Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "musikfostran"

Sort by: Order: Results:

  • Kekäläinen, Erica (2022)
    Syftet med denna undersökning är att få en uppfattning om musikfostrans roll i daghemmens vardagliga verksamhet. Tidigare forskning efter att det nya styrdokumentet publicerats år 2018 har visat att konstbaserade ämnen tillämpas bristfälligt på daghemmen. Baserat på syftet och teorin har jag formulerat följande forskningsfrågor: 1. Hur ser pedagoger på musikens roll i daghemsverksamheten? och 2. Finns det ett samband mellan pedagogers bakgrund och den musikpedagogiska verksamheten? Metoden som jag använt i undersökningen är enkätformulär som jag skickade ut till kommu- nens alla svenskspråkiga daghem. Totalt svarade 16 pedagoger på enkäten inom en två veckors svarstid. Enkäten analyserades både via en deskriptiv och en kvalitativ innehållsanalys. Deskriptiv innehållsanalys användes för att kunna generalisera svaren i enkäten och för frågorna som svarades med en likertskala 1–5 (väldigt lite - väldigt mycket) och data presenterades via tabeller för att hållas så nära rådata som möjligt. Kvalitativ innehållsanalys användes för de öppna frågorna och fria kommentarer som krävde tolkning för att kopplas ihop med annan relevant information. Resultaten visade att pedagogerna ansåg att musikpedagogik i daghemmen är en viktig del av småbarnspedagogiken. Med musikpedagogiken kunde man öva olika färdigheter på ett lekfullt sätt och samtidigt öva på barnens kommunikationsförmågor och stärka deras fortsatta musikintresse. Pedagogerna ansåg även att alla barn är musikaliska på sitt sätt och att det var upp till dem att ge barnen möjligheter att musicera på mångsidiga sätt. Pedagogernas syn på musikalitet varierar mellan sig själv och barnen, då de är mera kritiska mot sig själv. Pedagogernas musikaliska bakgrund hade inte heller en inverkan på den musikpedagogiska verksamheten i daghemmen. Det är pedagogernas egen inställning och intresse som motiverar dem att hålla musikverksamhet åt barnen. Det är även för att de vet hur viktigt det är för barnen, både glädjen som musicerandet ger dem och musikens betydelse för deras utveckling.