Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "vuorovaikutussuhde"

Sort by: Order: Results:

  • Raunio, Anna Marika (2021)
    Tavoitteet. Tutkielmani tavoitteena on saada kattava kuva lasten itsetunnosta ja siihen vahvistavasti sekä heikentävästi vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuskysymykseni ovat: miten lasten itsetunto on määritelty viimeaikaisessa aihetta käsittelevässä tutkimuksessa, miten lasten itsetuntoa on mitattu, minkälaisia lapsen itsetuntoa vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä on raportoitu olevan sekä minkälai-nen lapsen itsetuntoa vahvistava vuorovaikutussuhde on. Tutkielman keskeiset käsitteet ovat itsetun-to ja vuorovaikutussuhde. Työni teoreettinen tausta, jota vasten peilaan tuloksia, rakentuu Borban itsetuntoteoriasta sekä Ahon ja Heinon (2000) teoksesta: Itsetunnon vahventaminen päiväkodissa, joka osittain pohjautuu Borban itsetuntoteoriaan. Menetelmät. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla rakennan yleiskuvaa lapsen itsetunnosta pe-rustuen uusimpiin (alkaen vuodesta 2000) tieteellisiin julkaisuihin. Tutkielmani aineiston valintaa ohjaa sisäänottokriteereinä julkaisuvuosi, vertaisarviointi, itsetunnon vahvistamisen näkökulma ja tutkimuksiin osallistuneiden lasten ikä. Metodina käytän sisällönanalyysia tarkoituksena aineiston systemaattinen analyysi tutkimuskysymyksieni mukaan. Valitsin kirjallisuuskatsaukseeni aihetta kattavasti käsittelevän kotimaisen väitöskirjan ja viisi kansainvälistä tieteellistä tutkimusartikkelia. Tulokset ja johtopäätökset. Tarkastelluissa tutkimuksissa itsetunto määritellään olevan osa lapsen minäkäsitystä sekä sisältävän itsearvostuksen ja itseluottamuksen. Kuvailevan kirjallisuuskatsauk-sen tulokset vahvistavat Borban itsetuntoteorian osa-alueiden merkityksen lapsen itsetunnon raken-tumiselle. Aineiston tuloksissa esiintyy eri konteksteissa luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen, turvallisen kiintymyssuhteen ja vertaisryhmän hyväksynnän vahvistava vaikutus lapsen itsetunnolle. Tuloksissa ilmenee myös aikuisen myönteisen läsnä- ja saatavilla olon merkitys sekä oikea-aikaisen, kontekstisidonnaisen ja käytännönläheisen kehun ja keskustelun vaikutus lapsen itsearvi-ointitaitojen ja itsetunnolle vahvistamiselle.
  • Sjölund, Jonna (2017)
    The work communities in schools have changed and teachers do not need to work by themselves. Communication between the members of a work community is advanced with multiprofessionalism and there is a wide range of professionals from different fields, for example school assistants, in work communities. The most important working partner for a school assistant is the class teacher with whom a school assistant works with daily. The major purpose of this study was to research how literature portrays the interaction between a teacher assistant and a class teacher. The study also aimed to explain why the interaction between a teacher assistant and a class teacher is important and how it can be improved. This study also surveyed factors influencing the interaction and collaboration between teacher assistants and teachers. The form of my study was a literature review and I collected data on Helmet library’s search engine and Finna and Arto databases. I also used Google and Google Scholar where I found dissertations and international and national reports. I also used scientific literature and electronic sources, such as news, the new curriculum and Basic Education Act. The results of the study show that the interaction between a teacher assistant and a class teacher is described as multiprofessional collaboration and shared expertise. Both the teacher assistant and the class teacher are professionals in their own fields, which is why integrating this expertise into the educational process in schools is important. Results suggest that interaction between a teacher assistant and a class teacher improves learning and well-being in the multiprofessional work community which is why this interaction is important. Time spent together was considered the most important element developing the interaction between a teacher assistant and a class teacher because it helps with getting to know one another and coordinating with different personalities. Planning together also improved the interaction and collaboration between a school assistant and a class teacher.