Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "vocabulary"

Sort by: Order: Results:

  • Kivikangas, Wilhelmina (2018)
    Socioekonomisk status [SES] inverkar på flera delområden i våra liv, således även vår språkutveckling. Tidigare studier har visat att barn i familjer med låg SES ligger efter i språkutvecklingen då man jämför med barn i familjer med hög SES. De primära källorna som använts i den här avhandlingen består av artiklar som behandlar SES inverkan på barnets språkutveckling. Syftet med avhandlingen är att besvara frågan om socioekonomisk status påverkar språkutvecklingen och genom vilka sociala processer. De sociala faktorer som påverkas av SES och har en inverkan på barnets språkutveckling verkar vara föräldrarnas utbildningsnivå och kunskap om barnets utveckling, kvaliteten på föräldrarnas sensitivitet och språk, föräldrarnas intresse för lek och läsning och föräldrarnas välmående. SES påverkar alltså indirekt språkutvecklingen och barn i familjer med högre SES har ett mer utvecklat språk och ett bredare ordförråd. Forskning har främst gjorts i USA så resultatet berättar inte hur situationen ser ut i Norden, vilket skulle vara ett intressant ämne att forska vidare i.
  • Mäkikokko, Mira (2017)
    In my bachelor’s thesis I use descriptive literature review to study reading aloud in early childhood and its connection to both child’s developing vocabulary and readiness to read when entering school. I examine reading to children via kindergarten, preschool and home environment. Material in my study consist of 15 foreign research articles / scientific articles and one Finnish study which I analyzed and classified in line with my research questions. When choosing the materials I favored peer reviewed Finnish or English sources with time frames between 1990 and 2017. From the results of the articles two methods of reading aloud arose in which have clear positive effect to vocabulary growth and readiness to read. First of these, dialogic reading, is a form of shared reading in which one completes reading via shared conversations, questions and both specifying and expanding of children’s responses. Another effective way to read is interactive reading. It reminds dialogic reading but adds expanding activities such as drawing to it. In addition to above I briefly introduce few other method of reading. Many studies found that regular reading aloud had positive effect on child’s vo-cabulary, especially with expressive language. By expanding vocabulary reading aloud also supports readiness to read. Dialogic and interactive reading had bigger effect than just reading to those parts of language. Some of the studies reported lesser effects. Home literacy environment (HLE) has great impact on child’s lan-guage development. Improving HLE has been found to have a connection to the development of child’s vocabulary and readiness to read.