Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "laaja-alaisen osaamisen eri osa-alueet"

Sort by: Order: Results:

  • Siven, Riina (2020)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tämän tutkielman tarkastelussa on tarkoitus tuoda esille erään käsityönopettajan näkemyksiä luonnonväriaiheisen teeman käytöstä perusopetuksessa sekä käsityön oppiaineessa, että osana monialaista oppimiskokonaisuutta yhteistyössä eri oppiaineiden ja opettajien kanssa. Erityisenä tarkastelukohteena oli laaja-alaisen osaamisen alueet. Nykyinen opetussuunnitelma (POPS 2014) korostaa käsityön opetuksessa oppiainerajojen ylittämistä, yhteisöllistä oppimista ja oppilaiden kasvattamista vastuuntuntoisiksi ja tiedostaviksi kansalaisiksi, jotka osaavat ottaa huomioon kestävän elämäntavan. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että luonnonväriaiheinen oppimiskokonaisuus ja integraatio muiden oppiaineiden kanssa on laajentanut ja jäsentänyt oppilaiden kokonaisuuksien hahmottamiskykyä, omaan ympyröivään maailmaan nähden (Räisänen ym.2004). Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastelun kohteena oli yhden käsityöopettajan näkemykset luonnonväriaiheisen opetuksen mahdollisuuksista ja haasteista. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastattelun kysymykset pohjautuivat teorianosuudessa käsiteltyihin teemoihin, joita olivat: nykypäivän peruskoulu, perusopetussuunnitelma (laaja-alaisen osaamisen eri alueet), käsityö oppiaineena ja sen eri ulottuvuudet: moninaisuus, tiedostava kuluttajuus, ja luonnonväriaiheinen opetuskokonaisuus. Saatu aineisto on analysoitu teemojen avulla ja tuloksissa on nostettu esiin keskeisiä asioita teorian kannalta. Tutkimuksen tuloksissa tuli ilmi, että nykyinen opetussuunnitelma antaisi enemmän tilaa luonnonväriaiheisen opetuksen käyttämiselle, niin käsityön opetuksessa, kuin muiden oppiaineiden ja opettajien kanssa. Nykyinen käsityön opetussuunnitelma korostaa tutkivia ja kokeilevia oppimistapoja. Luonnonväriaiheinen oppimiskokonaisuus korostaisi oppilaan elämyksellistä oppimiskokemusta, jolloin oppimistilanteissa olisi aitoa kokeilua ja laaja-alaisten osaamisalueiden syvällisempää pohtimista. Yhteinen oppimiskokonaisuus vaatisi opettajan mielestä muiden opettajien kanssa yhteisen tahtotilan opetuksen toteuttamiselle.