Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "työpaikkaviestintä"

Sort by: Order: Results:

  • Siekkinen, Lotta (2022)
    Tavoitteet. Tutkimukseni tavoite oli selvittää haastatteluaineiston ja tutkimusaineiston perusteella peruskoulujen sisäisen työpaikkaviestinnän erilaisia strategioita, sekä sitä, millainen työpaikkaviestintä tukee ja vahvistaa työntekijöiden osallisuutta työyhteisössä, ja millainen viestintä taas puolestaan kuormittaa liiallisuudellaan tai aiheuttaa riittämättömästä tiedonkulusta johtuvaa stressiä työyhteisön jäsenille, vaikuttaen näin ollen negatiivisesti työntekijöiden työhyvinvointiin. Pyrkimyksenäni oli ehdottaa tutkimustulosten ja aineiston perusteella liian kuormittavaksi koetulle organisaation viestinnälle varhaisen puuttumisen malli. Menetelmät. Tutkimukseni on toteutettu empiirisenä tutkimuksena, jonka aineistona olen käyttänyt haastatteluaineistoja. Haastatteluun osallistui viisi eri ikäistä perusopetuksen työntekijää viidestä eri koulusta. Myös haastateltavien työkokemuksen määrä, työtehtävä ja asuinpaikkakunta vaihtelivat. Haastatteluun osallistuneet opettajat vastasivat kaikille yhteiseen, työpaikkansa sisäistä viestintää koskevaan kysymyspatteristoon, jonka pohjalta luokittelin vastaukset. Aineiston analyysi muodostettiin tutkimukseen osallistuneiden vastausten perusteella sekä aiempaan tutkimusaineistoon nojaten. Tulokset ja johtopäätökset. Haastatteluaineiston tuloksista oli nähtävissä, että haastateltavien opettajien organisaatioiden sisäinen viestintä koettiin usein liian kuormittavana. Organisoimaton, hallitsemattoman vastavuoroinen viestintä aiheutti kahdelle viidestä haastatteluun osallistuneesta opettajista kuormittavuuden tuntemuksia. Tutkimukseni pohjalta sovelsin työpaikkaviestinnän haasteisiin vastaavan strategian Työsuojeluhallinnon Vaarojen arviointiprosessin mallista (2021). Kaksi viidestä haastateltavasta oli tyytyväisiä työpaikkansa sisäiseen viestintään, joten selvitin mitkä viestinnän ominaisuudet edesauttoivat heidän tyytyväisyyttään, kehittäen näiden pohjalta ratkaisuehdotuksia sekä riittämättömän että kuormittavan työpaikkaviestinnän kehittämiseen.