Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "tablettisovellukset"

Sort by: Order: Results:

  • Törönen, Jere; Törönen, Jere (2020)
    Yhteiskuntamme ja sen sisältämä teknologia kehittyy hurjaa vauhtia ja näin ollen koulutkin saavat uusia välineitä ja materiaaleja, joita hyödyntää opetuksessa. Teknologian kehityksen ohella myös opetustavat kehittyvät ja muuttuvat. Yhteiskuntamme nopea kehitys on nostanut jo tunnetun kyvyn entistä enemmän esille, luovuuden. Samoin luovuuden kehittymisen merki-tystä lapsen ja nuoren elämässä ollaan korostettu tulevan työelämän ja muun elämän kannal-ta. Kirjallisuuskatsauksessani tarkoituksena olisikin selvittää ja tarkastella kuinka aikaisem-missa tutkimuksissa ja kirjallisuudessa luova oppiminen sisältyy ala-asteen musiikinopetuk-seen. Lisäksi tarkoituksenani on selvittää kuinka musiikkiteknologiaa voidaan hyödyntää musiikin luovaan tuottamiseen ja luovaan oppimiseen musiikinopetuksessa. Kandidaatintutkielmani toteutin kirjallisuuskatsauksena ja aineiston etsimiseen hyödynsin Helka-kirjaston hakupalvelua ja Googlen tarjoamaa hakukonetta Google Scholaria. Google Scholarista löysin aikaisempia tutkimuksia, jotka olivat hyödyllisiä omalle aiheelleni. Tarkem-min määriteltynä hyödynsin teoriakirjallisuutta, sähköisiä tutkimuksia sekä vuoden 2014 pe-rusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Tutkimusaineiston perusteella luovaa oppimista ja musiikin luovaa tuottamista, joissa oppilaat pääsevät itse varsinaisesti olemaan toimijoita ja osallisia oppimisessa pitäisi sisällyttää musii-kinopetukseen. Musiikinopetuksessa oppilaiden oppimiseen pitäisi sisällyttää produktiivista kasvatustoimintaa, jossa he pääsevät itse luomaan uutta ja kokeilemaan erilaisia vaihtoehto-ja. Opettajat mainitsivat, että oppilaat innostuivat aina tablet-laitteiden ja tablettisovellusten käytöstä opetuksessa. Lisäksi teoriakirjallisuudesta ja edellä mainisemani aikaisemman tut-kimuksen haastateltavat opettajat nostivat esille tablettisovellusten tehokkuuden oppimisen näkökulmasta. Tablettisovellusten toiminnot ja sisällöt olivat oivallisia musiikinopetukseen, luovan oppimisen ja musiikin luovan tuottamisen kannalta. Yleinen käsitys oli, että luovaa op-pimista, musiikin luovaa tuottamista ja tablet-laitteiden hyödyntämistä pitäisi sisältyä perus-koulun ala-asteen musiikinopetukseen.