yhteistyö kollegoiden kanssa koettiin voimavaraksi. Etäopetusta järjestettiin monipuolisesti erilaisia digitaalisia alustoja käyttäen. Etäopetukseen liittyi myös paljon haasteita. Haastavia tekijöitä oli mm. yhteysongelmat, oppilaiden tavoitettavuus ja opettajat kantoivat huolta oppilaista, jotka tarvitsevat enemmän tukea oppimisessa.