Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "mångkulturalism"

Sort by: Order: Results:

  • Etzell, Elsa (2017)
    This study aims to investigate the perceptions of pre-school teachers regarding multicultural education in pre-schools. Multicultural education is a topical issue in Finland because of the immigration to the country. This is a qualitative study and the method for data collection is interviews. By interviewing three pre-school teachers, I have gained insight into the perceptions of pre-school teachers regarding what multiculturalism is, what kind of challenges there are in multicultural education in pre-schools, and how pre-school teachers work with multicultural education. These interviews also shed light on the current state of multicultural education in Finland. However, as this study is conducted with only three interviewees, the conclusions regarding the perceptions of the pre-school teachers about multicultural education are somewhat limited. The results of this study indicate that most pre-school teachers perceive multicultural education in pre-schools as a continuous and natural presence in the interaction with children. Moreover, there is, at least to some extent, planned multicultural education in all pre-school groups. There are challenges in multicultural education, some of which emerge intermittently while others are present on a daily basis. Most of the pre-school teachers perceived multiculturalism as a situation. The pre-school teachers perceived that in multicultural education means paying attention to, accepting and respecting differing cultures, traditions and habits.
  • Domingo, Axel Marco (2017)
    Eftersom invandringen till Finland har ökat i olika skeden sedan början på 90-talet har finländska medier framställt immigranterna på olika sätt. Syftet med den här avhandlingen är att ta reda på hur de finländska attityderna och allmänna diskurserna om invandring och etniska minoriteter i finländsk media beskrivits under de senaste tre decennierna (1990 – 2017). Analysen över dessa attityder i den här avhandlingen är baserad på en litteraturöversikt av relevanta verk och forskning inom området etniska relationer. I analysen identifierades fyra olika fenomen som förekom i forskningen. För det första framställer media invandring sedan början på 90-talet som en klar dikotomi mellan ”vi” och ”dem”, undantaget gäller dem som är välbärgade eller ”som hör till västvärlden” som t.ex. Amerikaner. För det andra ser det ut som om det finns en attitydtrend och diskurs i svåra ekonomiska tider och under recessioner. Det innebär att invandrare porträtteras och ifrågasätts som antingen ”bra” eller ”dåliga” för nationalekonomin. För det tredje har attitydklimatet hårdnat efter 2007 så att utilitaristiska diskurser tagit form och för det fjärde återkommer ett underliggande tema, där invandringen framställs som ett hot mot nationalismen och välfärdssamhället.
  • Lindén, Sara (2024)
    Syftet med avhandlingen är att med hjälp av tidigare litteratur diskutera integration som process och vad det finns för konkreta policyer i Finland med betoning på arbetsmarknaden. I avhandlingen diskuteras ifall integrationsprocesserna i Finland i dess nuvarande form möjliggör eller försvårar en lyckad integration av invandrare. Lyckad integration har ingen universell betydelse, i avhandlingen diskuteras därför även vad lyckad integration innebär och ifall det ens finns något som lyckad integration. Invandrare står inför flera strukturella hinder i processen att integreras, som hindrar en framgångsrik integration att uppnås. Dessa hinder och svårigheter diskuteras i avhandlingen i relation till de konkreta integrationsprocesserna i Finland. Resultaten i avhandlingen visar att integration som den tar sig uttryck i Finland inte motsvarar hur litteraturen beskriver det. Jag kom även fram till att integrationsprocesserna i Finland kräver en omstrukturering och omdefiniering för att en lyckad integration ska kunna uppnås.