Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "työrauhan edistäminen"

Sort by: Order: Results:

  • Lucander, Katri; Lucander, Katri (2024)
    Työrauhaa pidetään välttämättömänä oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. Koska työrauhan katsotaan vaikuttavan suoraan oppimiseen, pidetään sitä yhteiskunnallisesti merkittävänä ai-heena. Tutkimus kuitenkin osoittaa, ettei työrauhan edistämisestä tiedetä vielä tarpeeksi. Tämän tutkielman tavoitteena on määrittää työrauha käsitteenä, sekä etsiä näkökulmia sen edistämiseen luokassa. Tutkielma tarkastelee työrauhaa opettajan, toimintakulttuurin ja työ-yhteisön näkökulmista. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena oli yhdistää ai-kaisemman tutkimuksen pohjalta käsitys siitä, mitä on työrauha ja miten sitä edistetään. Läh-teiksi valikoitui sekä kotimaista kirjallisuutta, että kansainvälistä kirjallisuutta. Aineisto haettiin Google Scholarilla. Aineisto valikoitui sen mukaan, miten tuoreesta tutkimuksesta oli kyse ja miten paljon se käsitteli tutkielman kannalta keskeisiä käsitteitä -- työrauha, työrauhahäiriöt, auktoriteetti, luokanhallinta, toimintakulttuuri ja työyhteisö. Tutkimuksen mukaan työrauha on moniulotteinen käsite, sekä subjektiivinen ja muuttuva il-miö. Työrauhan määrittelyyn vaikuttaa sen arvioija, aikakauden arvot ja kasvatuskäsitykset. Luokan työrauha rakentuu luokanhallinnasta, toimintakulttuurista ja työyhteisön jakamista ar-voista ja tavoitteista, sekä niiden toteutumisesta. Tämän takia työrauhan edistämistä tulee tarkastella useasta eri näkökulmasta. Tutkimus korostaa erityisesti opettajan asemaa työrau-han edistäjänä. Lisäksi toimintakulttuurin ja työyhteisön on todettu olevan vahvasti sidoksissa vallitsevaan työrauhaan. Työrauhan edistäminen nähdään toimivana, kun se muodostuu proaktiivisista toimista.