Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "tyst kunskap"

Sort by: Order: Results:

  • Fagerholm, Lotta (2023)
    Studien fokuserar på barns färdigheter inom bildkonst, främst teckning, målning och tredimensionell framställning. Syftet är att undersöka möjligheterna till att vidareutveckla det det som i dagligt tal på daghemmen kallas "pyssel", till konstskapande. Avhandlingen studerar den inom småbarnspedagiken förverkligade skapande verksamhetens möjligheter till inverkan på barns känsla av konstnärligt skapande, utveckling och lärande samt den sociala aspekten av skapande verksamhet. I Grunderna för planen för småbarnspedagogik (2022) lyfts fram att småbarnspedagogiken skall erbjuda barnen möjligheter till mångsidiga uttryckssätt. Trots detta visar det sig i en utvärdering utförd 2019 att pedagogerna upplever att tillfällen till mångsidiga uttryckssätt inte uppfylls i tillräckligt hög grad (NCU, 2019). Det förekommer ett positivt samband mellan konstnärliga färdigheter och lärandet i allmänhet, och detta samband sträcker sig upp i skolåldern (Nevanen, 2015). Barn tillför nya färdigheter till redan erhållen kunskap genom konstprocesser och kroppsliga aktiviteter. Forskningen genomfördes som en kvalitativ studie med observationer, intervjuer och fotografier. Undersökningsgruppen bestod av en barngrupp på 14 barn i ålder 4-5 år. Den empiriska studien utfördes under en tre veckors period på ett daghem i Nylands län. Det insamlade materialet, observationer, transkriberade intervjuer och fotografier analyserades induktivt. Pedagoger kan genom att erbjudna tillfällen, material och tekniker påverka barnens skapndeprocesser. När barnen fick tillgång till nytt material och tekniker, kunde man direkt se en högre grad av intresse och intensitet i skapandet. De två lägsta nivåerna av skapande verksamhet, dekoration och underhållning, nås lätt. Den tredje nivån, social interaktion och kulturellt meningsskapande, nåddes vid friare skapnde processer. Den högsta nivån, transformation och förändring kan vara svår att påvisa, men kunde tolkas bli nådd när nya material och tekniker erbjöds.
  • Buchert, Mikaela (2019)
    Mitt syfte med avhandlingen är att belysa hur tredje sektorns organisationer i Finland påverkats av förändringen mot utvärderingssamhället, och hurudan roll utvärdering har inom socialt arbete. Dessutom behandlar jag hur utvärdering kan lyfta fram den tysta kunskapen i organisationsarbetet. Jag granskar fenomenet speciellt ur Icehearts-organisationens synvinkel. Avhandlingen är en datainsamlingsstudie, som baseras på vald litteratur, samt intervjuer som jag samlat in. Som teoretiska utgångspunkter använder jag tidigare forskning om utvärderingssamhället samt tysta kunskapen. I analysdelen knyts samman det som mina informanter säger med dessa utgångspunkter. Som slutsats kan man konstatera att utvärderingen är närvarande i socialt arbete både i den offentliga sektorn och inom organisationsarbetet.