Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "osallisuuden moniulotteisuus"

Sort by: Order: Results:

  • Elfvengren, Krista (2024)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatusikäisten lasten osallisuutta päiväkodin pihaulkoilussa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että osallisuus voi näyttäytyä lapselle eri tavoin kuin aikuiselle. Varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat osoittavat, että lasten osallisuuteen kannustavassa varhaiskasvatustoiminnassa lasten näkemyksiä ja mielipiteitä arvostetaan sejakä lapsilla tulee olla mahdollisuus osallistua toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää millä tavoin lapsella on mahdollisuus vaikuttaa omaan osallisuuteensa, mihin ja kenen asioihin lapsella on mahdollisuus vaikuttaa ja millä tavoin lapsi tiedostaa oman osallisuutensa päiväkodin pihaulkoilussa. Tutkimuksen keskeisenä teoriana oli Leena Turjan (2011) lasten osallisuuden moniulotteisuus -malli. Päiväkodin pihaulkoilua käsiteltiin osana varhaiskasvatuksen oppimisympäristöä. Teoriatietoa hankittiin aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta ja Internetistä. Menetelmät. Tutkimus on tapaustutkimus, joka toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimustietoa kerättiin yhden viikon aikana haastatellen ja havainnoiden kolmea viisivuotiasta, varhaiskasvatustoimintaan osallistuvaa lasta. Aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti. Analyysissa hyödynnettiin Turjan (2011) lasten osallisuuden moniulotteisuus -mallia. Tulokset ja johtopäätökset. Tämä tutkimus osoitti, että lasten osallisuuden kokemuksissa korostuvat kavereiden ja leikin merkitys. Lasten osallisuus toteutuu mukana olemisena yhteisessä tekemisessä, kuuluksi tulemisena, mahdollisuutena valita vaihtoehdoista sekä mahdollisuudesta tehdä aloitteita ja käydä yhteisiä neuvotteluja kavereiden kanssa. Tutkimus osoitti, että lapset pystyvät vaikuttamaan parhaiten omiin, henkilökohtaisiin asioihin. Lapset voivat valita päiväkodin pihalla itselleen mielekästä tekemistä, vaikuttaa leikkikavereiden valintaan ja valita itselle mieluisimmat leikkivälineet. Myös lasten keskinäinen vaikuttaminen toteutuu lasten osallisuudessa, sillä ulkona lapset voivat sopia yhdessä leikeistä ja leikkipaikoista. Tämä tutkimus osoitti, että lapsilla on vähäinen tietous tieto-osallisuudesta, mutta osallisuus materiaalisiin resursseihin näyttäytyy vahvana. Lapsinäkökulmainen tutkimus lisää tietoutta ja ymmärrystä lasten osallisuudesta ja sen avulla voidaan kehittää varhaiskasvatustoimintaa aidosti lapsilähtöiseksi ja lasten näköiseksi.