Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "symbolisuus"

Sort by: Order: Results:

  • Räty, Veikko (2024)
    Tutkimus käsittelee lasten kuvakirjojen kuvituksen laatua oppimista mahdollistavien piirteiden näkökulmasta. Kuvakirjat ovat etenkin pienille lapsille tapa kehittää kuvanlukutaitoaan ja myöhemmin oppia niistä suoraan tietoa. Tutkimuskirjallisuuden pohjalta on havaittavissa piirteitä kuvakirjoissa jotka edesauttavat tai vuorostaan haittaavat tiedon oppimista sekä myös lasten keskittymistä kuviin ja kuvakirjoihin. Teoriajohtoisen sisällönanalyysin ja visuaalisen sisällönanalyysin keinoin tämä tutkimus analysoi 4 viime vuosina julkaistua suomalaista kuvakirjaa näkökulmasta jossa etsitään näiden teoriakirjallisuudessa ilmenneiden oppimista edistävien tai haittaavien piirteiden näkökulmasta. Tulokset esittävät, että kirjoista löytyy piirteitä jotka ovat pedagogisesti perusteltuja ja sellaisia joille ei ainakaan tämän tutkimuksen teoriakirjallisuuden pohjalta löydy oppimista edistäviä perusteluja. Tämä tulos näyttää, että osaa kirjojen kuvituksista ei olla tehty oppimisista edistäväksi.