Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "työn kuormittavuus"

Sort by: Order: Results:

  • Matikainen, Mimosa (2020)
    Viime vuosien yhteiskunnallisessa keskustelussa on käsitelty kasvavassa määrin varhaiskasvatusta, erityisesti alaa pitkään vaivannutta opettajapulaa. Pula on johtanut siihen, ettei päiväkodeissa työskentele riittävästi päteviä varhaiskasvatuksen opettajia. Perhon & Korhosen pitkäaikaistutkimuksessa (2012) käy ilmi, että alan vaatimukset ovat kasvaneet nopeammin kuin alan arvostus tai siihen suunnatut resurssit. Syiden arvellaan juontuvan 1990-luvun alun lamaan, jonka aikana tehtyjen säästötoimien jälkeen resurssit eivät ole palanneet lamaa edeltäneelle tasolle. (Perho & Korhonen, 2012.) Moni varhaiskasvatuksen opettajista kokeekin erinäisistä syistä johtuen työhön liittyvää kuormitusta (mm. Paananen & Tammi, 2017). Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitkä eri tekijät ovat saattaneet vaikuttaa opettajapulan syntyyn. Asiaa tarkasteltiin historian, alalle hakeutuvien personnallisuuden piirteiden, arjen kuormittavuuden sekä motivaation kautta. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: 1. Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet opettajapulan syntymiseen? 2. Miksi osa varhaiskasvatuksen opettajista vaihtaa alaa? Toteutin tutkielman kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Loin Google Formsin avulla kyselylomakkeen, jota jaoin eteenpäin verkostoissani. Vastaajan tuli olla alalla vähintään kolme vuotta työskennellyt, mutta sittemmin alaa tai toimenkuvaa vaihtanut. Lomake koostui monivalintakysymyksistä, valintaruudukoista, lineaarisista asteikoista sekä avoimista kysymyksistä. Lomakkeeseen vastasi 22 vastaajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytin teemoittelua. Tutkielman tuloksista selvisi, että puolella vastaajista alanvaihdokseen ajoi halu kouluttautua lisää. Toiseksi suurin tekijä oli halu vaihtaa alaa kokonaan ja kolmantena syynä korostui työroolin muuttuminen päiväkodin sisällä. Avointen kysymyksen vastauksissa painottuivat vaihteluntarve sekä haaveet uuden oppimiselle ja itsensä kehittämiselle. Useaa vastausta yhdisti tyytyväisyys alavalintaa kohtaan: perheitä ja lapsia haluttiin tukea, mutta jonkin toisen väylän kautta, johon he eivät kokeneet voivansa varhaiskasvatuksen opettajan roolista käsin vaikuttaa.
  • Mäkinen, Essi (2017)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract The purpose of my research was to find out and describe what is the haste felt by kinder garten teachers like. In addition to this the goal of this research was to find out connections between haste, work welfare and being overwhelmed by ones burden of workload and to get practical solutions on how to lower workload by changing some parts of the work. My research questions were: 1. What causes haste at everyday situations in kinder garten according to kinder garten teachers? 2. According to kinder garten teachers how is the haste thay have felt connected to their workload? 3. How does the haste affect the work welfare of kinder garten teachers? 4. How to lower the burden of workload felt by kinder garten teachers? 4.1. How can kinder garten teachers themselves lower their workload? 4.2. How do kinder garten teachers think their superiors can lower their workload? With the help pf the research I try to get information on what different things in kinder garten causes haste. In addition to this my goal is to find out practical solutions on how to lower the workload by actions of kinder garten teachers and their superiors. Previous studies showa that kinder garten teachers feel busy and overwhelmed by their workload. My research was taken part by four kinder garten teachers from a town located in southern Finland. Interviewees were chosen at random. I used a theme interview as a basis for the interviews. After the interviews I transcribed the material word by word. I handled the material one question at a timeunderlining things that answered my research questions. The research shows that kinder garten teachers tend to think their work to be busy. Three kinder garten teachers felt busy at work and overwhelmed by their workload. Despite of this three kinder garten teachers felt that their work welfare was fine. As reasons for the haste the kinder garten teachers mentioned lack of employees and lack of planning time. the interviewees felt that haste was connected to the burden of the workload but was not the only thing that caused the workload to be overwhelming.