Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "työnkuva"

Sort by: Order: Results:

  • Liljefors, Annikki (2019)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alakoulun laaja-alaisen erityisopettajan työnkuvaa ja yhteistyötä muiden opettajien kanssa sekä uuden opetussuunnitelman vaikutusta laaja-alaisen erityisopettajan työhön. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja siinä käytettiin teoriaohjaavaa analyysiä ja teemoittelua. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla. Tutkimuskohteena oli kolme eteläsuomalaisen kaupungin alakoulun laaja-alaista erityisopettajaa. Tutkimustulokset osoittivat, että alakoulun laaja-alaisen erityisopettajan työnkuva on monipuolinen ja laaja. Eri opetusmuodoista korostui pienryhmäopetus. Varsinkin kuntouttava pienryhmäopetus koettiin tärkeänä. Samanaikaisopetusta luokanopettajan kanssa tehtiin jonkin verran, kun taas yksilöopetusta vain vähän. Työhön kuuluvaa taustatyötä tehtiin välitunneilla ja omalla ajalla. Työtehtävien määrä ja ajanpuute aiheuttivat kiirettä ja stressiä. Tutkimuksen mukaan erityisopettajat tekivät yhteistyötä luokanopettajien kanssa lähinnä oppilaiden tuen tarvetta arvioitaessa sekä yhteisissä oppilaspalavereissa ja pedagogisia asiakirjoja laadittaessa. Erityisopettajat tekivät jonkin verran yhteistyötä oman koulun erityisluokanopettajien kanssa mutta kaupungin erityisopettajien kesken yhteistyötä ei ollut. Pienryhmäopetukseen painottuvien työtapojen vuoksi erityisopettajat eivät kokeneet uuden opetussuunnitelman vaikuttaneen paljonkaan omaan työhönsä. Tutkimus antoi konkreettisen kuvan erityisopettajan monipuolisesta työs-tä ja yhteistyömuodoista.
  • Kesälä, Noora (2017)
    The aim of this research was to find out about daycare nurses perceptions of their own work and its formation, as well as the multi-professional co-operation in a kindergarten. Work patterns in many kindergartens have been determined according to shifts or team's own preferences, so I wanted to hear what daycare nurses think about their own job descriptions. There is also confusion in the work of various occupational groups, which is why I went to investigate. Previous studies have shown that unclear job impressions influence the enjoyment of work and willingness to stay in their current post. The study was conducted with qualitative research methods. The study material was collected with a structured theme interview in a kindergarten in Uusimaa. There were three practical nurses interviewed who have been working for more than five years in their post. Two have graduated from a vocational college with a nursing degree examination and one through an apprenticeship, also as a nursing assistant. The interviews were analyzed using the content analysis. The results of the survey showed that the nurses in the day-care center considered that the job descriptions were clear as well as functional from the point of view of the group. The job descriptions and tasks were determined slightly different in a group, but without the leader's involvement in the decision. Multiprofessionalism was seen as a collaboration between different professional groups. Outside the team for example special therapists are involved in the activities of groups to support the growth of children. To get more information, it would also be interesting to interview the groups kindergarten teachers about how their job descriptions are formed.