Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "osallisuuden pedagogiikka"

Sort by: Order: Results:

  • Kuittinen, Mirjami (2023)
    Tavoitteet. Osallisuus on noussut tärkeäksi aiheeksi varhaiskasvatuksessa viime vuosien aikana. Osallisuudesta on tehty paljon tutkimusta, mutta usein ne kohdistuvat isompiin lapsiin ja alle 3-vuotiaiden osallisuutta on tutkittu vähemmän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka varhaiskasvatuksen työntekijät kokevat alle 3-vuotiaiden lasten osallisuuden toteutuvan varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tarkastelen, miten osallisuus käsite määritellään, mitkä tekijät koetaan edistävän osallisuutta sekä mitkä asiat koetaan haasteelliseksi lasten osallisuudessa ja sen tukemisessa alle 3-vuotiaiden lasten kanssa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatus Facebook-ryhmästä, joka on tarkoitettu varhaiskasvatuksen työntekijöille ja alasta kiinnostuneille. Tutkimuksen aineisto koostuu 17 varhaiskasvatuksen työntekijän vastauksesta, joilla kaikilla on työkokemusta alle 3-vuotiaiden lasten kanssa työskentelystä. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmillä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin, kuinka merkittävä rooli varhaiskasvatuksen työntekijöillä on pienten lasten osallisuuden toteutumisessa; kasvattajat joko mahdollistavat tai estävät osallisuuden toteutumisen omalla toiminnallaan. Lapset nähdään aktiivisina toimijoina varhaiskasvatuksessa, joiden mielipiteet ja toiveet tulee huomioida toiminnan kaikissa vaiheissa. Pienten lasten kanssa korostuu henkilöstön sensitiivisyys ja turvallinen ilmapiiri, jossa lapsi uskaltaa toimia omana itsenään. Lasten kielelliset taidot nähdään vaikuttavan paljon pienten lasten osallisuuteen ja sen mahdollisuuksiin. Tämä koetaan myös osallisuuden tukemisessa haasteena, esimerkiksi kuinka osallisuus toteutuu, jos ei ole yhteistä kieltä lapsen kanssa. Tutkimuksessa ilmeni myös, että kiire, resurssipula ja ylimääräiset työt koetaan osallisuuden toteutumisen esteenä.