Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "musiikinopetus"

Sort by: Order: Results:

  • Vartia, Ilmari (2020)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää miksi musiikin luovaa tuottamista ja luovuutta tukevaa opetusta tulisi järjestää. Tavoitteena oli myös selvittää, miksi tutkimuksen mukaan musiikinopetuksen kohdalla luovat työtavat jäävät muihin taideaineisiin verrattuna vähäisiksi ja tämän pohjalta selvittää miten luovuutta tukevaa opetusta tulisi järjestää. Tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineiston keräämiseen käytettiin pääasiassa Helsingin yliopiston kirjaston kokoelmia, Helka-artikkelihakua, ERIC-tietokantaa sekä Google Scholaria. Tutkielmassa käytettiin sekä kotimaista, että ulkomaista kirjallisuutta. Ulkomainen kirjallisuus painottui varsinkin luovuuden käsitteen tutkimisen ympärille. Musiikin luovan tuottamisen opettamisella, ja luovuuden tukemisella yleisesti, havaittiin olevan merkittäviä hyötyjä lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä. Luovien työtapojen kautta lapsi oppii itseilmaisua ja tulkintaa. Luovien työtapojen on osoitettu motivoivan oppimista ja motivaation todettiin edistävän luovuutta ja parantavan akateemista suoriutumista. Musiikin luova tuottaminen koettiin opettajien keskuudessa usein vaikeaksi ja omat taidot siihen koettiin vajavaisiksi. Luovuutta tukevan opetuksen havaittiin olevan palkitsevaa ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) tavoitteiden mukaisia silloin, kun luovassa työskentelyssä keskityttiin lopputuotoksen sijasta luovaan prosessiin.
  • Saano, Otso (2021)
    Tutkielmassani tarkastelen musiikin aivotutkimuksien tuloksia ja niiden mahdollisia hyötyjä oppiaineiden integroimisessa alakoulussa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että luokanopettajien kokema pätevyys musiikinopetuksessa on poikkeuksellisen heikkoa suhteessa muihin oppiaineisiin. Pohdin mahdollisuuksia pätevyyden lisäämiseen integroinnin keinoin sekä sitä, miksi musiikkikasvatuksen tiedostettuja hyötyjä ei käytetä opetuksessa nykyistä laajemmin. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa huomion saavat tieteelliset artikkelit musiikin myönteisistä vaikutuksista aivojen toiminnassa. Artikkelien tarkastelussa tavoitteena on selvittää, millaisia tuloksia on saatu ja voivatko ne tukea musiikin integroimista alakoulun eri oppiaineissa. Musiikin aivotutkimukset puhuvat sen puolesta, että musiikin integroimista tulisi käyttää nykyistä laajemmin. Musiikin käyttäminen opetuksessa muutenkin kuin vain niille tarkoitetuilla oppitunneilla on hyödyllistä monessa suhteessa. Musiikki auttaa oppilaita muun muassa keskittymään sekä rentoutumaan, ja kielelliset sekä motoriset valmiudet paranevat musiikkiharrastuksen myötä. Lisäksi alakoulussa annettu musiikinopetus lisää nuoren hyvää itsetuntoa. Sekä opettajien yleinen tietämys aiheesta että luokanopettajakoulutuksen aikana annettavat musiikin opettamisvalmiudet ovat suppeat. Lisäämällä tietoa musiikin hyödyistä aivoille voitaisiin saada luokanopettajille motivaatiota lisätä integrointia eri oppiaineiden kesken.
  • Tuominen, Marika (2016)
    Goal. The goal of this thesis was to examine what factors affect the musical self-concept of elementary school pupils and what kind of teaching supports the growth of a positive musical self-concept. The hypothesis was that several factors affect a pupil’s musical self-concept, such as social environment, subjective experiences and received feedback. The theoretical framework and most research on this subject were done in Finland during the early 1990’s in a study conducted by Kirsti Tulamo. International sources usually referred to the work of Albert Bandura, who had developed the theory of self-efficacy and conducted extensive research about the subject. The purpose of this thesis was to gather all scientific study of the subject in recent years. Methods. The method used in this thesis was a systematic literary review. After utilizing strict search criteria six studies from 2011 to 2015 were found regarding the subject in both Finnish and English. Common themes were analyzed from these studies, from which larger conclusions were made to answer the questions brought up in this thesis. Results and Conclusions. The results were mostly in line with the hypothesis. According to studies the musical self-concept of young pupils is influenced and affected by social environment, experience, the pupil’s own hobby interests and perceptions of talent. The effect of gender has a contradictory result according to research. From a teaching perspective the development of a musical self-concept is affected the schools and class’s cultural activities, the teachers own attributes and the teachers way of evaluating the pupils. The results of this thesis can help teachers reflect the purpose and practice of teaching music and to also instill thoughts of the importance of motivation and evaluation.