Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "laadukas varhaiskasvatus"

Sort by: Order: Results:

  • Föhr, Anne (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää jaetun johtajuuden vaikutusmekanismeja varhaiskasvatustiimin sisäisissä prosesseissa. Jaettu johtajuus on varhaiskasvatuksen kontekstissa yleistymässä oleva johtajuuden malli, jonka on havaittu nostavan varhaiskasvatuksen laatua. Tutkimustehtävänä on mitata varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemaa osallisuutta jaettuun johtajuuteen sekä heidän työmotivaatiotansa ja tutkia onko näiden muuttujien välillä yhteyttä. Lisäksi selvitän, eroavatko vastaajat näiden muuttujien osalta toisistaan ammattiryhmän tai koulutustaustan suhteen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena. Aineisto kerättiin tätä tutkimusta varten Helsingin yliopiston E-lomakkeella sosiaalisen median eri varhaiskasvatusalan ryhmistä. Tutkimukseen osallistui varhaiskasvatuksen lastenhoitajia, opettajia ja erityisopettajia (N = 52) eri puolilta Suomea. Kyselylomake sisälsi yhteensä 29 väittämää, jotka mittasivat osallisuuden kokemusta jaetussa johtajuudessa sekä työmotivaatiota varhaiskasvatuksen kentällä tapahtuvassa tiimityössä. Aineiston tilastollisessa päättelyssä hyödynnettiin SPSS- ohjelmaa. Tulokset osoittivat, että vastaajista suurin osa oli melko motivoituneita työhönsä ja koki melko paljon osallisuutta jaetussa johtajuudessa. Työmotivaatio ja osallisuuden kokemus jaetussa johtajuudessa olivat positiivisessa yhteydessä toisiinsa, mikä vahvistaa jaetun johtajuuden merkitystä laatua tuottavien prosessien mahdollistajana. Ammattiryhmien välillä havaittiin eroja yksittäisten osallisuutta ja motivaatiota mittaavien muuttujien suhteen. Osallisuuden kokemus ja mahdollisuudet osallistua eivät näytä tulosten perusteella toteutuvan koko kasvatusvastuulliseen henkilöstön keskuudessa. Tutkimustulokset herättävät kysymyksiä tiimin sisäisen pedagogisen johtajuuden toteutumisesta ja sen mahdollistavista resursseista.