Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ryhmänhallinta"

Sort by: Order: Results:

  • Roitto, Aleksi (2022)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien menetelmiä ja haasteita lapsiryhmän ryhmänhallinnassa. Tutkimuskysymykset ovat: mitkä menetelmät ovat osoittautuneet toimiviksi varhaiskasvatuksen ryhmänhallinnassa ja mitkä tekijät vaikeuttavat varhaiskasvatuksen opettajien ryhmänhallintaa? Aiemmin varhaiskasvatuksen ryhmänhallintaa on sivuttu lähinnä tutkimuksissa, joissa on tutkittu oppimisen haasteita. Koulumaailmassa tutkimusta on tehty enemmän, mutta koululuokat ovat hyvin erilaisia kasvun ja oppimisen paikkoja verrattuna varhaiskasvatusympäristöön. Menetelmät. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja analyysimenetelmänä toimii aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Vastaukset on kerätty verkkolomakkeella varhaiskasvatuksen ammattilaisten Facebook-ryhmistä huhtikuussa 2021. Yhteensä vastaajia oli 232, joista tutkimukseen rajattiin mukaan kaikki varhaiskasvatuksen opettaja – nimikkeellä työskentelevät henkilöt. Rajauksen jälkeen vastaajia oli 135. Lomakkeessa oli 13 kysymystä, joista lopullisessa tutkimuksessa käytettiin kahta avointa kysymystä. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatuksen opettajat kokevat ryhmänhallinnan olennaiseksi osaksi varhaiskasvatusta. Opettajat painottivat pienryhmien, ennakoinnin ja yhteisten sääntöjen tärkeyttä. Positiivinen palaute, vuorovaikutus ja lapsiryhmän tuntemus olivat myös vastaajien mukaan olennaisia. Opettajilla oli käytössään erilaisia ryhmänhallintaa helpottavia työkaluja, joiden avulla he saivat lapsiryhmän kiinnittymään toimintaan. Suuret lapsiryhmät ja henkilökunnan vähyys, sekä poissaolot vaikeuttivat ryhmänhallintaa. Lisäksi eriävät kasvatusnäkemykset kollegoiden kanssa sekä tukea tarvitsevat lapset olivat opettajien mukaan tekijöitä, jotka aiheuttivat haasteita.