Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "nätmobbning"

Sort by: Order: Results:

  • Lindberg, Agnes (2023)
    Nätmobbning innebär avsiktligt skadande beteende genom informations och kommunikationsteknologier, IKT, och internet. Varannan användare på sociala medier utsätts för nätmobbning vid något skede av sitt liv. Uppsatsens syfte är att genom litteraturgenomgång kartlägga forskning om nätmobbning i skolåldern, hur det tar sig i uttryck och kan motverkas, samt de oenigheter som finns inom forskningsområdet. Litteraturgenomgången visar att nätmobbning är ett fenomen som är starkt kopplat till den sociala kontexten av traditionell mobbning definitionen av nätmobbning och studerandet av fenomenet måste därför göras i samband med kontexten av traditionell mobbning. Nätmobbning kan ha allvarliga konsekvenser på barns psykiska och fysiska hälsa i och med fenomenets starka påverkan på barns emotionella och sociala liv. Resultaten visar också att nätmobbning kan förebyggas med hjälp av antimobbningsprogram som utvecklats för förebyggningen av traditionell mobbning, samt genom att utnyttja de positiva möjligheter som IKT erbjuder som stöd i förebyggandet av nätmobbning.
  • Pihlaniemi, Misa (2021)
    Mål. Mobbning i skolan är ett evighetsproblem. Under hösten 2020 har det i medierna rapporterats om mobbningsfall i Finland som har slutat i allvarliga våldshandlingar. Då eleverna befinner sig en betydande del av sin vardag i skolan är det viktigt att de trivs i skolan och vill gå dit. Därtill har skolan en lagstadgad skyldighet att genast ingripa ifall mobbning, våld, rasism eller annan diskriminering förekommer. Syfte med min studie var att utreda hur mobbning tar sig i uttryck i de nordiska grundskolorna. Därtill ville jag utreda ifall det skett någon slags utveckling eller förändring i mobbning under de senaste åren. Forskningsfrågorna var följande: 1) Hur tar mobbning sig i uttryck hos elever i grundskolan? 2) På vilket sätt har mobbning förändrats under åren 2010–2021 i grundskolor i Norden? Metoder. Jag har utfört min studie som en kvalitativ litteraturöversikt. Det utvalda artiklarna inkluderades enligt förbestämda urvalskriterier. Det slutliga forskningsmaterialet bestod av sju vetenskapliga artiklar som jag analyserade genom tematisk innehållsanalys. Resultat och slutsatser. Resultaten visar att mobbningsförekomsten är relativt låg i de nordiska länderna förutom på Grönland. Mobbning domineras fortfarande av traditionell mobbning och det ökar från lågstadieåldern till högstadieålder ochminskar därefter med stigande ålder. På grund av teknologiutvecklingen har nätmobbning uppstått som en nyare mobbningsform. Resultaten från min studie påvisar att det förekommer vissa skillnader igrundskolor i Norden gällande mobbningssätt och mobbningsfrekvensen. Resultaten från min studie visar ytterligare att faktorer såsom kön och invandrarbakgrund är kopplade ihop med utsättning för mobbning. Mobbning är ett fenomen som påverkar negativt den utsatta personens allmänna välmående även ännu i vuxenåldern. Det är således viktigt att forska vidare kring faktorerna som bidrar till mobbning för att kunna minimera detta oönskade beteende i skolorna.