Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "myönteinen ruokakasvatus"

Sort by: Order: Results:

  • Hautala, Elina (2023)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja kokemuksia myönteisen ruokakasvatuksen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa. Selvitin tutkielmassani opettajien hyväksi havaitsemia periaatteita ja menetelmiä ruokakasvatuksen toteuttamiseksi sekä siihen mahdollisesti liittyviä haasteita. Aiempi lasten ruokakasvatusta koskeva tutkimus on keskittynyt tarkastelemaan pääsääntöisesti ravitsemuskasvatuksen näkökulmaa, mutta sen lisäksi myönteistä ruokasuhdetta tukevia sekä haittaavia kasvatusmenetelmiä on sivuttu useassa tutkimuksessa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että painostaminen, maistamaan palkitseminen, kontrollointi ja rankaisu ovat haitallisia toimintatapoja ja haittaavat sopivien ruokamäärien säätelyn sekä terveellisten makumieltymysten kehittymistä. Kasvattajien oma esimerkki, ruokakasvatuskäytännöt sekä myönteinen suhtautuminen ruokaa kohtaan vaikuttivat positiivisesti muun muassa lasten kasvisten käyttöön. Varhaiskasvatussuunnitelman valtakunnallisen perusteet ja Ravitsemusneuvottelukunnan laatimat varhaiskasvatuksen ruokailusuositukset ohjaavat varhaiskasvatuksessa toteutettavaa ruokakasvatusta ja painottavat lasten osallisuuden huomioimista, ruokakasvatukseen liittyvää eri oppimisen alueiden kanssa yhdistyvää toimintaa sekä myönteisiä toimintatapoja. Toteutin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena. Sosiaalisen median alustalla julkaistuun kyselyyn vastasi 13 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimukseen osallistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla oli pitkälti varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja ruokailusuositusten mukaiset periaatteet ja toteuttamismenetelmät myönteisen ruokakasvatuksen toteuttamisessa. Opettajien esille tuomat periaatteet ja toteuttamismenetelmät korostivat lapsilähtöisiä menetelmiä sekä vuorovaikutuksen ja myönteisen ilmapiirin tärkeyttä. Tutkimuksessa ilmeni, että suurimmassa osassa päiväkoteja ei ollut sovittu yhteisiä ruokakasvatuskäytäntöjä. Myönteistä ruokakasvatusta koskevat haasteet olivat lasten osallisuuden estyminen sekä maistamisessa ja lautasen tyhjäksi syömisessä näkkileivällä kiristäminen tai palkitseminen. Yhdessä sovitut ja näkyvillä olevat käytännöt voisivat vähentää ruokakasvatuksen toteuttamiseen liittyviä haasteita, joita kohdattiin erityisesti sijaisten kanssa.