Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "vuosiluokat 1-6"

Sort by: Order: Results:

  • Keskinen, Netta (2020)
    Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, mitä tunnetaidot ovat, mitä hyötyä niiden opettamisesta vuosiluokilla 1-6 on, ja millä tekijöillä niiden kehitystä voidaan tukea. Käsittelin tunnetaitoja monipuolisesti eri näkökulmista. Tunnetaitojen opetuksen hyötyjä tutkiessani perehdyin etenkin koulukontekstissa esiintyviin hyötyihin. Käsitellessäni tunnetaitojen opettamista tukevia tekijöitä, otin huomioon oppiaineiden rajat ylittäviä oppimista edistäviä sosiaalisia ja toiminnallisia keinoja. Aiemmat tutkimukset osoittavat tunnetaitojen olevan monipuolinen kokonaisuus, joiden opettamisesta seuraa monenlaisia hyötyjä esimerkiksi oppimiseen, ihmissuhteisiin ja elämänhallintaan liittyen. Tunnetaitojen oppimista voidaan tukea erilaisin tavoin. Toteutin tutkielmani integroivana kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Perehdyin siis aiempiin tutkimustuloksiin etsien luotettavia ja tutkimuskysymysteni kannalta oleellisia tuloksia. Kansainvälinen tunnetaitojen tutkimus keskittyi selkeästi opetuksesta seuraaviin hyötyihin. Aiheesta löytyi myös jonkin verran suomalaista tutkimuskirjallisuutta, joka käsitteli aihetta monipuolisesti, mutta kenties hieman pintapuolisesti antaen aiheesta yleiskatsauksen. Tutkielmassa käytin yhteensä 40 lähdettä. Keräämäni aineisto ja sen analyysi ilmentävät tunnetaitojen olevan joukko sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja, joiden avulla on mahdollista toimia tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilan-teissa. Tunnetaidoilla on moninaisia psyykkisiä sekä sosiaalisia hyvinvointivaikutuksia, joiden merkitystä ei sovi unohtaa koulukontekstissa. Koulussa oppilaat ovat osa sosiaalista yhteisöä, jossa pärjääminen vaatii tunnetaitoja. Tunnetaitojen oppimisen systemaattisen tukemisen tärkeys tulisi ymmärtää koulunkäynnin ja oppimisen mielekkyyden sekä tuloksellisuuden, vuorovaikutustaitojen sekä oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Tunnetaitojen systemaattisen tukemisen avuksi löytyy monia keinoja, joita opettajien tulisi toiminnassaan ottaa huomioon. Olennaista on tuen ja opetuksen jatkuvuus, sekä koulun eri toimijoiden välinen yhteistyö.