Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "nuorisopalvelut"

Sort by: Order: Results:

  • Laine, Sharon (2021)
    Tämän kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää Suomessa asuvien nuorten mediaosallisuuden yhteyttä medialukutaitoon sekä nuorisopalveluiden toteuttamaan mediakasvatukseen. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että medialukutaidolla on vaikutusta nuorten mediaosallisuuteen. Tutkimuksessa kuvataan nuorten kansalaisosallisuuden muotoja sekä paneudutaan kohdennettujen nuorisopalveluiden kykyyn hyödyntää mediakasvatusta kansalaisuuden edistämisessä. Lisäksi tutkimuksessa esitellään nuorten kansalaisosallisuuden toteutusmuotoja. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin kansainvälisiin tutkimuksiin, jotka valikoituivat seit-semän sisäänotto-ja poissulkukriteerin avulla. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 19 tutkimusta, joissa käsitellään nuorten mediaosallisuutta nuorten tukipalveluiden kontekstissa. Tutkimuksia analysoitiin temaattisen analyysin avulla, joka rakentui neljän tutkimuskysymyksen rajaaman teeman mukaan. Tutkimuksessa käytetyn kirjallisuuden kohderyhmäksi rajautui 15–24-vuotiaat Suomessa asuvat nuoret. Tutkimukseni tuloksena havaittiin, että nuoret harjoittavat kansalaisosallisuutta keskitetysti sosiaalisen median kautta. Digitaalisessa mediassa nuorten osallisuuden muotoihin vaikuttivat nuorten sosioekonominen asema sekä elämäntilanne. Medialukutaitoon liittyvät kyvyt vaikuttavat nuorten mediaosallisuuden muotoon. Medialukutaito luetaan osaksi kansalaisen perustaitoja. Medialukutaidoiltaan harjaantuneemmat nuoret olivat aktiivisempia ja sitoutuneempia mediaan sisällöntuottajia ja julkiseen keskusteluun osallistujia. Medialukutaidoltaan heikommat nuoret puolestaan olivat median käyttäjinä passiivisempia, eli osallistuivat mediassa lähinnä julkaisuja tarkkailevina käyttäjinä. Nuorisopalvelut pyrkivät edistämään nuorten kansalaisosallisuutta mediakasvatuksella erityisesti työpajatyöskentelyn avulla. Nuorisopalvelut voivat osallistua nuorten mediaosallisuuden edistämiseen pitkäjänteisillä tukitoimilla, jotta heikommassakin asemassa olevat nuoret voidaan tavoittaa. Sekä nuorisotyöntekijät että nuoret tarvitsevat koulutusta ja tukea digitaalisessa mediaympäristössä osallistumiseen. Parhaimmillaan digitaalinen ympäristö tarjoaa laajan oppimisympäristön, jossa harjoitella kansalaistaitoja ja toteuttaa itseään.