Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "uttryckssätt av mobbning"

Sort by: Order: Results:

  • Sara, Huhtanen (2021)
    Mål. Det diskuteras allt mer om att mobbningen i samhället har blivit allt grovare och brutalare med tiden fastän tidigare studier visar att mobbningen har minskat. Tidigare studier har även visat att mobbning uttrycker sig på många olika sätt och det förebyggande arbetet av mobbning ska ske på många olika plan för att det ska vara möjligt att tackla problemet. Syftet med denna studie är att ta reda på hur mobbning tar sig i uttryck i dagens grundskola samt vilka verktyg lärare har för att förebygga mobbning. Metoder. Denna studie utfördes som en litteraturöversikt. För att samla in data har jag analyserat vetenskapliga studier. Jag har inkluderat både finländska och internationella artiklar i min studie för att få en bredare och fördjupad syn på mobbning. Artiklarna är publicerade mellan åren 2008 – 2021 och jag analyserade dem med tematisk analys. Resultat och slutsatser. Resultaten visade att mobbningen är svår att upptäcka och identifiera. Det framkom även könsskillnader i mobbningssätten. Pojkar tenderade använda sig av de fysiska mobbningssätten då flickorna däremot tenderade använda sig av de indirekta mobbningssätten. Förutom detta var sannolikheten högre för pojkar att bli både mobbad och att mobba. Drivkraften för mobbning visade sig vara strävan efter att uppnå makt, status och popularitet. Ytterligare framkom det i min studie att läraren har en viktig betydelse i det mobbningsförebyggande arbetet. Kompetens, självsäkerhet, arbetstillfredsställelse och självförmåga var viktiga egenskaper hos lärare då det kom till att ingripa och förebygga mobbning. Förutom detta tyder mina resultat på att KiVa-skola åtgärdsprogrammet är effektivt för att minska mobbning och utsatthet i grundskolan. Åtgärdsprogrammet visade sig vara effektivast i årskurs 1 – 6.