Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "osallisuus lepohetkellä"

Sort by: Order: Results:

  • Kortelainen, Janette (2023)
    Tavoitteet. Lapsen osallisuus on yksi tärkeimpiä asioita varhaiskasvatuksessa. Aiemmat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että osallisuuden toteutumisessa on puutteita. Etenkin alle kolmevuotiaiden osallisuuden toteutuminen on vajavaista. Osallisuudessa esiintyy puutteita etenkin varhaiskasvatuksen arjen tilanteissa, joista yksi on lepohetki. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä varhaiskasvatuksen opettajat ajattelevat osallisuuden toteutumisesta. Mitkä tekijät mahdollistavat ja mitkä tekijät heikentävät osallisuuden toteutumista. Menetelmät. Tämä tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, johon kerättiin aineistoa varhaiskasvatuksen opettajille suunnatulla verkkokyselylomakkeella. Aineiston analyysi tehtiin teoriaohjaavana sisällönanalyysinä hyödyntäen teemoittelua ja tyypittelyä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapsen osallisuutta tukevat tekijät koostuivat lapsen osallistumisesta, aktiivisesta toimijuudesta ja päätöksenteosta. Aikuisen merkitys on suuri pienen lapsen osallisuuden tukemisessa. Osallisuutta heikentäviä tekijöitä olivat päiväkodin muuttumattomat tekijät, riittämättömät resurssit, aikuisen valta suhteessa lapseen ja puutteet lapsen itseilmaisussa. Varhaiskasvatuksen opettajien vastaukset olivat pääosin yhteneväisiä suhteessa aiempaan tutkimukseen.