Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "luontosuhde"

Sort by: Order: Results:

  • Laaksonen, Suvi-Tuuli (2022)
    Kaupungistuminen muuttaa ihmisten elinpiiriä ja tänä päivänä myös yhä useampi koulu sijaitsee kaukana luonnonympäristöistä. Kehityskulku on huolestuttava, sillä tutkitusti luonnossa vietetty aika on yhteydessä myönteisen luontosuhteen syntymiseen, joka puolestaan ennustaa kestävää elämäntapaa myöhemmin elämässä. Tämä tutkielma keskittyy tarkastelemaan sitä, miten luonnossa tapahtuva opetus voi edistää oppilaan myönteisen luontosuhteen syntymistä. Tutkielman tavoitteena on muodostaa kattava kuva siitä, minkälaisissa luonnonympäristöissä ja minkälaisia oppisisältöjä hyödyntäen luontosuhteen syntymisen kannalta onnistunutta luonto-opetusta voidaan toteuttaa ja minkälaiset opetuksesta riippumattomat tekijät voivat vaikuttaa alakouluikäisten lasten luontosuhteen syntymiseen. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tutkimusaineistona käytettiin kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta. Aineisto rajattiin koskemaan sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimuksia, joiden kohderyhmänä oli alakouluikäisiä oppilaita ja joissa tarkasteltu opetus tapahtui luonnonympäristöissä. Tutkielman aineistoksi valikoitui seitsemän vuosina 2012–2021 julkaistua tutkimusartikkelia. Kirjallisuuskatsaukseen valitun aineiston analyysissa selvisi useita tapoja luonto-opetuksen toteuttamiseksi. Aineistossa opetusta toteutettiin esimerkiksi leirikouluina, projektien ja luontoretkien muodossa sekä koulun muuhun opetukseen integroituna. Toteutustavat pitivät sisällään vaihtelevia aktiviteetteja, kuten luonnon havainnoimista ja raportoimista, pelejä, leikkejä ja erilaisia luovia työtapoja. Oppimisympäristöinä hyödynnettiin vaihtelevia luonnonympäristöjä. Luonto-opetuksen yhteys lasten myönteisen luontosuhteen vahvistumiseen oli kaikissa tarkastelluissa tutkimuksissa selkeästi havaittavissa, mutta esimerkiksi opetuksen kestolla ja toistuvuudella oli vaikutusta ilmiön voimakkuuteen. Analyysissa selvisi myös opetuksesta riippumattomia, luontosuhteen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä, joita on tärkeä ottaa opetuksen suunnittelussa huomioon. Tällaisia ovat esimerkiksi sää ja vuodenaika.
  • Pekkala, Sannukka (2016)
    The aim of the study. The aim of this Bachelor’s thesis is to find out, describe and analyze what nature means for five immigrants living in the capital region of Finland. This thesis describes also their nature relation and nature-related experiences. Research on this subject is scarce and one aim of the study is to gather more information. Methods. This research is a qualitative case study research. This case study was done by interviewing five immigrants living in the capital region in spring 2016. The participants were originally from three different countries: India, Italy and Chile. The ages of the participants varied from 26 to 41 years. The data was collected by theme interviews and analyzed by using the qualitative content analysis. Main Findings. When talking about the relation to nature, the immigrants highlighted the importance of their childhood experiences as a foundation to the nature relation. Four out of five participants thought that nature was a meaningful part of their everyday life. All of the participants had mainly positive experiences in Finnish nature. An interesting finding was that moving to Finland had affected the way the participants thought about nature: they appreciated the way the nature is respected in Finland, and in some cases also wanted to teach this to their children.
  • Laine, Emma-Lotta (2019)
    During the last few years the concern of the condition of our surroundings has risen. Climate change is no more a problem of the future, but a real concern for people living in the present day. The goal of this study is to find out how the school institution can help grow environmentally conscious adults. The study pays extra focus on how one’s human-nature relationship can affect how they act and feel in relation to nature, and what could be the concrete possibilities environmental education could have in school life. This study is a literature review based on past studies, educational literature, and the 2016 Finnish curriculum for basic education. During the research process, it became clear that further research on the subject is necessary, especially from the point of view of the school. Based on the findings of the study it’s evident that human-nature relationship has a crucial role in driving for improved environmentally conscious behavior. Especially if that relationship is founded on past experiences and acts, then an individual’s emphatic bond with nature and its inhabitants is strengthened. This in turn promotes environmentally conscious behavior. School’s role as environmental educator was also emphasized by the results of the study. In school the students get to create experiences about nature and acting in it. This idea is also backed by the curriculum for basic education where school education is described to be responsible for nurturing behavior which promotes a more sustainable lifestyle.
  • Helino, Anne (2022)
    Tutkielmassa tarkastellaan lasten luontosuhteen rakentumista ja lasten luontosuhteen merkitystä. Tutkielma on ajankohtainen useiden ilmiöiden, kuten teknologian aikaansaaman lasten vapaa-ajankäyttötapojen muutoksen ja ilmastonmuutoksen kiihtymisen vuoksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS, 2014) velvoittaa luokanopettajia huomioimaan opetuksessa lasten luontosuhteen tukemisen ja auttamaan oppilaita ymmärtämään omakohtaisen luontosuhteen kautta luonnon merkityksellisyyden ihmisen elämässä. Tutkielman tavoite on myös kertoa, miten peruskoulussa ympäristökasvatuksella voidaan rakentaa lasten luontosuhteen myönteistä pohjaa, sekä miten koulu voi osaltaan tukea lasten luontosuhteen muodostumista. Luontosuhteen muodostumisen kannalta keskeisempänä tekijänä pidetään lapsen aitoja luontokontakteja sekä aikuisten, kuten opettajien ja vanhempien näyttämää roolimallia. Myönteisestä luontosuhteen merkityksestä ihmisen sekä luonnon terveyden ja hyvinvoinnin kannalta on lukuisia esimerkkejä. Tutkielmassa lasten luontosuhteen rakentumista ja merkitystä tarkastellaan alakoulun ympäristökasvatuksen kautta. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus luontosuhteita ja ympäristökasvatusta käsittelevästä kirjallisuudesta. Tutkielmaa varten tarkastellussa kirjallisuudessa on lähes kaikissa osoitettu, kuinka hyvä luontosuhde sekä luonnossa olo edistävät lasten hyvinvointia, oppimista ja terveyttä, sekä jättävät elämänmittaisia myönteisiä muistoja. Lapsen myönteisen luontosuhteen kehittymistä tulee tukea monipuolisesti alakoulussa ympäristökasvatuksella. Näin voidaan edistää niin lasten kuin luonnon hyvinvointia.
  • Puustelli, Heidi (2023)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatusikäisten lasten näkemyksiä ekologisesta kestävyydestä. Lasten näkemyksillä ekologisesta kestävyydestä on suuri merkitys tulevaisuuden kannalta. Näkemykset ja ajatukset, joita lapsilla on antavat merkityksellistä tietoa siitä, toteutetaanko ympäristökasvatusta varhaiskasvatuksen kentällä niin, että se vastaa Varhaiskasvatussuunnitelman (2022) tavoitteisiin. On todettu, että ympäristökasvatuksen tulisi luoda lapsille toiveikkuuden tunnetta ja uskoa omaan pystyvyyteensä. Samalla kuitenkin lasten tulisi tiedostaa maapallon hyvinvoinnin tämänhetkinen tilanne. Tämän tutkimuksen avulla tarkastellaan ekologisen kestävyyden toimia lasten silmin. Tavoitteena on laajentaa käsitystä siitä, miten varhaiskasvatuksessa toteutettava ympäristökasvatus ja erityisesti ekologisen kestävyyden aihepiirit aidosti vaikuttavat lapsiin. Tutkimusaineisto kerättiin luontopainoitteisesta varhaiskasvatusyksiköstä joulukuussa 2022. Tutkimukseen osallistui seitsemän 5-vuotiasta lasta. Aineisto kerättiin ennalta suunnitellulla osallistavalla havainnoinnilla. Osallistava havainnointi videoitiin, jonka jälkeen se litteroitiin. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä, jossa aineistosta nousseet tutkimuksen kannalta merkitykselliset tiedot jaettiin erilaisiin teemoihin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkimukseen osallistuvalla lapsiryhmällä oli myönteinen suhtautuminen ekologisen kestävyyden aihepiireihin. Lapsilla oli vahva ja myönteinen luontosuhde, johon on varmasti vaikuttanut yksikössä toteutettavan ympäristökasvatuksen määrän lisäksi henkilöstön omat arvot ja suhtautuminen. Tutkimustulokset osoittivat, että ryhmän lapset olivat erittäin ympäristötietoisia, sekä he tiedostivat syyt toimiensa pohjalla. Ekologista kestävyyttä edistävistä toimista ryhmälle oli eniten tuttuja ne toimet, joiden toteutuksessa lapset ovat konkreettisesti mukana, kuten kodin kierrätys. Tulokset olivat linjassa aiempaan tutkimukseen siinä, että lasten osallisuus vaikuttaa pitkälti siihen, kuinka merkityksellisinä he asioita pitävät.
  • Savikko, Mirva (2019)
    The aim of the study was to investigate the ways in which teachers of early childhood education use nature as a learning environment to support children's development and how children are able to form a relationship with nature. The objective was to investigate teachers' pedagogical methods in using nature as a learning environment and other factors affecting a child's development in this context. In addition, the aim of the study was to determine the impact of the use of nature as a learning environment on the formation of children’s relationship with nature. The theory section focuses on concepts related to the study and the studied effects of nature as a learning environment on child development. The theory section also discusses the pedagogical possibilities of using nature as a learning environment in the context of early childhood education. In addition, the theory section highlights the factors that enable or prevent the development of a child's relationship with nature, and the effects of this relationship on a child’s development. The research questions are: 1. How do teachers use nature as a learning environment to support child development? 2. What have teachers discovered about the impact of using nature as a learning environment on the formation of children’s relationship with nature? The research method was qualitative and the material was gathered using semi-structured interviews. The material was gathered by interviewing three early childhood education teachers working in Helsinki in the municipal sector. The interviews were conducted individually. The analysis of the material was carried out using a theoretical content analysis method. The basis for classification was a theory-based analysis frame with its upper and lower classes. The study found that teachers use nature as a learning environment in diverse ways to support children’s development. Pedagogical activities in nature focus mainly on mathematics, physical activity, mother tongue and literature and environmental education. The teachers agreed that the use of nature as a learning environment benefits children in many ways. Particular benefits were observed in children’s motor skills and socio-emotional development. Children who previously had a weak connection with nature were able to form a stronger relationship with nature. It can be concluded from the research results that the use of nature as a learning environment in the context of early childhood education contributes to the development of children in many ways. Also, it can be said that the time spent in nature contributes to the relationship that the child forms with nature.
  • Lindfors, Emma (2021)
    Tavoitteet: Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli hahmottaa tekijöitä, jotka vaikuttivat luontopainotteisen ryhmän valintaan lapselle sekä miten luontopainotteinen varhaiskasvatusympäristö on vaikuttanut vanhempien mielestä lapseen ja perheen elämään. Vanhempien perusteluita ja kokemuksia verrataan teoriaan. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että luonnonympäristöt tarjoavat monipuolisen oppimisympäristön, joka tukee lapsen kasvua ja kehitystä. Luonnossa vietetyllä ajalla on todettu olevan positiivisia vaikutuksia hyvinvointiin ja lapsen luontosuhteen syntymiseen. Kasvatuksella on tärkeä tehtävä luontosuhteen pohjan luomisessa, sillä vahva lapsuudessa syntynyt luontosuhde kantaa läpi elämän ja vaikuttaa haluun suojella luontoa. Menetelmät: Tutkimus toteutettiin yhteistyössä kahden eteläsuomalaisen päiväkodin kanssa, joissa tarjottiin mahdollisuutta luonto- ja metsäpainotteiseen varhaiskasvatukseen. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse ja siihen vastasi yhdeksän vanhempaa. Saatua aineistoa analysoitiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä, koska se mahdollistaa aineiston tarkastelun aineistolähtöisesti, ottaen kuitenkin huomioon tutkijan aiemman tiedon ja tutkimuksessa käytetyn kirjallisuuden. Tulokset ja johtopäätökset: Vanhempien päätökseen valita luontopainotteinen varhaiskasvatuspaikka vaikuttivat heidän tärkeänä pitämänsä arvot, joita haluttiin myös välittää lapselle, luonnon ja ulkoilun positiiviset vaikutukset terveyteen, päiväkodilta tarjottu mahdollisuus sekä luontoa pidettiin lapsen kasvun ja kehitystä tukevana oppimisympäristönä. Luontoryhmällä nähtiin olevan pääosin positiivisia vaikutuksia niin lapseen kuin perheeseen. Ryhmässä oleminen vaikutti lapsen käyttäytymiseen, joka näkyi puolestaan perheen arjessa. Lapsen kuvailtiin olevan rauhallisempi ja jaksavan keskittyä paremmin, kun päivän energiat on purettu jo päiväkodissa ollessa. Terveydessä merkittävin vaikutus oli yleiseltä kausi-influenssalta välttyminen, tutkimus antoi myös viitteitä motorisen kehityksen paranemisesta ja psyykkisen terveyden kohenemisesta. Perheen arjessa ulkoilu oli vähentynyt, mutta vapaa-ajalla luonnossa liikkuminen oli puolestaan lisääntynyt luontoryhmän vaikutuksesta. Lapsen käytöstä luonnossa kuvailtiin luontoa kunnioittavaksi sekä lapsen tietävän luonnosta paljon asioita. Nämä viittaavat lapsen positiivisen luontosuhteen syntymiseen.
  • Mäkinen, Minja (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten eri tavoin luonnossa oppimista on järjestetty Suomessa ja mitä myönteisiä vaikutuksia luonnolla on oppimisympäristönä. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin vertaisarvioituja 2000-luvun jälkeen julkaistuja artikkeleita sekä käsikirjoja. Tiedonhaussa käytettiin hakusanoja ja hakusanojen yhdistelmiä. Haku rajattiin suomen- ja englanninkielisiin lähteisiin. Tutkimustulosten perusteella ilmeni, että Suomessa luonnossa oppimista on järjestetty monin eri tavoin. Keskeisiä toimintamalleja olivat luontoretkeily, ulkoluokka, luontokoulu, ympäristökoulu ja retkitoiminta. Luontokoulu on ainoa käsite, joka mainitaan sellaisenaan vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteissa. Erilaisia toimintamalleja voidaan toteuttaa seikkailukasvatusta tai elämyspedagogiikkaa hyödyntäen. Luonnolla oppimisympäristönä oli hyvin monipuoliset vaikutukset oppilaisiin ja luontoa hyödynnetään etenkin laaja-alaisten taitojen opettamiseen. Luonnolla oli myönteinen vaikutus lasten luontosuhteen kehittymiseen. Luontosuhteen lisäksi luonnolla oppimisympäristönä oli myönteisiä fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia vaikutuksia. Fyysisistä vaikutuksista isoimmaksi nousi oppilaiden lisääntynyt liikkuminen ja psyykkisistä vaikutuksista keskittymiskyvyn paraneminen. Sosiaaliset vaikutukset ilmenivät etenkin sosiaalisten suhteiden paranemisella. Jatkotutkimuksissa voisi selvittää millaisia haasteita ja negatiivisia puolia luonnon käyttämisellä oppimisympäristönä voisi olla.
  • Hovio, Katriina (2023)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä luontoretkien roolista lasten luontosuhteeseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia luontoretkiä varhaiskasvatuksessa järjestetään ja millainen on varhaiskasvatuksen opettajan rooli lasten luontosuhteeseen. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että luontoretket ovat merkityksellisiä lasten fyysisen, sosiaalisen, kognitiivisen ja emotionaalisen kasvun ja kehityksen kannalta. Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä luontoretkistä on tärkeä tutkia, jotta voidaan tarkastella ovatko luontoretket pedagogisesti suunniteltuja sekä perusteltuja ja tukevatko ne lasten kehitystä, kasvua ja oppimista kokonaisvaltaisesti. Tutkimukseen osallistui neljä vapaaehtoista varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, jossa oli avoimia, strukturoituja sekä asteikkoihin perustuvia kysymyksiä. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja analyysimenetelmänä käytetään sisällönanalyysia sekä teemoittelua. Tutkimus osoitti, että luontoretket ovat tärkeä osa varhaiskasvatusta, sillä ne vaikuttavat positiivisesti lasten luontosuhteeseen. Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen opettajat kokivat luontoretkien olevan hyvä tapa tukea lasten luontosuhdetta. Lisäksi tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen opettajat pitivät lasten suhdetta luontoon tärkeänä. Lapsen luontosuhteen tukeminen ja sen vahvistaminen nousi opettajien vastauksissa yhdeksi luontoretkien tavoitteeksi. Kaikenlainen monipuolinen tekeminen luonnossa vahvistaa lasten luontosuhdetta sekä edistää heidän kokonaisvaltaista kasvuaan, kehitystään ja oppimistaan.
  • Paananen, Matilda (2019)
    The alienation from nature among the younger generations has become a concern in stud- ies as well as in the media during recent years. Separation from nature easily leads to the exploitation of nature in a damaging way. The desire to take good care of nature develops during childhood through a positive relationship with nature. The aim of this study was to research the development of child's relationship with nature. The study examines the structure of the child's natural relationship from the perspectives of the family and the growing environment, school and outdoor activities. This research is a descriptive literature review. The research data consisted of articles collected from six different databases. The articles were peer reviewed and published in the 21st century. Individual keywords and combinations of keywords were used to find the data. The keywords in Finnish were luontosuhde, luontoliikunta, luonto and lapsi. English searches were made by the keywords nature connection, human-nature connection, nature relationship, nature, children, outdoor education and outdoor physical education. According to this study, it can be stated that growth environment, family, school and nature activities are all important for a child when developing a relationship with nature. The relationship with nature develops stronger in children living in rural areas compared to those living in urban areas. Parents, in turn, help in constructing this relationship by conveying values and attitudes towards nature. Outdoor activities provide the child with experiences and perceptions on which to construct a relationship with nature. In school, connection to nature can be promoted through environmental education and by providing information on nature. The results of this study can be used especially in education, by taking into account children’s growing environments, by cooperating with parents and by providing nature experiences that children may not have at home. Further research could identify what could be done at school in order to increase children’s interest in nature or the factors that attract children to nature in general. From a school perspective, it might be interesting to study how much individual forest trips or outdoor education during the school day affect children's interest in nature?
  • Sahlberg, Ilse (2021)
    The study is about to understand preschool children’s conception of nature: how do they perceive nature and what meanings they give to it. Equally important is to find out what kind of ecological emotions children feel in or towards nature. Children’s ecological emotions are part of the human-nature relationship but there isn’t much research done yet. The objective of this study is to describe nature through preschooler’s eyes and clarify what kind of human-nature relationship children of today have. From the perspective of early childhood education, it’s important to understand preschooler’s human-nature relationship, including the emotions, so children could be better supported in adapting to the future eco-crisis. The data consist of interviews of four (4) preschoolers from Pirkanmaa and Uusimaa. The children were interviewed one by one as theme-interviews. The data from the interviews was analysed using the theming method of the qualitative content analysis. Children defined nature holistically through their cognitive understanding, senses, experiences and emotions. In cognitive understanding, the definition of nature was emphasized mainly through knowledge and concrete things, making nature appear especially as a forest and trees. Defined by sensory experience, nature appeared to be a peaceful place. Nature also appeared to the children as an experiential place where you can do things you like, such as play, be at peace and admire nature. Children defined nature largely through their personal experiences, which is why the ways they perceive nature differ. The children had emotional and empathetic attitude towards nature, which makes it possible to assess that the children experience a strong connection with nature. The children experienced sadness and compassion for nature, which shows their concern for the well-being of nature. It is therefore important to consider critically whether current early and pre-school plans are sufficient to support the children in the ecological emotions they experience. One option is to bring ecosocial education into the core of early childhood education. In ecosocial education, children are supported to face the future through compassionate interaction, as well as open expression of feelings and thoughts.
  • Luoma, Laura (2021)
    Luontosuhteen pohja luodaan jo lapsuudessa, joten päiväkoti on osaltaan merkittävässä roolissa sen muodostumiseen. Hyvä luontosuhde voi toimia voimavarana läpi elämän. Luonto- ja ympäristökasvatus mainitaan esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) ja sen merkitys luultavasti lisääntyy tulevaisuudessa myös varhaiskasvatuksessa. Ilmaston lämpeneminen on suuri kysymys maailmalla ja siihen pyritään keksimään ratkaisuja. Luonnossa oppiminen on kokonaisvaltaista ja tukee lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ja hyvinvointia. Metsä oppimisympäristönä mahdollistaa kokemuksellisen ja autenttisen oppimisen. Metsäpedagogiikassa on käytössä tutkiva toiminta, jossa lapsen oma toiminta on keskiössä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä tavoin metsä oppimisympäristönä voi tukea oppimista sekä minkälaisia hyötyjä sekä toisaalta myös haasteita metsäpedagogiikan toteuttaminen tuo kolmen esiopettajan kuvailemana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena keväällä 2021. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kahden metsäesiopettajan haastattelua, jotka toteutettiin Teams-yhteyden kautta. Molemmat haastateltavat toimivat esiopettajina metsäesiopetusryhmässä eri puolella Suomea. Lisäksi aineistona toimi tutkimuksen aikana toteutettuun metsäprojektiin osallistuneen esiopettajan antama palaute, joka kerättiin sähköpostin kautta lähetyn kyselyn avulla. Aineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että metsä oppimisympäristönä mahdollistaa lasten kokonaisvaltaisen oppimisen, jolloin oppiminen on syvällisempää. Lapset saivat toteuttaa omia mielenkiinnonkohteitaan ja käytössä oli tutkiva toiminta, jolloin lapset ovat keskeisessä roolissa. Metsä myös rauhoitti ja lisäsi lasten keskittymiskykyä sekä myös helpotti aikuisten läsnäoloa lapsille. Hyötyinä kolme esiopettajaa näkivät lasten luontosuhteen kehittymisen samalla lisäten lasten hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Lapsilla oli myös enemmän vapautta liikkua ja fyysinen kunto parantui. Kokemattomalle esiopettajalle haasteiksi osoittautuivat sopivien rajojen löytäminen sekä tutkivan toiminnan toteuttaminen. Haasteena nähtiin myös henkilökunnan sitoutuminen ja viihtyminen luonnossa. Suunnitteluaika asetti myös haasteita.
  • Tammela, Elise (2021)
    Tavoitteet. Luonnonympäristö ja sen hyvinvointi ovat ajankohtainen aihe. Ihmisen osuus esimerkiksi ilmastonmuutokseen on selkeä ja ympäristön hyvinvoinnin eteen on tehtävä töitä. Luontosuhteen kautta ihminen kokee luonnon tärkeänä ja tällöin hänen toimintansa on ympäristömyönteisempää kuin ihmisillä, joille luonto on etäinen ja vieras. Myös perusopetuksen opetussuunnitelma (Opetushallitus, 2014) velvoittaa luonnon hyödyntämistä opetuksessa. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää luonnonympäristön ja ulkona oppimisen yhteyksiä ihmisen oppimiseen ja hyvinvointiin sekä tuottaa luonnonympäristön merkityksestä suomenkielistä tietoa kasvattajille. Pääpaino tutkimuksessa on tuoda esiin tutkimustietoa, jota voi hyödyntää peruskoulun oppilaissa, vaikka tutkimuksessa käytetyt aineistot käsittelevät vaihtelevasti eri ikäisten ihmisten kokemuksia. Tutkimustehtävän kautta pyrin selvittämään, miten luonnonympäristö on osallisena ihmisen, etenkin peruskouluikäisten lasten, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä oppimiseen. Tarkoituksena on myös yleisellä tasolla hahmottaa, millaisia teemoja luonnonympäristön hyödyntäminen opetuksessa tuo esiin oppilaissa ja heidän oppimisessaan. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkittavaa ilmiötä voidaan kuvata laaja-alaisesti. Tutkimuksen aineistoa pystytään luokittelemaan tutkittavan ilmiön ominaisuuksien perusteella. Tutkimuksessa on käytetty integroivaa lähestymistapaa, jossa tutkittavaa ilmiötä pyritään kuvaamaan mahdollisimman monipuolisesti. Aineistoksi valikoitui 33 tieteellistä artikkelia, jotka ovat tehty vuosina 1986–2019. Lähdeaineistojen tuli käsitellä pääteemanaan luonnonympäristöä ja sen vaikutuksia. Myös tutkimuskysymykset ohjasivat aineistoa, sillä aineistosta tuli löytyä selkeä vastaus johonkin tutkimuskysymykseen. Aineistoa etsittiin aihetta käsittelevistä artikkeleista sekä Google Scholarin ja Helkan haku-koneita käyttämällä. Analyysi toteutettiin luokittelemalla tuloksia niiden vaikutuksen kohteen tai teeman kautta, esimerkiksi fyysiset vaikutukset ja psyykkiset vaikutukset. Tulokset ja johtopäätökset. Katsauksen tuloksista kävi ilmi, että luonnonympäristöllä oli pääsääntöisesti vain positiivisia vaikutuksia ihmisiin. Luonnonympäristön todettiin parantavan hyvinvointia ja terveyttä sekä edistävän oppimista. Luonnonympäristössä ollessaan ihmisen stressitaso laskee ja mieliala paranee. Pitkän tähtäimen vaikutuksia ovat esimerkiksi syöpää tuhoavien NK-solujen kasvanut aktiivinen toiminta sekä allergeenien vähentyminen. Luonnonympäristö tehostaa oppimista, sillä se laskee stressitasoa ja parantaa keskittymistä. Tutkittaessa luonnonympäristön hyödyntämistä opetuksessa saatiin selville, että oppilaat kokivat luonto-opetuksen pääsääntöisesti hyvänä asiana. Ulkona oli helpompi keskittyä ja oppilaat kokivat olevansa valppaampia. Ulko-opetuksen ympäristö oli perinteistä luokkahuonetta kiinnostavampi ja ilma oli raikkaampaa. Luontopohjainen opetus myös vahvisti oppilaiden välisiä ystävyyssuhteita sekä nosti heidän motivaatiotaan. Oppilaiden minäkäsitys vahvistui ja luontosuhde syveni. Näin ollen luonnon hyödyntäminen opetuksessa on perusteltua ja kannattavaa.
  • Eskelinen, Saara (2022)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on luontokasvatuksesta varhaiskasvatuksessa ja miten varhaiskasvatuksen opettajien luontosuhde näkyy opettajuudessa, vaikuttaen lasten kehittyvään luontosuhteeseen. Tutkimustehtävänäni on tutustua, millainen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan luontosuhteella on lapsen kehittyvään luontosuhteeseen. Tutkimus on tärkeä, sillä hyvä luontosuhde luo pohjaa kestävän elämäntavan mukaan toimimiselle ja luonnonympäristöjen kunnioittamiselle. Aiemmat tutkimukset tuovat myös esille, miten luonto antaa meille fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia, sillä luonto vähentää stressiä ja kohentaa mielialaa. Myös motorinen kehitys ja luovuus lisääntyvät luonnossa. Menetelmät. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajina toimivien käsityksiä ja kokemuksia luonnosta ja luontokasvatuksesta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden ja havainnoinnin avulla vapaaehtoisilta tutkimushenkilöiltä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysissa hyödynnettiin teoriasidonnaista analyysia, jolloin teoria tuki aineiston analyysia. Sisällönanalyysissa sovellettiin teemoittelua, jolloin kyselystä esille nousseita teemoja ryhmiteltiin. Ryhmittelystä muodostui viisi alateemaa, joita tarkasteltiin vielä niiden yhteneväisyyksien ja erojen kautta. Näin ollen saatiin muodostettua kolme pääteemaa, jotka vaikuttavan luontokasvatuksen kokemiseen varhaiskasvatuksessa. Teemoiksi syntyivät luonnon hyödyt, luontosuhteen kehittymiseen vaikuttavat tekijät ja luontoarvot opettajuudessa. Jokaisen teeman alla on myös alaluokkia, jotka kuvastavat teemoja. Aineistosta esille nousseita teemoja tarkasteltiin aiempien tutkimusten valossa. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa löydettiin teemoittelun kautta kolme teemaa. Luonnon hyödyt teema kattoi alleen terveysvaikutuksen ja motorisen kehityksen. Luontosuhteen kehittyminen sisälsi niin edistäviä kuin heikentäviä tekijöitä. Luontoarvot opettajuudessa alateema sisälsi jokaisen lapsen oikeuden luontokasvatukseen. Teemoittelun kautta aineistosta saatiin nostettua teemoja, jotka olivat läsnä luontokasvatuksen kokemisessa varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaineiston perusteella voidaan tulkita, että varhaiskasvatuksen opettajina työskentelevien oma luontosuhde vaikuttaa heidän luontoarvoihinsa ja nämä puolestaan vaikuttavat luontokasvatuksen toteuttamiseen ryhmissä. Hyvä luontosuhde ilmeni tutkimuksessa haluna tarjota lapsille luontokokemuksia ja laadukasta luontopedagogiikkaa.
  • Lehtimäki, Liina (2023)
    Ihmisen luontosuhteesta käyty keskustelu käy vilkkaana niin yleisessä keskustelussa, kuin tutkimuskentälläkin. Ekokriisi nostattaa pohdintaa ihmisen luontosuhteen tarvittavasta muutoksesta sekä huolta lasten, tulevien aikuisten luontosuhteesta. Erityisesti kaupungissa asuvien lasten luontokokemusten epäillään jäävän vähäisiksi. Koulun rooli nousee esiin tapauksissa, joissa lapsen perheessä ei vapaa-ajalla vietetä juurikaan aikaa luonnossa. Ihmisen luontosuhdetta on tutkittu paljon, mutta peruskoulukontekstiin sijoittuvaa tutkimusta on tehty rajallisemmin. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on luoda katsaus siihen, millaisin menetelmin lasten luontosuhdetta voidaan vahvistaa peruskoulussa sekä huomioida, millaisin menetelmin lasten henkilökohtaista luontosuhdetta on tutkittu. Tutkimuskysymykseni olivat (1) miten oppilaan luontosuhdetta voidaan tukea koulussa ja (2) millaisin menetelmin oppilaiden luontosuhteen kehittymistä on tutkittu? Tutkielmani on toteutettu kuvailevana, integroivana kirjallisuuskatsauksena. Eri hakupalveluista haetuista artikkeleista aineistoon valikoitui 5 tutkimusta. Tutkimukseni osoittaa, että oppilaiden luontosuhteen tukemisessa korostuivat autenttiset luontokokemukset ja niillä todettiin olevan myös luontosuhdetta vahvistavia vaikutuksia, ja erityisesti pidempikestoisempi toiminta luonnossa vaikutti vahvistavan luontosuhdetta. Oppilaiden henkilökohtaisten luontosuhteiden tutkiminen on haastavaa ja siinä on käytetty erilaisia menetelmiä. Osassa tutkimuksista vain aikuiset ovat sanoittaneet lasten ajatuksia, toisissa lapset ovat päässeet ääneen ja lapsinäkökulmaisen tutkimuksen tavoite tulee tutkimusmetodeissa esiin vaihdellen. Lopullisen tulkinnan tekee kuitenkin aina aikuinen, ulkopuolinen tutkija, eikä näin ollen voida täysin varmistaa, onko tulkinta yhdenmukainen oppilaan oikean, henkilökohtaisen kokemuksen kanssa.
  • Sjöblom, Katri (2018)
    In this thesis I will review how urban nature, the human-nature relationships of the people living in cities and the meanings given to nature are represented in Finnish studies and reports. I will also examine whether if the largely built environment of cities affects human-nature relationships, and whether if it for example alienates people from nature. The subject has been studied in Finland rather often and it has regularly been a topic of public discourse, especially in Helsinki. However, studies have mostly been conducted from fairly limited viewpoints and sweeping overviews or summaries are relatively rare. The materials viewed in the literature review are a group of studies and reports analysing urban nature and the human-nature relationships of the people living in cities. In view of the research questions, viewpoints related to experiencing nature are at the center of the review. Most of the sources chosen into the review concern the Helsinki Metropolitan area, since it’s the most densely populated area in Finland and themes relating to urban nature concern the area far more often than the rest of the country. The literature review indicates that research has often been conducted from the viewpoints of urban planning, health and general well-being. Studies related to experiencing nature have also become more common in recent years. The other viewpoints have been studied less. In light of the material viewed in this thesis, the human-nature relationships of people living in cities and the meanings given to nature appear to be more diverse than expected. Regardless of age or background, many view nature as a place to relax, move and experience beauty in. Despite their often rather built surroundings, urban people seem to highly appreciate nature and its presence in their lives.
  • Wardi, Jade (2022)
    Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on luoda yleiskatsaus ihmisen luontosuhteeseen ja oppilaiden luontosuhteiden kehittymisen tukemiseen alakoulussa. Ihmiskunnan nykyinen luontosuhde on ympäristön kannalta kestämätön, ja sitä tulee muokata perustavanlaatuisesti kestävämpään suuntaan. Kasvatus ja koulu ovat avainasemassa tällä hetkellä lapsuuttaan elävien ja uusien sukupolvien luontosuhteiden tukemisessa, sillä pohja yksilön luontosuhteelle rakentuu jo lapsuudessa. Koululaitoksen rooli lasten luontosuhteiden kehittymisessä on merkittävä etenkin, kun perheiden mahdollisuudet tukea lasten luontosuhteiden kehittymistä ovat vaihtelevia. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmin toteutetussa tutkielmassa vastataan tutkimuskysymyksiin luontosuhteen tärkeydestä tutkimusten mukaan, luontosuhteen kehittymiseen vaikuttavista merkittävistä elämänkokemuksista sekä koulun roolista oppilaan luontosuhteen tukemisessa. Koulun roolia käsittelevässä tulosluvun alaluvussa keskitytään tarkastelemaan alakouluikäisen oppilaan luontosuhteen tukemista koulun ja luokanopettajan toimesta. Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin Google Scholarin ja Helka-tietokannan avulla sekä kandiseminaarin Moodle-alustalle jaettujen linkkien kautta. Aineiston hankinnassa käytettiin hakusanoja luontosuhde, lapset + luontosuhde, relationship with nature ja significant life experiences (SLE). Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luontosuhteen kehittyminen on tärkeää yhtäältä ilmastonmuutoksen ja ekologisen kriisin hillitsemisen, toisaalta ihmisen hyvinvoinnin kannalta. Kun ihmiselle kehittyy vahva suhde luontoon, haluaa hän tutkimustiedon mukaan todennäköisemmin myös toimia luontoa suojelevilla tavoilla sekä viettää luonnossa enemmän aikaa, jolloin hän saa kokea enemmän luonnon hyvinvointivaikutuksia. Lapsen kiinnostuksen ympäristöä kohtaan voivat herättää erilaiset merkittävät elämänkokemukset, joista keskeisimpiä aineiston mukaan ovat esimerkiksi ajanvietto luonnossa lapsuuden aikana sekä luontoon liittyvät kokemukset lähipiirin kanssa. Koulun ja luokanopettajan tuki ovat merkittäviä oppilaan luontosuhteen kehittymisessä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) ohjaa koulua ja opettajaa tukemaan oppilaiden luontosuhteita.
  • Koivumäki, Piia (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen henkilökunnan mielestä päiväkotien metsäretket tukevat luontosuhteen kehittymistä. Tavoitteena oli kyselylomakkeen avulla selvittää heidän käsityksiään luontosuhteesta ja metsäretkistä. Tutkimuskysymykseksi muodostui: Millaisia merkityksiä metsäretkillä on lasten luontosuhteen kehittymisessä varhaiskasvatuksen henkilökunnan mukaan? Hyvinvointimme kulmakivi on suotuisa luonto- ja ympäristösuhde. Päiväkodissa tarjotut monipuoliset luontokokemukset tukevat lapsen luontosuhteen muodostumista. Teoriassa tuon esille muun muassa kuinka lapsen luontosuhde muodostuu saatujen kokemuksien kautta. Positiiviset luontokokemukset vahvistavat luonnon arvostamista ja opettavat siitä välittämistä. Varhaiskasvatuksella ja esiopetuksella on merkittävä rooli ympäristökasvatuksessa. Teoriassa kerron myös Palmerin puumallista ja ympäristökasvatuksesta osana varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. On hyvä pohtia omaa suhdettaan luontoon ja miten välittää sitä varhaiskasvatuksessa lapsiryhmälle. Kyselylomake sisälsi 27 strukturoitua ja kaksi avointa kysymysvaihtoehtoa. Kysymyksillä halusin kartoittaa vastaajien asenteita metsäretkiä kohtaan. Kyselylomake koostui taustatiedoista, metsäretkiä koskevista kysymyksistä ja lapsen luontosuhteeseen liittyvistä kysymyksistä. Tutkimukseen osallistui 74 henkilöä, pääsääntöisesti varhaiskasvatuksen opettajia, mutta myös lastenhoitajia. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahteen Facebook ryhmään jaetun e-lomakkeen avulla. Aineisto kerättiin joulukuussa 2019 ja analysointi aloitettiin tammikuussa 2020. Analysointimenetelmänä käytettiin määrälliseen aineistoon SPSS-ohjelmaa sekä laadulliseen aineistoon sisällönanalyysiä. Tutkimukseen osallistuneet päiväkodit tekevät metsäretkiä lähiluontoon. Luonnon merkitys tiedostetaan ja sitä opetetaan lapsille arjen tilanteissa. Ympäristön hoitamisesta ja sen suojelemisesta puhutaan tarinoiden, tehtävien ja lasten aloitteiden kautta. Luontosuhde nähdään muodostuvan ennen kaikkea kokemusten ja tekemisen kautta, vanhempien merkittävää roolia unohtamatta. Positiiviset luontokokemukset ja retket erilaisiin ympäristöihin nähdään tärkeänä. Lapset ovat kiinnostuneita oppimaan luonnosta ja ymmärtämään sen vaikutuksia. Aikuisen rooli on tukea tätä kiinnostusta ja tiedostaa luontosuhteen muodostuvan omista asenteista ja arvoista luontoa kohtaan.