Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "osaamisen kehittyminen"

Sort by: Order: Results:

  • Lindström, Aino (2018)
    Earlier studies have shown that not all of the university degrees make an expert. Students more likely grow into expertise through work experience. University students strive to develop their professional expertise in trainee programmes, where they have a possibility to suit the theory to action. During the internship it is possible to accumulate skills that may not be possible to learn just through university studies. From this point of view, I examine the views of four law students on their on-the-job learning as well as the development of their professional expertise and competence during the internship. My material consists of four semi-structured theme interviews. All of my interviewees worked during the interviews as an associate trainee in the same company. In my research, I examine what factors, according to the trainees' views have influenced the growth and development of their competence during the traineeship and also how they could improve the growth and development during the peri-od. The method that I have used in my research is content analysis. My research results are presented in subchapters that are based on to categories that I constructed through content analysis. The categories were influence of the work environment, colleagues’ influence, influence of development discussions and the influence of feedback to development of professional expertise. In my results I also examine the factors that were seen as conductive to the development of professional expertise and competence. From my results can be seen that trainees’ understandings about the factor that influence to on-the-job learning, were quite similar to each other. My results show that the most important factor for the trainees’ development of professional expertise was community support and the trust in themselves and their learning potential. Working with more experienced and professional employee was also seen to improve the growth of learning during the internship. The positive and creative feedback from the work community was also seen as a positive factor.
  • Jylkäs, Alisa (2023)
    Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena oli tarkastella minkälaiset tekijät vaikuttavat osaamisen kehittymiseen ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden työssäoppimisessa sekä minkälaisia kokemuksia ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoilla on koulutuksen ja työelämän vastaavuuteen liittyen. Teoreettisena pohjana tutkielmalle toimi työssäoppiminen, kokemuksellinen oppiminen sekä siirrettävyyden ja rajavyöhyketoiminnan käsitteisiin liittyvät tutkimukset. Työssäoppiminen on vakiintunut osaksi ammatillista koulutusta. Lisäksi se on myös osa elinikäisen oppimisen sanomaa. Työssäoppimisen avulla voidaan vastata ajankohtaisiin työelämän vaatimuksiin, lisätä opiskelijan työelämäorientaatiota sekä tukea opiskelijan työllistymistä varhaisessa vaiheessa. Tutkimuskysymykset olivat: 1. Mitkä tekijät vaikuttavat opiskelijan osaamisen kehittymiseen? 2. Minkälaisia kokemuksia opiskelijoilla on koulutuksen ja työelämän vastaavuuteen liittyen? Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineisto koostui neljästä puolistrukturoidusta haastattelusta. Haastateltavat olivat ammatillisen oppilaitoksen oppilaita, joilla oli joko suoritettuna tai haastatteluhetkellä meneillään oleva opintoihin kuuluva työelämäjakso. Aineiston analyysissä käytettiin fenomenografista analyysiä. Sen avulla muodostettiin aineistosta ensin merkitysyksiköitä, jonka jälkeen merkitysyksiköistä luokiteltiin kategorioita ja lopuksi kategorioita yhdisteltiin abstrakteiksi kuvauskategorioiksi. Kuvauskategorioita syntyi ensimmäiseen tutkimuskysymykseen viisi ja toiseen tutkimuskysymykseen neljä. Osaamisen kehittyminen näyttäytyi dynaamisena prosessina, johon vaikuttivat useat eri tekijät. Ohjauksella voidaan tukea opiskelijan oppimaan oppimisen taitoja ja toisaalta myös koko työpaikan oppimiskulttuuri vaikuttaa elinikäisen oppimisen haluun ja iloon. Koulutuksen ja työelämän vastaavuuden kokemuksissa heijastui niiden tarjoamat erilaiset valmiudet ja osaaminen. Erilaiset oppimisympäristöt nähtiin siis toisiaan täydentävinä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ensisijaisen tärkeää on tarjota oppijalle suotuisat oppimisolosuhteet, jolloin teoria ja käytäntö sekä erilaiset yksilöt ja yhteisöt osallistuvat vuorovaikutteisesti ammatillisen kasvun tukemiseen. Työssäoppimisen laatua ja siihen vaikuttavia tekijöitä tulisi tarkastella jatkossa vahvemmin myös opiskelijoiden näkökulmasta.