Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "vloggar"

Sort by: Order: Results:

  • Kemppainen, Elsa (2017)
    Avhandlingen handlar om identitetsskapande i nya medier. Med narrativitetsanalys analyserar jag hur vloggaren Veronica Verho bygger upp berättelsen om sig själv i fem videor. Vloggaren är en typisk prosumer, en post-millenial medieproducent och -konsument som ser den didigata världen som den verkliga och orienterar sig ohämmat i internetflödet. Verho har på egen hand skaffat sig 200 000 följare bara på Youtube, samtidigt som de traditionella medierna kämpar med dalande användarsiffror. För att hitta mönster i vloggarna använder mig av Algirdas Julien Greimas semiotiska aktantmodell. Med stöd av den söker man strukturer i berättelser genom att leta efter olika roller: sändaren, objektet, mottagaren, hjälparen, subjektet och opponenten. Aktantpositionen är en abstrakt position med hjälp av vilken man kan strukturera narrativ. Avhandlingen innehåller också bakgrund om de diginativa post-millenialerna och hur de använder sig av medier, jag närmar mig ämnet med bland annat Katarina Graffmans forskning som stöd. Efter analysdelen följer en presentation av forskning om identitetsskapande, hur jaget konstrueras i sociala medier. Till sist följer en analys av aktantmodellerna och en reflektion över helheten. En stark jag-aktör blir synlig i aktantmodellerna: en oberoende, humoristisk och modern, men också lite skrytsam vloggare. Jaget är starkt i flera positioner, inte bara i subjektposition. Det är också ett feministiskt ställningstagande, att själv ta kontrollen över hur man porträtterar sig och välja subjektrollen i stället för objektrollen. Aktörens starka tillit till jaget är typiskt, och kanske nödvändigt, för att vloggarna överhuvudtaget ska finnas. Verho är sin egen bästis samtidigt som hon är sin följares dito. Hon förmedlar att du duger som du är med dina brister.