Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "odotusarvoteoria"

Sort by: Order: Results:

  • Ilomäki, Pia (2021)
    Tavoitteet Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten hyvin alakouluikäisten oppilaiden lukuaineisiin liittyvää oppimismotivaatiota tunnetaan, millaisia muutoksia siinä voidaan havaita ja miten se vaikuttaa oppilaiden koulusuoriutumiseen. Taustateoriana motivaatiotutkimukselle käytetään odotusarvoteoriaa (Wigfield & Eccles, 2000). Teorian mukaan motivaatio muodostuu kahdesta osa-alueesta, odotuksista ja arvostuksista. Odotukset muodostuvat käsityksestä omaa tehtäväkohtaista osaamista kohtaan. Ne muodostuvat vuorovaikutuksessa ympäristön ja aiempien kokemusten kanssa. Arvostukset voidaan jakaa tehtäväkohtaisiin kiinnostus- ja hyötyarvoihin, sekä koettuihin kuluihin. Menetelmät Tutkielma on toteutettu systemoituna kirjallisuuskatsauksena. Katsauksen tarkoituksena on ollut koota odotusarvoteorian pohjalta tehtyjä tutkimuksia perusopetusikäisten oppilaiden oppimismotivaatiosta. Kriteeristön pohjalta suoritetun tietokantahaun ja sen tuloksille tehdyn laadullisen rajauksen jälkeen katsaukseen valikoitui seitsemän määrällistä tutkimusartikkelia. Artikkelien analyysissa on käytetty apuna teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tulokset ja johtopäätökset Odotusarvoteoriaan pohjautuva tutkimus alakouluikäisten oppilaiden oppimismotivaatiosta on harvalukuista. Motivaatiotekijöistä eniten on tutkittu kokonaismotivaation määrää ja odotuksiin kuuluvia pystyvyysuskomuksia ja pyritty löytämään niistä yhteyksiä suoriutumiseen. Alakoulun alussa oppilaiden pystyvyysuskomukset eivät kuitenkaan ole aina realistisia, eikä luotettavasti yhteydessä varsinaiseen suoriutumiseen. Motivaation osa-alueiden väliset yhteydet vaihtelevat oppiainekohtaisesti ja ikäkohtaisesti niin, että alakoulun alkuvuosina oppilaat ovat korkeammin motivoituneita ja omaavat keskimäärin korkeammat pystyvyysuskomukset. Ylemmillä luokilla motivaatio ei ole enää yhtenäisemmin korkealla vaan kehittyy laskusuuntaisesti. Kulut eivät alakoulun alkuvaiheessa nousseet merkittäväksi tekijäksi motivaation muodostumisessa, mutta niiden yhteyttä suoriutumisen, sekä odotuksien ja hyöty- ja kiinnostusarvojen kanssa tulisi tutkia vastaisuudessa lisää.
  • Maanonen, Heidi (2017)
    The aim of the current study was to examine whether the subject interest and utility value of Finnish language among high school students predicts the experiences of the first Finnish language course in high school. The second aim was to explore whether these experiences predict further course grades. Course experiences consisted feelings about interest, strain, effort and expectancies of success. All research questions included the effect of earlier school success. The second question included also the effect of the course experiences. The whole study was designed by means of Interest and Expectancy-Value Theories. The respondents of present study (n = 172) participated in first Finnish language course in High School between 2012 and 2013. The factor analysis was used to test the questionnaire of course experiences and the predictions of research questions was analyzed by means of hierarchical linear regression analysis. As expected results indicated that interest toward Finnish language predicted experiences of interest, effort and strain of the first course. Despite expectations interest in Finnish did not predict the course grades or expectancies of success. Despite expectations the utility value of Finnish did not have any significant effect towards course experiences or grades. Course experiences did not predict the course grades. At the first step earlier success predicted experiences of interest and success expectations, but the effect predicting interest was not significant after second step. Earlier success predicted course grades after every step of hierarchical model. The interest and utility value toward subject was examined relative concisely. It would be interesting to replicate the research setting by studying the phenomena more comprehensive and test the design between genders and age groups.