Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "osa-aikainen erityisopetus"

Sort by: Order: Results:

  • Stahlberg, Micaela (2021)
    Yhteistyön merkitys kouluissa on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana ja yhtenä vaikuttavana tekijänä pidetään inkluusiota, jonka kasvava suuntaus näkyy yhä enemmän lähikoulujenyleisluokissa. Luokat ovat suurentuneet ja yleisluokassa saattaa nykyään olla yhä useampi oppilas, joka tarvitsee erityistä tukea selvitäkseen koulun arjesta. Uusi opetussuunnitelma,joka otettiin käyttöön vuonna 2016, on tuonut mukanaan uuden toimintakulttuurin, joka aiheuttaa opettajille haasteita mutta antaa myös mahdollisuuksia kehittää opetusta. Useat opet- taja kokevat, että työmäärä on lisääntynyt mutta aika-, tai henkilöresurssit eivät ole muuttuneet samassa suhteessa. Tämän vuoksi yhteistyötä koulun kaikkien toimijoiden kesken tulisi lisätä ja koulun toimintakulttuuria muuttaa yksinopettamisesta yhteisopettajuuteen. Tavoitteet Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yhteistyö luokanopettajien ja erityisopettajan kesken käytännössä tapahtuu, kun suunnitellaan ja toteutetaan alakoulun tuen piirissä olevien oppilaiden koulunkäyntiä ja mahdollisia tukitoimia. Halusin tutkimuksessani tarkastella, mitkä olivat ne ilmiöt, jotka syntyivät yhteistyöstä opettajien ja erityisopettajien välillä ja onnistuiko työn suunnittelu niin, että jokaisen osallisen ammattivahvuudet tulee käytettyä oppilaan kan- nalta katsottuna optimaalisella tavalla. Tutkimus antoi myös mahdollisuuden tarkastella, mitä haasteita ja mahdollisuuksia yhteistyöstä syntyy ja miten yhteistyötä voitaisiin kehittää. Menetelmät Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen tieteenfilosofinen lähtökohta oli kerronnallinen eli narratiivinen. Aineiston keräsin puolistrukturoidulla teemahaastatteluina, joihin osallistui yksi erityisopettaja sekä kaksi luokanopettajaa. Litteroitujen teemahaastattelujen analyysissä käytin laadullista sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset Tutkimukseni osoitti, että työn lisääntyminen luokissa ei ole johtunut inkluusiosta vaan nykypäivän lapsista, joilla on paljon keskittymisenvaikeuksia, sekä kolmiportaisen tuen mallin mukanaan tuomasta byrokratiasta. Tänä päivänä mennään selvästi enemmän kohti yhteisopettajuutta mutta muutos tapahtuu hitaasti. Monet opettajat olivat kiinnostuneita kehittämään yhteisopettajuutta mutta haasteeksi muodostui tekijöitä, joihin ei hetkessä saa muutoksia aikaiseksi. Yhteisopettajuuden pitää myös tarkastella koko ryhmän tarpeet huomioon ottaen. Tutkimuksessani haastateltavat olivat kuitenkin tyytyväisiä tämän hetkiseen tilanteeseen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin suhteen.
  • Heinonen, Sanni (2016)
    Part-time special education has been an important part of the Finnish school system for decades, and most of it has traditionally been carried out as small group instruction. Recently, however, there have been attempts to increase the amount of co-teaching, and it has also been assumed that the role of special education teachers will become more consultative in the future. These changes would mean that the amount of small group instruction would decrease, which isn’t necessarily a good thing for students who need extra support. When decisions about special education are made, it’s important to take students’ viewpoint into account as well. Therefore, the purpose of this study was to investigate sixth-grade students’ experiences about small group instruction in a resource room. Not that many studies about this topic have been made from students’ point of view, but based on the earlier research it seems that many students think that small group instruction enhances learning, whereas co-teaching has more social benefits. The data for this qualitative case study was collected by interviewing four sixth-grade students, who received small group instruction once a week outside their actual school day. The data was analysed by using phenomenological-hermeneutic content analysis, and the whole study was guided by a child perspective approach. In this thesis I will discuss how the students felt about visiting the special education teacher and what kind of benefits and disadvantages they thought it had given them. The results of the study showed that the students felt mainly positively about visiting the special education teacher and thought they had benefited from it in many ways. The most important benefits were related to peaceful and safe learning environment, individual help from the special education teacher and an extra opportunity to practise things that were difficult for them. All of the students thought the part-time special education had affected positively their success at school and it was usually nice to visit the special education teacher. Sometimes studying in the resource room was, however, hard or annoying, and other students might tease them because of it. The results of this study indicate that at least part of the students, who need support, like and benefit from small group instruction and therefore reducing the amount of it should be carefully considered. This study also backs up the idea that students’ views should be listened to since they can verbalize their experiences and give reasons for their opinions quite well and from various aspects.
  • Virta, Jonna (2020)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli kartoittaa yhteisopettajuuden etuja ja haasteita laaja-alaisen erityisopettajan työssä. Erityisopetuksen uudistuksen myötä oppilaiden tarvitsemat tukitoimet pyritään järjestämään yleisopetuksen yhteydessä oppilaan omassa lähikoulussa heti, kun tuen tarvetta ilmenee. Luokanopettajan ja erityisopettajan yhteisopettajuus on nostettu yhdeksi keinoksi taata jokaiselle oppilaalle riittävä ja oikea-aikainen tuki yleisopetuksen luokassa. Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitin, mitä yhteisopettajuus tarkoittaa, miten yhteisopetus voi olla luonteva osa osa-aikaista erityisopetusta ja millaisilla työtavoilla yhteisopettajuutta voidaan toteuttaa. Tulokset-osioissa pyrin vastaamaan aiemman tutkimuskirjallisuuden avulla tutkimuskysymyksiini. Tutkimuskysymyksiäni ovat: 1. Millaisia etuja yhteisopettajuudesta on erityisopettajan työssä? 2. Millaisia haasteita ja ongelmakohtia yhteisopettavat erityisopettajat kohtaavat? Toteutin tutkimukseni systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessani selvisi, että yhteisopettajuus lisäsi erityisopettajan ammatillista kehittymistä ja työssä oppimista. Erityisopettajat kuvasivat yhteisopettajuuden vahvistaneen heidän asiantuntijuuttaan ja aineenhallintaansa. Yhteisopettajuuden koettiin myös parantavan työhyvinvointia ja työssä viihtymistä, koska työ ei tuntunut yhtä kuormittavalta ja stressaavalta, kun haastavat asiat sai jakaa toisen opettajan kanssa. Arviointi koettiin vähemmän stressaavaksi ja oppilaita kohtaan oikeudenmukaisemmaksi, kun se toteutettiin yhdessä. Myös työrauhaongelmat vähenivät ja opettajat kokivat saavansa paremmin keskittyä ydintehtäväänsä eli opettamiseen. Suurimmiksi haasteiksi yhteisopetuksessa nousivat suunnitteluajan puute, epätasa-arvoinen vastuun jakautuminen sekä epäselvät roolit. Luokanopettajat kuvasivat, kuinka puutteellinen suunnittelu johti usein tilanteeseen, jossa luokan- tai aineenopettaja vastasi yksin opetuksen suunnittelusta, materiaaleista ja opetuksen toteuttamisesta ja erityisopettaja vain saapui yhteisille tunneille ja keskittyi tuen tarpeisten oppilaiden auttamiseen.