Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "s2"

Sort by: Order: Results:

  • Ourradi, Fatima (2023)
    Tavoitteet. Tutkielmani tavoitteena on selvittää eri kirjallisuuslähteiden avulla, että miten lasten tai/ja perheiden monikielisyys ja monikulttuurisuus näyttäytyvät suomalaisen varhaiskasvatuksen arjessa. Aiempaa tutkimusta jollakin tavalla aihetta sivuten löytyy melko paljon, mutta spesifisti aihettani käsittelevää tutkimusaineistoa löytyy verrattain vähän. Yhdistelin kirjallisuuskatsauksessani eri vertaisarvioiduista lähteistä ja artikkeleista löytämiäni tietoja keskenään, jotta löydän vastaukset tutkimuskysymyksiin, joita lähdin selvittämään. Menetelmät. Lähdin toteuttamaan tutkimusta kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodoista tutkimukseni on narratiivinen, kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa on tarkoitus luoda yleiskuva käsillä olevasta aiheesta yhdistelemällä ja pohtimalla eri lähteiden tarjoamia tietoja. Lähdin hakemaan tieteellisiä artikkeleja tutkimukseni tueksi erinäisistä hakukoneista, muun muassa Finnasta ja Jeceristä hakusanoilla, jotka koin oleellisiksi aiheeni kannalta. Tein artikkelien kohdalla karsintaa, ja lopulta päädyin myös analyysimenetelmäni mukaisesti hieman suppeaan lähdemäärään, jota lähdin lopulta analysoimaan sisällön analyysin keinoin. Tulokset ja johtopäätökset. Tulokset olivat melko odotetun laiset, sillä kuten arvelin ja odotin, sekä monikielisyydellä että monikulttuurisuudella on vaikutuksia suomalaisen varhaiskasvatuksen arkeen. Vaikutukset ovat sekä positiivisia, haastavia että neutraaleja. Oletan, että aiheeseen liittyvää tutkimusta ja jatkotutkimusta on tulossa huomattavasti lisää lähivuosina, sillä monikulttuurisuus ja monikielisyys ovat ilmiöinä äärimmäisen nopeasti kasvavia niin varhaiskasvatuksessa kuin esi- ja alkuopetuksessakin. Koen, että olisin saanut mielenkiintoisemmat, aiheellisemmat ja ajankohtaisemmat tiedot, jos olisin toteuttanut tutkimukseni muuten, kuin kirjallisuuskatsauksena. Haastattelu tai kyselylomake varhaiskasvatuksen kentällä työskenteleville arjen toimijoille olisi varmasti antanut hedelmällisempiä ja monipuolisempia tuloksia tutkielmani kysymyksiä ajatellen.
  • Kuoppala, Linnea (2018)
    Objectives. The aim of the thesis was to find out what kind of means the teacher can use teaching Finnish as a second language students in order to support the production of their speaking. There has been quite a bit of research on this topic, though the topic is timely as cultural diversity increases and the number of pupils in the syllabus of Finnish as a second language is increasing. The thesis was made as a literature review. The aim was to explore, as far as possible, the most effective ways to support the production of speaking by Finnish as a second language students through the analysis of the research. There was found similiar types of supporting methods, but depending on the context, different methods for teaching was also found. Methods. The material of this thesis was collected from literature using a systematic literature review. The research material was compiled using related keywords in the most common library knowledge databases. The literature to be analyzed mainly consisted of studies related to the topic, but also other researches based literature for the period 2007-2016 was accepted. The results of the literature analysis were systematically grouped and analyzed using descriptive method. Results and Conclusions. From the research literature, there was found various teaching methods which the teacher can apply when teaching Finnish as a second language. Key elements of the most important researches, in particular to support the speech of the students, were small group activities, peer support and spontaneous interaction situations. In most studies, teaching functionality and interaction were important. Other well-functioning methods, such as the use of pupils' own mother language in teaching, were considered workable. The aim behind these teaching methods was to enrich the vocabulary of the students and thus to improve the fluency of speaking. The research results can be directly applied to practical teaching work.
  • Luoma, Sandra (2020)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Kanditutkielmassani tarkastelen toisella kielellä lukemaan oppimisen haasteita ja interventioita, jolla voidaan tukea toisella kielellä lukemaan oppivien oppilaiden lukemaan oppimista. Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymyksiin: Millaiset kielellisen tietoisuuden harjoitukset tehostavat toisella kielellä lukemaan oppimista? Millaisia kielellisen tietoisuuteen liittyviä haasteita toisella kielellä lukemiaan oppijoilla on? Kanditutkielmani tutkimusmenetelmänä on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksessani tarkastelin viittä kansanvälistä alakoulussa toteutettua interventiotutkimusta. Tulosten syntetisoinnissa käytin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysirungoksi muodostui kielellisen tietoisuuden teoria ja aineistoa analysoin etsimällä interventioista keinoja tukea kielellisen tietoisuuden osa-alueita. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista ilmeni, että kielelliseen tietoisuuteen kohdennetut interventio tyyppiset harjoitukset paransivat toisella kielellä lukemaan oppivien lasten lukemaan oppimisen taitoja. Tutkimukseen valikoituneiden interventioiden oppilailla haasteita esiintyi kaikilla kielellisen tietoisuuden osa-alueilla, eli pragmaattisen-, semanttisen-, syntaktisen-, morfologisen- ja fonologisen tietoisuuden taitoihin liittyen. Haasteet vaikuttivat oppilaiden luku- ja kirjoitustaitoon. Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että monipuolisten kielellisen tietoisuutta tukevia keinojen tuntemus toimii hyvänä pohjana toisella kielellä lukemaan oppivien lasten lukutaidon kehittymisen tukemiseen. Kouluihin tarvitaan lisää kielitietosia opettajia vahvistamaan toisella kielellä lukemaan oppivien lasten lukemaan oppimisen kehitystä ja tarjoamaan tukea oppilaalle koko koulupolun ajan.