Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "pyykinpesu"

Sort by: Order: Results:

  • Laitinen, Rosa-Maria (2020)
    Tavoitteet. Vaatteiden huolto on vaatteiden elinkaaressa ympäristöä kuormittavin osa, jos vaatet-ta pestään paljon. Aikaisemmin on tutkittu eri kokoisten kotitalouksien tekstiilienhoitokäytäntö-jä ja niiden kestävyyttä Suomessa. Eri ikäryhmiä ei ole tutkittu. Tässä tutkimuksessa selvitetään kestävien toimien toteutumista korkeakoulussa opiskelevien 25–30-vuotiaiden aikuisten vaate-huoltokäytännöissä. Menetelmät. Tutkimuksessa haastateltiin viittä 25–30-vuotiasta korkeakouluopiskelijaa puo-listrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastateltavat hankittiin tutkijan tuttavapiiristä. Haastattelut toteutettiin pääasiassa etänä videokonferenssiohjelman avulla keväällä 2020. Haastattelut nau-hoitettiin ja litteroitiin tarkasti. Aineiston analyysiin käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Kestävyys näyttäytyi tuloksissa monin tavoin. Haastateltavat pyrki-vät pesemään vaatteet likaisina ja pyykkiä pestiin pääsääntöisesti tarpeen mukaan. Kaikki an-nostelivat pesuainetta mitan avulla, ja useat tiesivät annosteluun vaikuttavan veden kovuuden Suomessa. Monet myös ottivat huomioon ympäristönäkökohdat pesuaineen valinnassa. Vaat-teet kuivattiin energiatehokkaasti pyykkitelineellä. Haastateltavien kotitalouksissa pyykkiä pesi-vät sekä naiset että miehet. Tärkeänä vaatteiden huollossa näyttäytyi vaatteen käyttöarvon yllä-pitäminen mahdollisimman pitkään.
  • Littunen, Petra (2020)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella pyykinpesukoneen valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman teoreettinen viitekehys on muodostettu aikaisemmasta pyykinpesutapojen ja -tottumusten tutkimuksesta sekä pyykinpesukoneen teknologiaan ja sen kehitykseen liittyvistä näkökulmista. Teoriaosuudessa on pyritty muodostamaan mahdollisimman laaja-alainen kotitaloustieteellinen näkökulma pyykinpesusta ja pyykinpesukoneen valintaperusteista. Tutkimuksen pääkysymyksenä on selvittää, millaisia asioita pyykinpesukoneista nostetaan esille nettikirjoittelussa? Menetelmät. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin viiden eri nettifoorumin kirjoituksista ja kommenteista. Analysoitavia kommentteja oli yhteensä 193 kappaletta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Pyykinpesukoneista ja niiden ominaisuuksista kerrottiin nettikirjoittelussa vaihtelevasti. Eniten kommentteja kertyi merkeistä ja malleista, joihin yhdistettiin positiivinen tai negatiivinen käyttökokemus. Toisiksi eniten esille nousivat koneen pesuominaisuudet, jotka tuotiin esille pesu-, huuhtelu- tai linkoustuloksista mainittaessa. Koneen ulkoiset ominaisuudet nousivat kolmanneksi eniten esille. Vähiten mainintoja sai teknologiaan liittyvät kommentit. Uuden teknologian merkitys näyttäytyi kaksijakoisesti positiivisina ja negatiivisina asioina. Näissä kommenteissa esille nousivat esimerkiksi vikaherkkyys ja uusien toimintojen todellinen tarpeellisuus. Kaiken kaikkiaan nettikirjoittelussa nousi pyykinpesukoneista esille eniten merkki tai malli ja pesuohjelmat. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että netissä esitetyistä kommenteista sai ytimekästä tietoa, vaikka suositukset olivat sisällöltään suppeita ja eri merkkejä ja malleja mainittiin paljon. Ostotilanteessa näiden tietojen lisäksi tarvitaan tutkittua tietoa hankittavan pyykinpesukoneen ominaisuuksista ja oman kotitalouden käyttötarpeista.
  • Antola, Hanna (2017)
    Objectives: The objective of this study was to find out the meanings of laundry washing in home economics textbooks, as well as to find out how these meanings reflect the objectives of laundry washing defined in curriculums. It was proposed that home economics textbooks had little content on laundry washing compared to content on other topics, and that the existing content on laundry washing was rather concise. Previous research on home economics textbooks has not been conducted, but research comparing the contents of geography textbooks with curriculums shows that the contents of textbooks reflects the objectives of the curriculums rather well. Methods: The material used for this study consisted of ten home economics textbooks written between 1970 and 2015. Two textbooks representing two publishers were chosen from each decade. The textbooks were compared with primary school curriculums published during each decade. Content analysis was used to study the different themes occurring in the textbooks. The different areas researched included laundry washing, laundry washing by hand, laundry drying, the ecological and economical aspects of laundry washing, the environment, allergies and different materials. The objectives related to laundry washing were first identified from the textbooks after which they were compared with the contents of the textbooks. Results: The contents of the textbooks reflected the objectives defined in the curriculums on each decade rather well. The content related to laundry washing was concise in each textbook that was studied. The biggest percentage of content related to laundry washing compared with the rest of the content was 5,9 % whereas the smallest percentage was 1,4 %. Many of the books discussed the topic in a broad scale regardless of the few pages designated to the topic. The newer the textbook the more the topic of this study was discussed. However, the pages designated to laundry washing did not increase in the newer textbooks. Even though the topic of laundry washing is often less significant, the topic is discussed in a broad scale fulfilling the objectives of the curriculums rather well.