Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "taloudellinen kyvykkyys"

Sort by: Order: Results:

  • Schreck, Juri (2021)
    Tämä kirjallisuuskatsaus nivoo yhteen teoreettisia ja käytännön näkemyksiä siitä, mitä talouskasvatus on tai mitä sen tulisi olla kouluinstituution näkökulmasta. Näkemyksiä ja määritelmiä on olemassa valtavasti, vaikka talouskasvatus nykyisellään on varsin moderni kokonaisuus. Talouskasvatuksen tarkastelu analyyttisesti ei ole mielekästä, jos käsitteellinen määrittely ei ole yhteneväinen. Tarkasteltaessa talouskasvatusta onkin keskeistä huomata sen nykyisin kattavan myös yksilöiden henkilökohtaista omaa talouden hallinnan osa-aluetta. Usein talouskasvatukseen liittyy vahvojakin ennakkoluuloja ja virhekäsityksiä. Tällä tutkielmalla pyrin selkeyttämään sitä, mitä talouskasvatus koulussa on sekä teoreettisella tasolla Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014) nojautuvalla tarkastelulla että käytännössä aiheeseen liittyvän tutkimuskirjallisuuden tarkastelulla. Opetussuunnitelmasta nostan selkeitä talouskasvatukseen viittaavia sisältöjä eri oppiaineista, sillä talouskasvatus ei ainakaan toistaiseksi ole oma oppiaineensa. Lisäksi tarkastelen talouskasvatuksen toteutumisen mahdollisuuksia ja edellytyksiä opetukselle asetettujen reunaehtojen valossa. Tutkimuskirjallisuuteen pohjautuvan tarkastelun keskiössä on pyrkimys vetää yhteen sellaisia isompia konkreettisia kokonaisuuksia, joihin talouskasvatuksella pyritään. Tämän tarkastelun pohjalta tiivistän talouskasvatuksen keskeisimmän sisällön kolmeen kategoriaan: kestävään oman talouden hallintaan, riittävään taloudelliseen lukutaitoon ja väistämättömien osaamiserojen tasaamiseen. Lisäksi tässä kirjallisuuskatsauksessa selvitetään todellista nuorten mitat tua taloudellista osaamistasoa. Tämä tarkastelu liittyy suomalaisnuoria koskeviin tuloksiin vuoden 2018 PISA:n talousosaamisen arvioinnissa ja niistä tehtyihin tulkintoihin ja raportteihin. PISA 2018 -tutkimuksen talousosaamista koskevien tulosten perusteella suomalaisnuorten taloudellinen osaamistaso on kansainvälistä kärkitasoa ja suomalaisella kouluinstituutiolla on jopa erityisen hyvä mahdollisuus vaikuttaa tähän. Tuloksista huolimatta keskustelu talouskasvatuksen ympärillä ei tunnu laantuvan. Osaltaan tähän voi vaikuttaa melko huolestuttavat tutkimustulokset suomalaisnuorten keskinäisten osaamiserojen kasvamisesta kansainvälisellä tasolla vertailtaessa todella suuriksi. Useassa yhteydessä osaamiserojen selittäjäksi nousee nuorten sosioekonominen tausta. Talouskasvatus Suomessa onkin seuraavan haasteen edessä pyrkimyksissään näiden erojen tasoittamiseen.