Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "vuorovaikutusosaaminen"

Sort by: Order: Results:

  • Elomaa, Nora (2019)
    Objectives. The purpose of the study was to investigate the collaboration between the parents and teachers. One of the goals was also to find out challenges of collaboration. I was interested experiences of special needs teachers. I wanted to understand what kind of problems they have and how special needs teacher can do for successful collaboration. At first my focus was in inappropriate behavior and bullying. Previous studies about inappropriate behavior in collaboration are poorly available. Even it shows that challenges and bullying by parents is exists. Methods. The material were collected by interviewing two special class teachers and one parttime special needs teacher. Another interview was a group interview and the other was done individually. The theme interviews proceeded in semi-structured around the phenomenon and related issues. The interviews were recorded. After that material was properly written clean and then analyzed with the content analysis. Content analysis shared the material under the different themes. In the interviews, I was looking for answers about what kind of inappropriate behavior happens by parents, and what teachers could do for collaboration. Results and conclusions. The results showed that there are challenges of collaboration between parents and teachers. According to interviews, there were no bullying. The challenges of collaboration concentrated to interaction problems. Teachers interaction skills and own role were strongly showed in the results.
  • Jokela, Riikka (2023)
    Tiedekunta - Fakultet - Faculty Kasvatustieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden kandiohjelma Tekijä - Författare - Author Riikka Jokela Työn nimi - Arbetets titel Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia toimivasta aikuisten välisestä vuorovaikutuksesta ja sen kehittämisestä varhaiskasvatuksessa Title Oppiaine - Läroämne - Subject Varhaiskasvatus Työn laji/ Ohjaaja - Arbetets art/Handledare - Level/Instructor Kandidaatintutkielma / Vivianne Ruohola ja Päivi Virtanen Aika - Datum - Month and year Helmikuu 2023 Sivumäärä - Sidoantal - Number of pages 31 s + 3 Tiivistelmä - Referat - Abstract Tutkimuksen tavoitteena on tutkia varhaiskasvatuksenopettajien kokemuksia aikuisten välisestä toimivasta vuorovaikutuksesta varhaiskasvatuksen työyhteisössä. Kokemukseni ja aikaisempien tutkimuksien pohjalta kiinnostuksen kohteeksi nousi tutkia erityisesti, miten aikuisten välinen toimiva vuorovaikutus näkyy varhaiskasvatuksen työyhteisössä ja miten toimivaa aikuisten välistä vuorovaikutusta voisi kehittää varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat seuraavat kysymykset: Mitkä tekijät vaikuttavat aikuisten väliseen toimiva vuorovaikutukseen varhaiskasvatuksessa? Millä tavoin vuorovaikutusta voi kehittää varhaiskasvatuksen työyhteisössä? Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutetaan teemahaastattelun avulla. Haastateltavat valikoituivat tutkijan lähialueen päiväkodeista, joissa oli erilainen henkilöstörakenne tai toimintakulttuuri. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää varhaiskasvatuksenopettajaa kasvotusten päiväkodeissa. Tutkimus keskittyi haastateltavien henkilökohtaisiin kokemuksiin, jonka perusteella tässä tutkimuksessa hyödynnettiin fenomenografista tutkimussuuntausta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että aikuisten välinen vuorovaikutus on erittäin tärkeää varhaiskasvatuksen työyhteisössä. Vuorovaikutustilanteissa toimiminen ja vuorovaikutustaidot sekä vuorovaikutustaitojen kehittäminen liittyvät vahvasti itsensä ja toisten arvostamiseen sekä omiin asenteisiin. Toimiva vuorovaikutus edellytti tutkimuksen mukaan sitoutuneisuutta sekä oman toiminnan jatkuvaa arviointia. Toimivan vuorovaikutuksen edellytyksenä pidetiin yksilön kykyä hyväksyä erilaisia näkökulmia ja tapoja toimia ja tehdä työtä. Kun vuorovaikutus työyhteisössä on toimivaa, koettiin sillä olevan positiivisia vaikutuksia sekä työhyvinvointiin että työssä jaksamiseen. Hyvä vuorovaikutusosaaminen on joustavuutta sekä kykyä toimia tilanteen tai toisen ihmisen vaatimalla tavalla. Avainsanat - Nyckelord varhaiskasvatus, työyhteisö, vuorovaikutus, vuorovaikutusosaaminen, vuorovaikutustaidot vuorovaikutus Keywords Säilytyspaikka - Förvaringsställe - Where deposited Helsingin yliopiston kirjasto – Helda / E-thesis (opinnäytteet) Muita tietoja - Övriga uppgifter - Additional information