Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "työhön sitoutuneisuus"

Sort by: Order: Results:

  • Heikkinen, Idaliina (2022)
    Varhaiskasvatushenkilöstön vaihtuvuus on 2020-luvulla tunnistettu ilmiö. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n (2021) teettämän alanvaihtokyselyn perusteella jopa 63 % varhaiskasvatuksen opettajista on jossain kohtaa harkinnut alanvaihtoa. Johtajuudella nähdään olevan merkitystä työntekijän työssä viihtyvyyteen ja sitä kautta myös työhön sitoutuneisuuteen ja työssä pysyvyyteen. Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä oman johtamisen vaikuttavuudesta johdettavien työhön sitoutuneisuuteen. Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan, miten positiivinen johtaminen näyttäytyy päiväkodin johtajien kertomana toiminnassa. Lisäksi jatkokysymyksenä halutaan selvittää, tukeeko positiivinen johtaminen jollain tapaa työntekijöiden työhön sitoutumista. Aiempi tutkimus on osoittanut, että arvostava ja yksilöä huomioiva esihenkilötyö edistää työntekijän työhyvinvointia, joka on keskeinen edistäjä työhön sitoutumisessa. Lisäksi aiemmassa työelämätutkimuksessa on kartoitettu työelämää ja työhyvinvointia alentavia tekijöitä, sekä lisäksi tutkimus on perustunut tutkimaan ilmiötä työntekijöiden näkökulmasta. Positiivinen johtajuus on positiiviseen psykologiaan perustuva johtamisen teoria, jolla pyritään saavuttamaan työyhteisön innostusta ja hyvinvointia ja näin myös edistämään työntekijöiden työn imua. Teoria koostuu viidestä positiivisen johtajuuden osa-alueesta, jotka toimivat limittäin johtajasta riippuen. Tutkimukseen kerättiin aineisto haastattelemalla kolmea pohjoissuomalaisen päiväkodin johtajaa. Teemahaastattelut toteutettiin etäyhteyksiä hyödyntäen maalis-huhtikuussa 2022. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittivat, että tutkittavien johtajien kuvaamassa johtamiskäyttäytymises-sä voidaan tunnistaa positiivisen johtamisen osa-alueiden ulottuvuuksia. Johtajat pyrkivät luomaan positiivista ja tasa-arvoista työyhteisöä ja ilmapiiriä, jossa vahvuuksia huomioidaan ja pyritään hyödyntämään päiväkodin arjessa. Erilaisilla käytänteillä johtajat ovat kertomansa mukaan pystyneet luomaan myönteistä ilmapiiriä ja vuorovaikutusta, jonka kautta pystyttiin tunnistamaan myös työntekijöiden sitoutuneisuuden merkkejä.