Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "vaikuttaja"

Sort by: Order: Results:

  • Sutinen, Pinja (2024)
    Ruokaan liittyvä puhe on monimuotoista ja ruokaan liitetään lukuisia erilaisia merkityksiä. Ruokapuheessa ilmenee usein jännitteitä, jotka haastavat ihmisten suhtautumista ruokaan ja vaikuttavat heidän ruokavalintojensa tekoon. Kuluttajat kohtaavat runsaan määrän ruokaan liittyvää tietoa useista eri lähteistä, mikä voi aiheuttaa epävarmuutta ja pohdintaa lukuisten valintojen välillä. Sosiaalisen median rooli nyky-yhteiskunnassa on merkittävä, mikä korostaa tarvetta tarkastella, miten ruokaan liittyvä puhe rakentuu erityisesti sosiaalisen median alustoilla. Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä ruokaan liitetään Instagram-vaikuttajien kuvateksteissä. Aineisto kerättiin keväällä 2024 ja se sisälsi julkaisuja neljän vuoden ajanjaksolta, 16.03.2020- 3.4.2024. Valitsin aineistooni seitsemän ruokavaikuttajaa ja kyseisiltä tileiltä valittiin yhteensä 35 ruoka-aiheista julkaisua. Tutkielmassani ei keskitytä julkaisujen kuviin vaan kuvateksteihin. Aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimusaineiston kautta ilmeni paljon erilaista ruokapuhetta. Ruokavaikuttajien julkaisujen kuvateksteissä esiintyi viisi eri teemaa; kotimaisuus ja lähiruoka, arki ja ruoan valmistamisen helppous, juhlat, sesongit ja yhdessä syöminen, terveellisyys ja erityisruokavaliot sekä nautinto ja inspiroituminen ruoan kautta. Vaikuttajien sisällöstä nousivat esiin myös kaupalliset yhteistyöt, tunnelmallisuus ja hävikin vähentäminen. Vaikuttajat keskittyivät etenkin kotimaisuuteen ja lähiruokaan, mainostaen samalla tuotteita ja palveluita. He jakoivat myös nopeita arjen ruokaohjeita ja sesonginmukaisia juhlavinkkejä, painottaen sosiaalisuutta ja yhdessä syömistä. Terveellisyys ja erilaiset ruokavaliot olivat myös esillä, ja vaikuttajat pyrkivät viestimään, että terveellinen syöminen voi olla maukasta ja monipuolista. Nautinto ja yhdessäolo olivat tärkeitä teemoja, ja tekstien pyrkimyksenä oli tehdä syömisestä helposti lähestyttävää kaikille. Vaikuttajat muistuttivat myös ruokarauhasta ja siitä, että on hyväksyttävää syödä juuri sitä, mitä haluaa, eikä juhliminenkaan ole pakollista. Tämän tutkielman avulla saatiin arvokasta tietoa ruokaan liitettävistä merkityksistä sosiaalisessa mediassa.
  • Kantinkoski, Elena (2023)
    Tavoitteet: Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitä suomalaiset opettajina työskentelevät opetusvaikuttajat julkaisevat Instagramissa ja kuinka heidän luomaansa sisältöä voidaan luokitella. Menetelmät: Tutkimuksessa tarkasteltiin neljän opetusvaikuttajan kuva- ja videojulkaisuja, jotka oli julkaistu Instagramissa elokuun 2022 ja maaliskuun 2023 välillä. Analyysin kohteena olivat julkaisuista kerätyt kirjalliset kuvaukset julkaisun sisällöstä ja kuvatekstistä. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teema-analyysin menetelmin. Teema-analyysin tavoitteena oli löytää julkaisuille yhteisiä aiheita ja teemoja, joiden perusteella julkaisuja on mahdollista luokitella. Tulokset ja johtopäätökset: Opetusvaikuttajien tekemät julkaisut voitiin luokitella seitsemän pääteeman alle: pedagogisten menetelmien ja työtapojen suosittelu, vuorovaikutus yleisön kanssa, kaupallinen sisältö, oma työarki, työhyvinvointi, henkilökohtaiset asiat ja kantaaottaminen. Suurin osa julkaisuista sisälsi useamman kuin yhden teeman mukaista sisältöä.