Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "työn voimavaratekijät"

Sort by: Order: Results:

  • Toivonen, Ada (2022)
    Tavoitteet: Tutkimuksen lähtökohtana oli nostaa varhaiskasvatuksesta käytävän negatiivissävytteisen puheen rinnalle niitä tekijöitä, jotka edesauttavat 3-5 vuotta työelämässä olleiden varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittymistä valitulle uralle. Työhön kiinnittymisen kannalta keskeisiä tekijöitä kuvataan työhyvinvointitutkija Jari Hakalan koostaman työn voimavaralähtöisen mallin pohjalta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet tärkeimmiksi työn voimavaratekijöiksi kokemukset varhais-kasvatustyön merkityksellisyydestä, kiinnostus lapsen kasvusta ja kehityksestä sekä työyhteisöön kohdistuvat tekijät. Menetelmät: Tutkimus käynnistyi vuoden 2021 alussa soveltuvien tutkittavien tavoittamisella. Soveltuvat henkilöt löytyivät varhaiskasvatuksen opettajien facebook- ryhmän sekä opintojen myötä luotujen kontaktien avulla. Tutkimuksen aineisto koostui tutkittavien vapaamuotoisista kirjoitelmista, joissa pyydettiin tarkastelemaan valitulle uralle kiinnittäviä tekijöitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena, narratiivisena tutkimuksena, jonka aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällön analyysillä. Tulokset ja johtopäätökset: Varhaiskasvatuksen opettajan uralle kiinnittymisessä kiinnostus lapsen kasvuun ja kehitykseen, pienten lasten opettamiseen sekä opettajuuteen nähtiin merkittävänä tekijänä. Opettamisen lisäksi opettajan työvälinettä eli pedagogiikkaa sekä sen merkitystä ja hallintaa kuvattiin. Varhaiskasvatuksen opettajan työ kuvautuu aineiston pohjalta pitkälti arvo- ja kutsumuslähtöisenä, jossa halu tukea lasten ja lapsiperheiden hyvinvointia on työn merkityksellisyyden kannalta tärkeä tekijä. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä myös testattiin aineiston tarkastelun pohjana Hakalan (2011) koostamaan mallia työn voimavaratekijöistä, joka lähtökohtaisesti asettui aineiston sisältöön hyvin.