Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "musiikkiteknologia"

Sort by: Order: Results:

  • Törönen, Jere; Törönen, Jere (2020)
    Yhteiskuntamme ja sen sisältämä teknologia kehittyy hurjaa vauhtia ja näin ollen koulutkin saavat uusia välineitä ja materiaaleja, joita hyödyntää opetuksessa. Teknologian kehityksen ohella myös opetustavat kehittyvät ja muuttuvat. Yhteiskuntamme nopea kehitys on nostanut jo tunnetun kyvyn entistä enemmän esille, luovuuden. Samoin luovuuden kehittymisen merki-tystä lapsen ja nuoren elämässä ollaan korostettu tulevan työelämän ja muun elämän kannal-ta. Kirjallisuuskatsauksessani tarkoituksena olisikin selvittää ja tarkastella kuinka aikaisem-missa tutkimuksissa ja kirjallisuudessa luova oppiminen sisältyy ala-asteen musiikinopetuk-seen. Lisäksi tarkoituksenani on selvittää kuinka musiikkiteknologiaa voidaan hyödyntää musiikin luovaan tuottamiseen ja luovaan oppimiseen musiikinopetuksessa. Kandidaatintutkielmani toteutin kirjallisuuskatsauksena ja aineiston etsimiseen hyödynsin Helka-kirjaston hakupalvelua ja Googlen tarjoamaa hakukonetta Google Scholaria. Google Scholarista löysin aikaisempia tutkimuksia, jotka olivat hyödyllisiä omalle aiheelleni. Tarkem-min määriteltynä hyödynsin teoriakirjallisuutta, sähköisiä tutkimuksia sekä vuoden 2014 pe-rusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Tutkimusaineiston perusteella luovaa oppimista ja musiikin luovaa tuottamista, joissa oppilaat pääsevät itse varsinaisesti olemaan toimijoita ja osallisia oppimisessa pitäisi sisällyttää musii-kinopetukseen. Musiikinopetuksessa oppilaiden oppimiseen pitäisi sisällyttää produktiivista kasvatustoimintaa, jossa he pääsevät itse luomaan uutta ja kokeilemaan erilaisia vaihtoehto-ja. Opettajat mainitsivat, että oppilaat innostuivat aina tablet-laitteiden ja tablettisovellusten käytöstä opetuksessa. Lisäksi teoriakirjallisuudesta ja edellä mainisemani aikaisemman tut-kimuksen haastateltavat opettajat nostivat esille tablettisovellusten tehokkuuden oppimisen näkökulmasta. Tablettisovellusten toiminnot ja sisällöt olivat oivallisia musiikinopetukseen, luovan oppimisen ja musiikin luovan tuottamisen kannalta. Yleinen käsitys oli, että luovaa op-pimista, musiikin luovaa tuottamista ja tablet-laitteiden hyödyntämistä pitäisi sisältyä perus-koulun ala-asteen musiikinopetukseen.
  • Marttinen, Emma (2018)
    Creating music in school, meaning for example improvisation and composing, is one of the central goals of music education in the curriculum through elementary school in Finland. The use of technology is increasingly emphasized in teaching and in music education. It is clearly related to the goals of music creating but studies have shown that these work methods are used remarkably rarely in music education in schools. The purpose of this study was to find out what the use of music technology as a tool for creating music in practice means. The subject is quite new and it has not been studied much. The main source of this literature review consists of studies and articles published in international peer-reviewed journals and professional literature. Music technology appeared in music creating work methods as a versatile set of music applications on mobile devices. Based on this research, music applications brought versatile alternatives to the expression of musical ideas. Because of music applications accessibility they enabled music creation regardless of the musical skill level. Music applications also formed a motivating mobile and multimodal learning environment for pupils. In addition, music technology was found to provide help for teachers to organize music lessons and enable students to work in groups. Music technology seems to be a good tool for creating music in school when its use can be justified pedagogically.
  • Matilainen, Arttu (2021)
    Musiikkiteknologia on olennainen osa perusopetuksen ja lukion musiikin opetusta, mutta varhaiskasvatuksessa teknologian käyttö musiikillisessa ilmaisussa on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää musiikkikasvatuksen filosofista taustaa ja suomalaista perinnettä sekä varhaiskasvatuksen musiikillisen ilmaisun tavoitteita ja hahmotella näiden pohjalta musiikkiteknologian hyödyntämisen mahdollisuuksia varhaiskas-vatuksen musiikillisessa ilmaisussa ja toiminnassa. Tutkimukseni ote oli vahvasti teoreettinen ja tutkimuskohdetta käsitteellisesti jäsentävä. Tapaani rakentaa ymmärrystä ohjasi Hans-Georg Gadamerin määritelmä hermeneutiikasta filosofisena menetelmänä. Käytin lähteinä pääasiallisesti musiikkikasvatusta, musiikkitiedettä ja musiikin filosofiaa koskevaa kirjallisuutta ja tutkimuksia sekä musiikkikasva-tusta ohjaavia ohjausasiakirjoja. Tutkimukseni mukaan musiikilla oli kaksijakoinen asema filosofien näkemyksissä antiikista saakka: musiikin nähtiin kuvastavan maailmankaikkeuden rationaalista järjestystä, mutta toisaalta voimakkaan affektiivisuutensa vuoksi musiikki koettiin uhkana järjestykselle. Musiikkikasvatuksen taustafilosofioissakin oli nähtävissä kaksijakoisuutta: jako esteettiseen ja praksiaaliseen näkemykseen. Kansakoulun alkuvaiheissa laulu oli pakollinen oppiaine. Peruskoulujärjestelmään siirryttäessä oppiaineen nimeksi muutettiin musiikki ja musiikkiteknologia tuli esiin äänilevyjen yleistyessä opetuksessa. Varhaiskasvatuksen musiikillinen ilmaisu ja toiminta tulee olla ohjausasiakirjojen mukaan leikkilähtöistä ja eheyttävää. Etenkin äänen tallentaminen, sekvensseriohjelmat ja syntetisaattorit tarjoaisivat hyviä pedagogisia mahdollisuuksia varhaiskasvatuksen musiikilliseen ilmaisuun.